درست زمانی که همه کشورها وحتی برخی سیاسیون آمریکایی ،اقدام تروریستی اخیر آمریکا در ترور یک مقام رسمی کشور را محکوم نموده ورفتار آمریکاییان در تعدی به قوانین بین المللی را به چالش کشیده اند ،بیان چنین دیدگاه مغایر با  قواعد انسانی ،اسلامی وبین المللی دایر بر تکه تکه نمودن سفیر یک کشور ورق را برگردانید و بهانه لازم در اختیار آمریکاییان قرار داد تا اینگونه خود را از زیر سایه سنگین اقدام تروریستی اخیر بیرون کشانیده ودر جای شاکی قرار گیرند!
کد خبر: ۸۱۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 19 January 2020

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::اخیرا آیت اله احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در واکنش به حضور سفیر انگلیس در جمع معترضین تهرانی گفته بود " سفیر انگلیس باید تکه تکه شود" این سخنان علم الهدی بازتاب زیادی در بین فعالین شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی وهمچنین رسانه های بی المللی داشت .

مهمترین واکنش به این سخنان از سوی سفیر آمریکا در آلمان صورت گرفت ."ریچارد گرنل" سفیر آمریکا در آلمان که دیدگاهی بسیار نزدیک به تندروهای جمهوریخواه آمریکایی علیه ایران دارد، با انتشار فیلم اظهارات علم الهدی درباره سفیر انگلیس در توییتر، نوشت: این اظهارات را نمی‌شود نادیده گرفت. حرف‌های ایشان باید بلند در آمریکا، اروپا و همه‌جا پخش شود. اینها دیگر قابل چشم‌پوشی نیستند."

روزنامه "سان "بریتانیا نیز با بازتاب اظهارات علم الهدی نوشت: سفیر انگلیس در تهران پس از اینکه از سوی امام جمعه مشهد به "تکه تکه" شدن تهدید شد، تهران را به مقصد کشورش ترک کرد.

این روزنامه نوشت: تهدید این دیپلمات بریتانیایی از سوی یکی از متنفذترین روحانیون حکومتی ایران، امنیت او را در ایران در معرض خطر قرار داده است.

بسیاری از روزنامه‌ها و وب سایت‌های خبری بریتانیا هم طی روزهای گذشته اظهارات علم‌الهدی درباره تکه تکه کردن سفیر انگلیس را بازتاب داده‌اند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز با اشاره به اظهارات مقامات قضایی ایران درباره ضرورت اخراج سفیر بریتانیا از کشور به عنوان "عنصر نامطلوب"، اظهارات علم‌الهدی را درباره سفیر بریتانیا بازتاب داده است.

 این موضوع برهمگان  روشن است که با گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامی وتثبیت نظام ،همواره شاهد واکنش هایی از سوی برخی کشورها خصوصا آمریکا ،کشورهای اروپایی و کانادا به رفتارهای جمهوری اسلامی بوده ایم ،تمامی تلاش آنها بر این موضوع متمرکز بوده تا چهره ای خشن ،قانون گریز و ضد حقوق بشری از جمهوری اسلامی در معرض دید جهانیان قرار دهند.

اما این سالها بروز برخی فعل وانفعالات سیاسی در کشور  باعث شد که تا حدودی نگاه این کشورها به جمهوری اسلامی تلطیف شود ،با این حال بدلیل برخی قوانین داخلی موجود، همچنان شاهد صدور محکومیت های حقوق بشری از سوی سازمان ملل بر علیه کشور هستیم.

تجدید نظر در برخی قوانین وحدود داخلی  در حوزه مجازات اسلامی نظیر اعدام ،قطع دست سارقین ویا سنگ سار وشلاق در محاکم قضایی جمهوری اسلامی نیز در راستای همین هدف؛ یعنی تغییر نگاهها به نظام جمهوری اسلامی بعنوان یکی از تابعین بین المللی وکاهش فشارهای حقوق بشری صورت گرفته است.

با این حال ما بعنوان یک کشور دارای سابقه تاریخی طولانی و از موسسین سازمان ملل باید به قواعد بین المللی تمکین نماییم .بر مسئولین کشور لازم است بعنوان یکی کشور عضو رسمی سازمان ملل متحد در رفتار،کردار و گفتار ،از  ملزومات یک کشور عضو  مراقبت نموده وقواعد بین المللی رارعایت نمایند.

ازآنجاییکه کشورما بدلیل تکثر کانون های قدرت ،یک کشور منحصر به فرد محسوب شده و قدرت به صورت مطلق در اختیار دولت منتخب ملت قرار ندارد لذا سیاستهای کلی نظام متفاوت از سیاستهای دولت است .از اینرو نمی توان گفت که تنها رفتار وسخنان افراد ونهادهای منتسب به دولت موضع رسمی کشور به حساب می آید .بنابراین هر گونه اظهار نظر ،سخنرانی وواکنش افراد منتسب به حاکمیت می تواند موضع رسمی دولت ونظام تلقی و بدلیل عدم آشنایی اظهار نظر کنندگان به اصول و قواعد دیپلماسی، آسیبهای جدی به منافع کشور وارد آورد.

اگر مسابل واتفاقات اخیر بین المللی را دنبال کرده باشید ،در اوج تنش های بین ایران وآمریکا ،دونالد ترامپ در واکنش به تهدیدات مقامات ایران به انتقام سخت از آمریکا گفته بود که " 52 نقطه فرهنگی ایران در لیست اهداف نظامی آمریکا قرار دارد"

صرفنظر از اهداف پشت پرده بیان چنین تهدیدی از سوی رییس جمهور آمریکا ،اما این تهدید ترامپ از سوی بسیاری از کشورها محکوم و حتی مقامات داخلی دولت ایالات متحده به منظور کاستن از بار فشارهای بین المللی ناشی از آن ،بارها مبادرت به تفسیر و حتی رد آن نمودند.در آخرین تلاش ها برای فرار از زیر بار تبعات این صحبت های مغایر با اصول وقواعد بین المللی، وزرای خارجه ودفاع این کشور اعلام کردند که کشورشان در درگیری تظامی احتمالی با ایران، قواعد ومقررات بین المللی در مخاصمات را رعایت خواهد کرد.

این واکنش ها تنها به این خاطر صورت گرفت که از آمریکا چهره ای مغایر با اصول ،قواعد وکنوانسیون های بین المللی به جهان عرضه نشود ،اگر چه  بررسی سوابق مخاصمات بین الملی در چند دهه اخیر نشان داده که این کشور هرگز به قواعد و مقررات بین المللی پایبند نبوده است.

لذا باتوجه به اینکه کشور ما یکی از اعضای فعال سازمان ملل بوده و ملزم به رعایت پادمان ها و قواعد بین المللی می باشد و سفرا وکنسول های دیگر کشور ها براساس قوانین ومقررات بین المللی از مصونیت های قضایی ودیپلماتیک برخوردار هستند و هرگز در سالیان اخیر تعرض فیزیکی به کارکنان وسفرای دیگر کشورها در پرونده کشور وجود ندارد ،چرا باید بیان چنین گفتاری از سوی یک مقام حاکمیتی اینگونه برای کشور حاشیه سازی شود ؟!

درست زمانی که همه کشورها وحتی برخی سیاسیون آمریکایی ،اقدام تروریستی اخیر آمریکا در ترور یک مقام رسمی کشور را محکوم نموده ورفتار آمریکاییان در تعدی به قوانین بین المللی را به چالش کشیده اند ،بیان چنین دیدگاه مغایر با  قواعد انسانی ،اسلامی وبین المللی دایر بر تکه تکه نمودن سفیر یک کشور ورق را برگردانید و بهانه لازم در اختیار آمریکاییان قرار داد تا اینگونه خود را از زیر سایه سنگین اقدام تروریستی شهادت سردار سلیمانی بیرون کشانیده ودر جای شاکی قرار گیرند!

مسئولین کشور ،سیاسیون ،ائمه جمعه ،تریبون داران ،برخی روزنامه ها،مداح و همه کسانی که این روزها در کشور ما برخلاف رویه های سیاسی موجود ،بخشی از قدرت محسوب می شوند باید مواظبت کنند که با بیان مواضع و دیدگاههای غیر کارشناسانه ومغایر با اصول بین الملل برای کشور بحران آفرینی نکنند . باید به این نکته توجه داشته باشند که کشورها ،دیپلماتها و کارشناسان حقوق بین الملل براحتی می توانند از سخنان غیر کارشناسانه آنان برای کشور دردسر جدی ایجاد کنند و کشور را کانون حملاتی قرار دهند که ماحصل آن تضعیف ویا نابودی منافع ملی کشور است.

مطلب را با ضرورت احاله مسئولین وتریبون داران کشور به  اقدام چند ماه پیش آل سعود در ترور " خاشقچی " روزنامه نگار منتقد در ترکیه و همچنین طرح ریزی غیر واقعی ترور سفیر وقت ال سعود(عادل الجبیر) در آمریکا  در اکتیر 2011پایان می برم  ،در مورد اول باید گفت کماکان عربستان نتوانسته است از زیر سنگینی ترور و تکه تکه نمودن یک شهروند خود وآثار زیانبار آن خارج شود . در مورد دوم نیز به یاد دارید این طرح ریزی غیر واقعی چگونه می رفت تا یک پرونده سنگین را در شورای امنیت برای کشور باز کند !لذا باید مراقب بود که که با رفتار ها وگفتار خلاف اصول بین الملل برای کشور هزینه تراشی نکنید ،اگرچه کشور همچنان نتوانتسته است از  زیر فشار هزینه های حمله به دو سفارت رهایی یابد!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خواننده مطلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
حالا ایشان حرفی زده شما چرا ترسیدید از اول انقلاب دیدگا ههای مثل دید شما باعث شد که نظام از اجرای احکام اسلامی برای خوش خدمتی به غربیها کتاه بیاید و در اجرای احام اسلامی سستی ایجاد شد مرتب عقب نشینی تا کی ما برای رضایت غربهای سکولار از دین و ایین خود دست برداریم آیا تا کنون آنها راضی شده اند چرا شما ها انقدر سرسپرده غرب شده اید مگر ما انقلاب نکردیم اسلام و احکام آن پیاده شود چرا تا کنون موفق نشده ایم بخاطر مانع تراشی استکبار و همکاری افرادی مثل شما ها ما باید به آنچه امام ره تدوین و تایید کردند عمل کنیم و لو انگلیسهای خبیس و آمریکاییهای شرور ناراضی باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار