تاخیر یک ماهه کشت پاییزه در آبدانان؛
مدیر جهاد کشاورزی آبدانان گفت : معمولا مناسب ترین زمان کشت پاییزه در شهرستان آبدانان بین ۱۵ آبان تا۱۵ آذرماه می باشد و از مهمترین پارامترهای مورد نیاز کشت دیم رعایت تاریخ کاشت می باشد.
کد خبر: ۸۱۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 12 January 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ اولین بارش پاییزی را که اصطلاحا و در گویش محلی «پاییز پله» می نامند مصادف با آغاز کشت محصولات کشاورزی پاییزه می باشد. امسال به سبب عدم بارش های پاییزی در عمل «پاییز پله»ای رخ نداد و بهترین زمان برای کشت پاییزه از دست رفت بطوریکه کشاورزان با یک ماه تاخیر اقدام به کشت محصول نمودند و این تاخیر بر میزان باردهی محصول تاثیر داشته لذا نسبت به ادوار گذشته اراضی زراعی کمتری شخم خواهند خورد.

مدیر جهاد کشاورزی آبدانان در گفتگویی در این خصوص گفت: معمولا مناسب ترین زمان کشت پاییزه در شهرستان آبدانان بین ۱۵ آبان تا۱۵ آذرماه می باشد و از مهمترین پارامترهای مورد نیاز کشت دیم رعایت تاریخ کاشت می باشد.

عباس پیری افزود : علاوه بر رعایت زمان مناسب کاشت ،مولفه هایی مانند تهیه و آماده سازی بستر بذر و زمین ، استفاده از بذر اصلاح شده وگواهی شده متناسب باشرایط آب وهوایی منطقه ، بوجاری وضدعفونی بذر ،استفاده ازکودهای آلی وشیمیایی براساس آزمون خاک،کشت مکانیزه ،بیمه محصولات و....بر میزان بار دهی محصول موثر خواهند بود.

وی تصریح کرد:در فصل زراعی جاری متاسفانه بدلیل تاخیر در بارشها تعویق در تاریخ کشت داشتیم که این موضوع درنهایت در کاهش عملکرد خود را نشان خواهد داد.

پیری خاطر نشان شد: تحت این شرایط حدود ۳۰هزارهکتار از اراضی زراعی شهرستان زیرکشت محصولات پاییزه گندم و جو قرار گرفته است که باتوجه به تاخیر در کاشت و احتمال شرایط نامساعد جوی و بلایای طبیعی و...توصیه میشود کشاورزان نسبت به بیمه محصول خود اقدام نمایند.

وی یادآور می شود: علیرغم تهیه وتدارک بذورگواهی شده موردنیاز ، اکثرکشاورزان ازبذرخودمصرفی استفاده کردند با این حال تاکنون بیش از۱۷۰۰ تن کود دربین کشاورزان توزیع گردیده است.

این مقام مسئول بر ضرورت کشت آبی تاکید کرد و بیان داشت : با توجه به تغییرات اقلیمی و نیز پیشه اکثر مردم منطقه که کشاورزی و دامداری است؛ نیاز است تا شرایط رو آوردن به کشت آبی فراهم آید و در این راستا از ۴۰ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان قریب به ۲۵۰۰ هکتار آبی شده و با اجرای طرحهای آب و خاک در دست اجرا سطح اراضی آبی به حدود۵۰۰۰ هکتارافزایش پیدا خواهدکرد.

وی به برداشت آب از عقبه سد کرخه اشاره کرد و گفت : یکی از ظرفیتهای مهم منطقه مجاورت ۱۵ هزار هکتار از اراضی زراعی ملی مستعد بخش کلات مورموری در عقبه سد کرخه است که درصورت موافقت وزارت نیرو مبنی براستفاده از این آب تحول عظیم درحوزه بخش کشاورزی شهرستان رخ خواهد داد.

وی یادآور شد :این مهم وخواسته بحق مردم توسط مسئولین شهرستان واستان بطور مدام درحال پیگیری است که امیدواریم باعنایت مسئولین کشوری و به منظور جلوگیری ازمهاجرت روستائیان اطراف ومحرومیت زدایی وکمک به تولید درآمد و ایجاد اشتغال پایدار شاهد تحقق آن باشیم./م
آبدانان بهروز مردانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار