بسیاری از فعالین سیاسی واجتماعی معتقدند در خصوص تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی ،بدون توجه به خواست عمومی ومنافع ملی، نگاه ودید گاه  سیاسی حاکم بوده وهمین سبب شده که تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها  در انتخابات مورد مناقشه قرار بگیرد .در این راستا گفتگویی با فعالین رسانه ای در استان ایلام در خصوص انتخابات آتی ووضعیت تایید صلاحیت ها داشته ایم؛
کد خبر: ۸۱۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰ 18 January 2020

تابناک ایلام مجتبی کاور ::مقوله تایید صلاحیت ها در انتخابات متعدد  همواره بعنوان  یکی از موضوعات بسیار مهم در جامعه  مطرح بوده است، به طوری که رد صلاحیت و تایید صلاحیت افراد وطیف های سیاسی در انتخابات بخصوص مجلس شورای اسلامی وریاست جمهوری حواشی زیادی رابه همراه داشته است.

چرا که بسیاری از فعالین سیاسی واجتماعی معتقدند در خصوص تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی ،بدون توجه به خواست عمومی ومنافع ملی، نگاه ودید گاه  سیاسی حاکم بوده وهمین سبب شده که تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها  در انتخابات مورد مناقشه قرار بگیرد .در این راستا گفتگویی با فعالین رسانه ای در استان ایلام در خصوص انتخابات آتی ووضعیت تایید صلاحیت ها داشته ایم که در ادامه آمده است؛

در تایید صلاحیت ها باید منافع ملی اولویت باشد نه تعلقات حزبی وسیاسی!

 مدیر مسئول تابناک ایلام گفت : انتخابات نماد مردم سالاری دینی وجلوه  مشارکت عمومی ونمایش پشتبانی ملت از نظام  است.

علی اصغر اسدی گفت : بدلیل پاره ای از  حساسیت ها،از حیث داخلی وخارجی انتخابات  برای کشور ما از  درجه اهمیت زیادی برخوردار است ،  چرا که یکی از معیارها ومولفه های  تاییدنظام ازسوی مردم  از درون همین صندوق های رای ومیزان استقبال مردم از آن خارح می شود .

 وی اظهار داشت : بدون شک مشارکت مردم  در انتخابات، نظام را در مواجهه با مسایل داخلی وبین المللی بیمه می کند و راه افزایش این مشارکت رقابت سالم بین تمام گروه های سیاسی است.

 اسدی عنوان کرد : شورای نگهبان ودستگاه های مرتبط در بحث تایید صلاحیت ها باید در نگاه اول منافع ملی را مدنظر قرار بدهند . اگر در بررسی صلاحیتها این روند مورد توجه قرار بگیرد قطعا می توان ادعا کرد که اولویت دستگاههای نظارتی خصوصا شورای نگهبان ،منافع ملی است نه سیاسی. 

وی ادامه داد: ولی اگر در این بررسی ها نگاه سیاسی قالب شد و افراد بر همین اساس گزینش شدند ،قطعا نسبت به منافع ملی بی توجهی صورت گرفته است . لذا مسئولین  مرتبط برای توسعه همه جانبه کشور وعبور از گردنه های متعدد که اتفاقا در حال حاضر کشور دریکی از حساسترین آنها قرار دارد ، باید منافع ملی را بر نگاههای باندی وسیاسی ترجیح دهند.

 این فعال رسانه ای گفت : البته اینکه شورای نگهبان در بررسی پرونده ها افراد رانت خوار و پرونده دار در حوره های  اقتصادی، اخلاقی ،  و... را رد صلاحیت   کند مورد استقبال همگان است، ولی اگر برخی رد صلاحیت ها به خاطر نظر سیاسی غیر همسو باشد قطعا مورد پذیرش جامعه نیست واین موضوع می تواند سطح مشارکت در این  رویداد سیاسی واجتماعی بزرگ کشور را تحت شعاع قرار دهد.

اسدی در پایان گفت : با توجه به تاکیدات روز گذشته رهبر انقلاب در خصوص اهمیت انتخابات ،اعضای شورای نگهبان بایستی به مقوله مشارکت ها بعنوان یک مولفه مهم تضمین کننده بقای نظام اهتمام ورزند .در ادامه بررسی شکایات نامزدها قدری با تسامح وتساهل واز موضعی بیطرفانه ورود کرده تا شائبه مهندسی انتخابات زدوده شود . چرا که وضعیت جاری تایید صلاحیت ها که با رد صلاحیت گسترده یک طیف سیاسی روبرو بوده در عمل انتخابات را از حالت رقابتی خارج نموده وبا نگاهی به وضعیت تایید صلاحیت شدگان می توان این مهم را استنباط کرد که شورای نگهبان به دنبال تشکیل مجلس مورد انتظار وخواست خود وحاکمیت است .از اینرو نمیتوان از این انتخابات پویایی ورقابت منجر به گرمی تنور انتخابات انتظار داشت.

نباید کسانی که دارای توانمندی و سوابق در خشانی در خدمت به نظام هستند ازصحنه انتخابات حذف شود

مدیرمسئول هفته نامه پیک ایلام گفت : انتخابات مظهر ونماد مردم سالاری است که باید در برگیرنده خواسته ها ومطالبات همه مردم واحراب وجریانات سیاسی باشد .

 عبدالحمید کرمی در گفتگو با تابناک گفت : در انتخابات باید همه گرایش ها وسلایق مختلف حضور داشته باشند تا بتوانند داشته ها ونظرات خود را معرفی ودر معرض دید مردم قرار بدهند چرا که این مردم هستند که منتخبین خود را انتخاب می کنند

 وی با اشاره به اینکه نباید همه کسانی که دارای شایستگی ، توانمندی ، تجربه مفید وسوابق در خشانی در خدمت به نظام هستند ازصحنه انتخابات حذف شود گفت : قطعا حذف چهر ها بر اساس دیدگاه سیاسی کاهش مشارکت مردم درانتخابات  در پی خواهد داشت

  مدیر مسئول هفته نامه پیک ایلام عنوان کرد : لازمه مشارکت بالا در انتخابات حضور کاندیدهای وسلایق مختلف سیاسی است

کرمی افزود : دستگاه‌های اجرایی و نظارتی زمینه‌ای را فراهم آورند تا همه نظرات و سلیقه‌ها بتوانند به کاندیدای مورد نظر خود رأی دهند و مشارکت هر چه بیشتر مردم که اصلی‌ترین پیام انتخابات در ادامه مسیر روشن انقلاب اسلامی است، تحقق یابد.

 وی اظهار داشت : تک صدایی وحذف ورد صلاحیت کاندیداها احزاب سیاسی مختلف که در چار چارچوب نظام وقانون اساسی فعالیت می کنند زیبنده نسیت وباید مسئولان تلاش کنند همه احزاب در معرض انتخاب قرار بگیرند.

شورای نگهبان مستندات ودلایل رد صلاحیت وعدم احراز افراد را کاملا شفاف به آنها اعلام می کند

 سرپرست روزنامه رسالت در استان ایلام گفت : ماده 28قانون انتخابات برای کسانی که قصد ثبت نام دارند در 7بند  شرایط ا احراز كانديداتوري را برای داوطلبان مشخص کرده است

 سامی شهبازی در گفتگو با تابناک گفت : ممکن است در بررسی های اولیه صلاحیت برخی از کاندیداها احراز نشود وبر اساس بند های ماده 28 رد صلاحیت شوند واین پایان کار نیست وقانون گذار دو فرجه را برای اعتراض وپیگیری برای آنها برای دفاع از خود معین کرده است

شهبازی  با اشاره به اینکه شاهد برخی بد اخلاقی ها وایجاد شبهات در خصوص شورای نگهبان در سطح فضای مجازی هستیم گفت : این آدرس غلط دادن به افکار عمومی است چرا که شورای نگهبان مستندات ودلایل رد صلاحیت وعدم احراز افراد را کاملا شفاف به آنها اعلام می کند

شهبازی گفت : اگر کاندیدای شایستگی احراز دارد  باید از مراجع قانونی دنبال کند، نه اینکه در فضای مجازی برخی مطالب ناصواب در خصوص تضعیف شورای نگهبان مطرح کند .

 وی عنوان کرد : انتظار از کسانی که خود را داعیه قانون گذاری و نمایندگی در سطح کلان کشور می دانند  این است که ابتدای امر خود التزام وعمل به قانون داشته باشند چرا که قانون برای همه ما فصل خطاب است.

 این فعال رسانه ای  افزود : در این دوره انتخابات همه سلایق سیاسی وجود دارد ولذا این موضوع نباید مستمسک برای اتهام زنی به شورای نگهبان باشد.

قانون وعدالت، فصل الخطاب تایید صلاحیت ها باشد

مدیر مسئول وصاحب امتیاز روزنامه مهران گفت : تجربه‌ی انتخابات دوره های پیشین حاکی ازآن است که صلاحیت تعدادی از نامزدهای رد صلاحیت شده مجدداتاییدخواهدشد.

خداداد ابراهیمی در گفتگو با تابناک اظهار داشت :  این گمانه زنی تا آنجا مسبوق به سابقه است که افرادی حتی در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات،تایید صلاحیت شده‌اند.

رئیس اسبق خانه مطبوعات کشورتصریح کرد : تایید نادر قاضی پور نماینده ارومیه و سیدشریف حسینی نماینده اهواز را می توان به عنوان شاهد مثال یادآوری کرد که با اقبال مضاعف و بالاترین آرا به مجلس راه یافتند.

وی افزود : نظر به لابیگری های گسترده اخیر فعالان سیاسی و پارلمانی با هدف افزایش مشارکت مردم دراین دوره از انتخابات و لزوم کمک به انسجام ملی در شرایط کنونی کشور، تایید صلاحیت برخی نامزدهای ردصلاحیت شده حتی یک روز مانده به انتخابات دور از انتظار نخواهد بود.

ابراهیمی گفت : بی گمان تنوع آرای سیاسی در انتخابات، به انتخاب عادلانه‌تر و منبعث از مطالبات آحاد مردمی منجر خواهدشد.

رئیس اسبق خانه مطبوعات کشورتصریح کرد : بدون شک ، تصاحب قدرت پارلمانی ازسوی یک جناح سیاسی به فساد گسترده و نارضایتی عمومی منجر خواهدشد.لذا مردم توقع دارند که قانون و عدالت، فصل الخطاب مقوله‌ی تایید صلاحیت ها باشد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار