اگر بخواهیم شرایط فعلی وپیش روی اصلاح طلبان استان ایلام ونحوه مواجهه آنان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه را مورد کنکاش قرار دهیم ،می توان مصداقی ترین با این سخنان پرمحتوای تاجیک را رفتار ومشی سیاسی اجتماعی بخش اعظمی از اصلاح طلبان ایلام نام نهاد .
کد خبر: ۸۲۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ 07 February 2020

تابناک ایلام ::محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اصلاح طلبان در باره حضور این جناح در انتخابات در روزنامه اعتماد نوشت: جریانِ اصلاح‌طلبی «واقعا موجود» نیازمند یک تعطیلات تاریخی است. باید عزم رفتن کند و از سرزمین قدرت به در آید و ببیند که آسمان آیا همه‌جا همین رنگ است و آیا اصلاح‌طلبی همه‌جا به همین رنگ است؟

حتی اگر اصلاح‌طلبان در تسابق‌های بزرگ پیشاروی (مجلس و ریاست‌جمهوری و...) پیروز هم بشوند، از امکان و استعدادی بیش از دولت کنونی برای بهبود امور (داخلی و خارجی) برخوردار نیستند. می‌توانم از هم‌اکنون تصویری از اصلاح‌طلبانی که هم کت بر تن دارند و هم زیرشلواری ترسیم کنم که توامان نقشِ حضور و ناحضور، در قدرت و بر قدرت، مشارکت و عدم‌مشارکت را بازی می‌کنند و تا فردای انتخابات هنوز تصمیم نگرفته‌اند (به اجماع نرسیده‌اند) که چه باید/ نباید کرد.

اگر بخواهیم شرایط فعلی وپیش روی اصلاح طلبان استان ایلام ونحوه مواجهه آنان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه را مورد کنکاش قرار دهیم ،می توان مصداقی ترین با این سخنان پرمحتوای تاجیک را رفتار ومشی سیاسی اجتماعی بخش اعظمی از اصلاح طلبان ایلام نام نهاد .

این سالها تفکر اصلاح طلبی می رفت تا به بخشی از فرهنگ سیاسی واجتماعی مردم استان تبدیل شود ،در واقع باید گفت در حالیکه تصور می شود در هنجارها ورفتارهای سیاسی این نخبگان ورهبران سیاسی جامعه هستند که با موج آفرینی مردم را به پذیرش دیدگاههای سیاسی وبرنامه های یک جریان خاص ترغیب وتشویق می کنند ،اما اینجا مردم ایلام نشان دادند که فرسنگ ها از نخبگان وبزرگان سیاسی خود جلوتر حرکت می کنند. این مردم هستند که در برهه های  مختلف ،خصوصا در آوردگاههای سیاسی موج می آفرییند وعده ای بنام اصلاح بر آن سوار می شوند.

در انتخابات گذشته مردم استان با تکیه بر بینش سیاسی خود وبا امید به تغییر در رفتار سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی واقتصادی مسئولین در تراز بالا ومیانی مدیریتی ،با حضور گسترده در پای صندوق های رای ،رکوردهای بی نظیری در مشارکت سیاسی در قیاس با دیگر مناطق کشور بر جای گذاشته اند.

 از این حضور مردم استان در پای صندوق های رای در ادوار وانتخابات متعدد دونکته قابل استنباط  است . نکته اول نوع انتخاب وخروجی صندوق های رای است،مردم ایلام چه در انتخابات ریاست جمهوری وچه در انتخابات مجلس شورای اسلامی بالاترین رای رابه کاندیدهای منتسب به اصلاح طلبان داده اندو این بیانگر شکل گیری ساختاری این تفکر در بین مردم استان است به گونه ای پبش می رفت تا بصورت ریشه ای به یک تفکر ودیدگاه عمیق در جامعه استان والبته قبل از دیگر مناطق توسعه یافته تبدیل شود.

نکته دوم برداشت اشتباه فعالین سیاسی واحزاب عمدتا خانوادگی این جریان سیاسی از حضور مردم ومحاسبه غلط آنان از وضعیت موجود سیاسی است .در حالی که اعضای تعدادی از احزاب سیاسی اصلاح طلب از شمارگان اعضای خانواده موسسین ودبیران آن فراتر نرفته است ،اما این دبیران احزاب سیاسی استان بوده اند که در شنبه های پس از انتخابات با  مصادره نمودن  انتخاب مردم ،مسیر تقسیم غنائم را در پیش گرفته اند.

موضوع قابل بحث از خروجی نکته دوم با وضعیت اصلاح طلبان در استان ارتباط تنگاتنگی دارد . درحالیکه در انتخابات محتلف این مردم  بوده اند که با حضور گسترده و نوع انتخاب خود ،پیروزی جریان اصلاح را  در میدان رقابتها رقم زده اند ،به واقع این بستر را آنان فراهم کرده تا  احزاب سیاسی ومدعیان اصلاحات بر موج ایجاده شده سوار شده وفردای پس از انتخابات، خود را پدید آورنده  مطلق پیروزی و فرماندهان میدان نبرد سیاسی قلمداد کنند.

اما همین نوع نگاه اشتباه وخطای محاسباتی ومطلق پنداری نقش آنان در  پیروزی اصلاح طلبان در تسابق های بزرگ سیاسی و تلاش بخشی از فعالین این جریان برای رسیدن به جایگاههای مدیریتی و منفعت طلبی شخصی از وضعیت پدیدار شده باعث شکل گیری یک گسست و شکاف بزرگ در بین این جریان در استان شده است .

اینکه پس از پیروزی یک جریان سیاسی فعالین ونخبگان منتسب به آن کرسی های مدیریتی را از آن خود کنند ،چیز نامرسوم وناپسندی نیست ،چرا که موضوع همسان سازی فکری مدیرانمیانی وپایینی با راس هرم مدیریتی ، بعنوان یک اصل سیاسی پذیرفته شده در نظامهای سیاسی جهان امری رایج است .اما اگر همه فعالین سیاسی بدون درک کمیت پستهای سیاسی وتعداد کرسی ها مدیریتی ،رسیدن به جایگاه را در اولویت قرار داده بنحوی که با عدم کسب ویا مشارکت در قدرت ،تفکر ووابستگی جریانی را به محاق ببرند، آسیبی است که در حال وآینده در رقابتهای سیاسی ،حداقل در استان ما گریبان این جریان سیاسی را چسبیده است .

وضعیت اصلاح طلبان در این برهه از انتخابات خصوصا در استان ایلام که به شکل انشقاق وچند دستگی و شکاف موجود در پیکره آن ،عدم توفیق در اجماع ،پراکنده شدن ،استیصال ،هضم بخشی از دبیران وفعالین احزاب در تفکرات قومی وطایفه ای ،غش برخی از چهره های فعال اصلاحات به سمت کاندیدهای اصولگرای سنتی ونئو اصولگرایی و بر طبل عدم مشارکت کوبیدن بخش دیگری از آنان ظهور وبروز کرده است ،را می توان اثرات آسیبهای مطروحه در بدنه جریان اصلاح طلب استان قلمداد کرد.

این روزها شاهد هستیم بخشی از مدعیان اصلاحات در استان ایلام یا با بهانه تعلقات قومی ویا با نگاه  به آینده مدیریتی و کسب جایگاهی در قدرت ،به کاندیدهای اصولگرا آویزان شده اند. این وضعیت بیانگر واقعیت تلخ ساختارمند نشدن جریان اصلاحات و عقب ماندن نخبگان و فعالین این جریان از توده هاست.

اگر فعالین سیاسی این جریان در سطح احزاب ،وابستگی فکر وجریانی را به کسب جایگاه مدیریتی ،منفعت طلبی شخصی و کسب رانت ترجیح می دادند ،در این موقعیت حساس  هرگز ناکامی در رسیدن به اهداف ونیات شخصی نمی توانست بعنوان سدی بزرگ در مقابل اجماع اصلاح طلبان قرار گیرد . اگر تپیدن قلب اصلاحات در قدرت ویا شنیده شدن صدای آنان در نهادهای تاثیر گذار اولویت بود  ،اکنون نباید شاهد انشعاب گیری های متعدد به عناوین مختلف در استان می بودیم.

خلاصه کلام اینکه باید بپذیریم که با پیروی بخش فعال سیاسی این جریان از رویه انشقاق و چنددستگی ،ترجیح انتقام جویی های شخصی بر اهداف جریانی ،اولویت منفعت طلبی های شخصی بر منافع فکری وجریانی ،تسریع هضم بزرگان سیاسی اصلاح در اصول ،باید بزودی حلوای مرگ اصلاحات در استان ایلام بار گذاشته شود.البته این موضوع به معنای خالی شدن صحنه از از بزرگان خوشنام وتاثیرگذاری نیست که همچنان منافع جریانی برای آنان اهم است ،اما باید دید پیاده نظامهای این جریان از تدابیر فرماندهانشان پیروی می کنند یا راه تمرد را در پیش خواهند گرفت ؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
...همان یک حرف کافیه:

تعطیل....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار