مخترع ایلامی موفق به اختراع ماسکی ضد ریزگرد شده که هیچ‌گونه نمونه مشابه در داخل و خارج کشور ندارد.
کد خبر: ۸۰۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 04 December 2019

به گزارش تابناک ایلام، وجود ریزگردها در برخی مناطق کشور ما مشکلی است که برخی استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمان و کرمانشاه را درگیر خود کرده است؛ مشکلی که سبب ناراحتی‌های تنفسی و بیماری‌هایی مانند آسم شده است، لذا برای مقابله با این بحران، علی فتاحی مخترع 38 ساله ایلامی، موفق به اختراع ماسک ضد ریزگرد به اسم «هناس» شده است.

 ماسک‌های موجود و متداول در داروخانه‌ها کارایی چندانی در برابر ریزگردها ندارند و ذرات زیر 10 میکرون از آنها به راحتی عبور می‌کنند و وارد ریه می‌شوند، این در حالی است که ماسک‌های با کیفیت‌تر از نوع کربن اکتیو واقعی که به آنها N95 می‌گویند نیز گران قیمت بوده و هرکسی توانایی خرید آنان را ندارد.

اختراع این ماسک هیچ‌گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد

علی فتاحی، مخترع ایلامی در توضیح اختراع خود می‌گوید: این ماسک بر اساس جذب ذرات به رطوبت عمل می‌کند، ذرات معلق موجود در داخل هوای ورودی جذب لایه‌های مرطوب نانو در داخل فیلتر می‌شود و در نتیجه هوای تمیز وارد ریه‌ها می‌شود.

این مخترع ایلامی تصریح کرد: این ماسک هیچ‌گونه نمونه مشابه در داخل و خارج کشور ندارد و مزیت آن نسبت به سایر ماسک‌ها قیمت پایین،کارایی بالا و تنفس راحت‌تر است.

وی ادامه داد: در صورت حمایت مسوولان و سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توان این ماسک را با برند ایرانی، نه تنها در داخل کشور بلکه در کل منطقه به فروش رساند و سبب تولید ثروت و ایجاد اشتغال شد. 

سرمایه‌گذاری بر نخبگان کشور و توجه به نیروی داخلی

سرمایه انسانی عامل موثری در رشد و توسعه اقتصادی، پر کردن شکاف عمیق تکنولوژیکی، کاهش نقش مزیت نسبی طبیعی و افزایش نقش مزیت نسبی اکتسابی کشورهای در حال توسعه، محسوب می‌شود.

یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از ناامیدی و حتی فرار مغزها، نخبگان و مخترعین کشور، ایجاد سرمایه و سرمایه‌گذاری بر روی چنین افرادی است، این کار عملا نخبگان را در کشور باقی می‌گذارد و تولیدات فکری و صنعتی آنان نیز در بازارهای داخلی رونق می‌گیرند.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار