کد خبر: ۸۰۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 28 November 2019

متخصصان تغذیه و سلامت در بررسی‌های اخیر خود تاکید کردند که مصرف حبوبات می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

به گزارش ایسنا، تاثیر اساسی تغذیه بر سلامت برای همگان آشکار است؛ از یک طرف دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی قند، نمک و چربی زیاد، خطر بروز مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر پیروی از یک رژیم متعادل که سرشار از میوه و سبزیجات تازه است به احتمال زیاد خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

با این حال تعیین تاثیر خوراکی‌های مختلف به طور خاص بر بیماری‌های گوناگون کار نسبتا دشواریست. محققانی از آمریکا،‌ کانادا و اروپا در مطالعه اخیر تاثیر حبوبات مختلف از جمله لوبیاها، نخود فرنگی و عدس را بر سلامت قلب بررسی کرده‌اند.

در این مطالعه به طور خاص تمرکز محققان بر تاثیر این خوراکی‌ها بر بیماری‌های قلبی-عروقی (CVD) و مرگ و میر ناشی از آن‌ها بوده است. بیماری‌های قلبی-عروقی نیز شامل بیماری عروق کرونر قلب، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی است. آن‌ها هم‌چنین تاثیر مصرف حبوبات را در رابطه با دیابت، فشار خون بالا و چاقی بررسی کردند.

حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌ها بوده و حاوی چربی و قند بسیار کمی نیز هستند. از همین رو متخصصان الگوهای رژیم غذایی را که تأکید بر مصرف حبوبات دارند به منظور کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد)، کاهش فشار خون و کاهش دیابت توصیه می‌کنند.

در مطالعه اخیر محققان داده‌هایی را در مورد افرادی که کمترین و بیشترین میزان مصرف حبوبات را دارند، مقایسه کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و چاقی مفرط را به ترتیب ۸، ۱۰، ۹ و ۱۳ درصد کاهش می‌دهد.

هم‌چنین طی این مطالعه محققان دریافتند که هیچ رابطه‌ای بین مصرف حبوبات و ابتلا به انفارکتوس میوکارد، دیابت یا سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی وجود ندارد. هر چند به طور کلی شواهد به دست آمده برای این نتایج بسیار محدود است.

با توجه به این که افرادی که حبوبات بیشتری مصرف می‌کنند، به طور معمول سبزیجات بیشتری نیز در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، ممکن است نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها به سادگی ناشی از مصرف بالای غذاهای گیاهی به طور کلی باشد. هم‌چنین افرادی که رژیم غذای گیاهی و سالم‌تری دارند، احتمال بیشتری برای ورزش کردن نیز در آن‌ها وجود دارد و ممکن است این نتایج به ورزش کردن آن‌ها نیز مرتبط باشد. از همین رو برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر به بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، با این حال متخصصان معتقدند که افزایش مصرف حبوبات می‌تواند سلامت قلب افراد را به طور کلی بهبود بخشد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار