گرچه نیم‌فصل واقعی باید با 15 بازی مورد بررسی قرار می‌گرفت اما تعطیلات بعد از هفته شانزدهم آغاز شد تا پرسپولیس این بخت را پیدا کند که در صدر بایستد.
کد خبر: ۸۰۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 30 December 2019

نیم فصل پرماجرای لیگ برتر فوتبال ایران با اخراج چند سرمربی، انتقادات شدید به داورها، بازی‌های پرنوسان و لحظه‌های خاطره‌انگیز به پایان رسید. گرچه نیم فصل واقعی باید با 15 بازی مورد بررسی قرار می گرفت اما تعطیلات بعد از هفته شانزدهم آغاز شد تا پرسپولیس این بخت را پیدا کند که در صدر بایستد. 

1- پرسپولیس: یک پایان رویایی تا میانه زمستان آلوده‌ای که حتی باعث تعویق یک بازی آنها شد. بهترین خط دفع لیگ با 7 گل خورده، بیشترین پیروزی با 11 بُرد. آنها 6 بازی را با پیروزی خفیف 1-0 و دو بازی را با نتیجه 2-1 به پایان بردند. ستاره مهارنشدنی‌شان مهدی ترابی بود که فرشته نجات کالدرون شد. سرمربی آرژانتینی در این فصل هم از پدیده و تراکتور و سپاهان شکست خورد، هم در خانه به نفت مسجدسلیمان باخت اما حالا در صدر جدول ایستاده است.

 او با نیمکت‌نشین کردن سیدجلال حسینی و علیرضا بیرانوند دست به ریسک بزرگی زد اما به موقع توانست از افت سپاهان و قهر استراماچونی استفاده کند. سوال این روزهای پرسپولیسی‌ها این است: کالدرون برمی‌گردد یا راه استرماچونی را در پیش می‌گیرد؟

مهدی ترابی

2- سپاهان: تیمی که بی‌حاشیه و هیاهو خودش را برای قهرمانی در این فصل آماده کرده بود تنها در مقابل نفت‌آبادان زانو زد ولی 7 مساوی باعث شد در رتبه دوم قرار بگیرند. در فوتبال سه امتیازی، مساوی چیزی بیشتر از شکست نیست. اگر فکر می‌کنید این پایان کار قلعه‌نوئی است اشتباه می کنید، او از همین امروز دوباره با همان جاه طلبی خاص خودش برای جبران می‌آید. سپاهانی‌ها در این نیم‌فصل انگار چشم چند داور را جادو کرده بودند. در این نیم فصل پیام نیازمند دروازه‌بان شایسته سپاهان چشم و چراغ تیم بود.

3-تراکتور: هواداران تراکتور همیشه دنبال عامل بیرونی هستند تا بگویند «نمی‌خواهند تیم ما نتیجه بگیرد» اما اگر یه پای طاووس‌شان نگاه کنند شاید نظرشان عوض شود. به محض جدا شدن دنیزلی از این تیم، کم شدن حاشیه‌ها، فشارها و توقعات خردکننده، آنها دوباره جان گرفتند، مسعود شجاعی و اشکان دژاگه احیا شدند و حالا دوباره مدعی واقعی هستند. تیمی که عصاره تیم ملی در چندسال اخیر است در رتبه سوم ایستاد. تا این لحظه قاضی پور نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی پیام تبریکی نفرستاده است. آنها اگر حاشیه‌ها را مهار کنند، قهرمانی دور از دسترس‌شان نیست.

4- صنعت نفت آبادان: تصور ایستادن صنعت‌نفت آبادان در رتبه چهارم باورکردنی نیست. تیمی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند با یک مربی بی‌هیاهو اما کاربلد خوش می‌درخشد. 19 گل زده‌اند و 16 گل خورده‌اند. یک فوتبال به سبک برزیل قدیم! دراگان اسکوچیچ، آبودان را احیا کرد. آقای گل فعلی لیگ هم از این تیم می‌آید. عیسی آل کثیر با 9 گل درخشان بازی می‌کند. نیم فصل دوم اگر در همین حوالی بایستند، یکی از بهترین نتایج تاریخ صنعت در لیگ برتر را رقم زده اند.

استراماچونی

5- استقلال: باید از خود استراماچونی پرسید که نظرش در مورد رتبه چهارم استقلال در نیم فصل چیست؟ او وقتی رفت که آبی‌ها با یک بازی بیشتر در صدر بودند اما با تساوی مقابل پیکان و شکست از ماشین سازی سقوط کردند. نمی توانست دو-سه بازی دندان روی جگرش بگذارد؟ خط حمله آتشین قائدی- شیخ دیاباته 16 گل از 33 گل استقلال را به ثمر رساندند اما دریافت 17 گل اصلاً برازنده تیمی نیست که بعد از سالها می‌خواهد قهرمان شود. نوشتن در مورد ماجرای استراماچونی جز تازه کردن یک زخم فایده‌ای ندارد. رشته‌ای از اشتباهات مدیریتی و البته رندی پسر اهل رم باعث شد تا اینجای فصل هواداران این تیم علیرغم بازی‌های زیبا، غمگین‌ترین‌های فصل باشند.

5- شهرخودرو: شاید اگر یحیی گل‌محمدی را نداشتند، حضورشان در رتبه ششم شگفتی محسوب می‌شد اما عادت کرده بودیم آنها را حوالی صدر ببینیم. همان کاری که در هفته‌های اول انجام دادند اما سه شکست پی در پی مقابل تراکتور، صنعت‌نفت و استقلال آنها را به سراشیبی هل داد. فقط 13 گل زده‌اند. 20 گل کمتر از استقلال.  آماری بسیار ضعیف برای تیمی که نماینده ایران در آسیاست. شهرخودرو هنوز با صدر فاصله زیادی ندارد اما با این سبک بازی، احتمالاً در پایان فصل همین حوالی جا خوش کنند. اگر یحیی بماند.

... ادامه دارد./ح

 

 

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار