یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که امروز مسائل و مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد اما اگر قرار باشد این مسائل را در نظر نگیریم و صرفا به بررسی انتخابات بپردازیم، عمده‌ترین مساله‌ای که باید به آن توجه کرد، تغییر رویکرد در نحوه انتخاب و شیوه های آن است.
کد خبر: ۸۲۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 05 February 2020

تابناک ایلام دبیر شورای نویسندگان::یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که امروز مسائل و مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد اما اگر قرار باشد این مسائل را در نظر نگیریم و صرفا به بررسی انتخابات بپردازیم، عمده‌ترین مساله‌ای که باید به آن توجه کرد، تغییر رویکرد در نحوه انتخاب و شیوه های آن است.

به عقیده من پیامی که می‌توان از دل ائتلاف های جدید شهرستان ها استنتاج و استخراج کرد پایانی بر تحزب گرایی و تفکر است، خاصه با تاثیری که در تایید صلاحیت بر گروه نامزدها داشته است و عملا گروهی از یک طیف خاص که کارشان بیشتر گرم کردن تنور انتخابات بوده است، اکنون در دوگانه حزب و قبیله گیر افتاده اند و چون روشن بیان کرده اند که از ایل گذشته و بر پایه تفکر انتخاب می کنند و اکنون دست شان از انتخاب همفکر کوتاه و تنها همفکر باقی مانده را از خود رانده اند، راهی جز سکوت پیش روی خود نمی بینند.

با این تفاصیل قطار انتخابات درست در روزهایی که از زمین و آسمان می‌بارد و غم بر گوشه و کنار ایران سایه افکنده، آنقدر به پیش رفت که در اصلی‌ترین ایستگاه‌ها برای اصلاح طلبان ایلامی متوقف شد. قطاری که برای حرکت دوباره چشم‌ انتظار اعلام نظر نهایی از جانب مهم‌ترین ایستگاه نظارتی است، هرچند در ایستگاه دوم تایید صلاحیت ها هم از تک خال های اصلاح طلبان کسی به عرصه انتخابات وارد نشد تا همچنان جلال میرزایی گزینه موجود باشد.

اما در صحرای بی کسی اصلاح طلبان در وادی انتخابات جهت ها و شیوه ها تغییرات اساسی داشته است. هر چند دلیل عقب گرد خیلی از اصلاح طلبان به سمت نامزد قبیله و شهرستان ریشه در عوامل زیادی دارد و بحث این مکتوبه نیست اما فعلا دو دسته اصولگرا و مستقل(با طعم اصولگرایی) در جدالی نفس گیر در حال بررسی اوضاع و رصد و پایش امور هستند. این شرایط باعث به وجود آمدن سه طیف کاندیدای انتخاباتی شده است. گروه اول کاندیدای غالب هست یعنی کسی که ظاهرا هم شانس دارد و هم همراه و طرفدار او زیاد است.

گروه دوم کاندیدای زبانی است یعنی فقط در زبان مردم است و فعلا برای گزینه شدن باید تلاش کند. گروه سوم هم ناشناس ها هستند و بیشتر کسانی که بدون تحلیل و پشتوانه فقط ثبت نام کرده اند و اکنون بیشترین طیف انصرافی ها را تشکیل می دهند.

در شهرستان ایوان کاندیدای غالب دکترفلاحی است و کاندیدای زبانی هم دکتر علیپور است. در این دیار کلهرنشان بحث شهرستانی و تعصب قبیله ای همچون سایر مناطق حوزه شمالی بجایی رسیده که خیلی از اصلاح طلبان یا همراه اصولگرا شده اند و یا مهر سکوت بر لب زده و نظاره گر هستند، ضمن اینکه با توقف فلاحی در پشت خط تایید صلاحیت، علیپور توانست جای پای خود را محکم کند.

در شهرستان های مرتبط مهران و ملکشاهی قضیه تا حدودی پیچیده شده است. در مهران تک بودن ناصرزاده حتی با حضور دکتر موسوی وی را از شانس های دسته اول قرار داده بود اما ورود دکتر طاهری مقدم بقدری معادلات را برهم زد که اکنون به یک رده پایین تر می رود و شانس خود را برای گزینه غالب بودن از دست می دهد. سه گانه دکترین(ناصرزاده، طاهری و موسوی) بدون اجماع، باید در فکر بهارستان نباشند.

اما در ملکشاهی روند دیگری برقرار بود. تک خال بودن شیرزادی در این شهرستان او را بعنوان بخت مسلم و کاندیدای غالب مطرح کرده بود، اما این خوش اقبالی طولی نکشید با ورود دو چهره مطرح یعنی نماینده کنونی و جوانی جویای نام به نام رحیمی تمام معادلات به هم خورد و انصراف برخی کاندیدای کمترشناخته شده بنفع(حسین رحیمی) باعث ورود هیجان در این منطقه گردید و باید دید آیا اجماعی شکل می پذیرد یا سه گانه (شیرزادی، امینی و رحیمی) جایگزین دوگانه دور قبلی (امینی، شیرزادی) می شود، هر چند دوره قبلی هم از همان دوگانه یک نفر اولی و یک نفر پنجمی بیرون آمد.

در ایل ارکوازی اقبال با بسطامی بود که تایید صلاحیت صادقی و قیطاسی او را گزینه غالب ایل هزاره به یکباره پایین کشید، اکنون صادقی با گلی که در تایید زده با شدت بیشتری به آرای بسطامی حمله می کند و سهمش را پس می گیرد. نکته اینجاست حالا دیگر اتحاد اصلاح طلب و اصولگرا برای بسطامی شکننده و معادلات بهم ریخته است و بنظر میرسد رای آوری صادقی با توجه به بروز بودن و شیوه بیانش بر دو گزینه دیگر این ایل غالب شود. 

شرایط در شهرستان سه قلوی سیروان، چرداول و هلیلان بسیار متفاوت از بقیه مناطق است. اتحاد این شهرستان می تواند فارغ از معادلات سیاسی حتی سهم دو نفره حوزه شمالی را مال خود کند. اما چرا نمی شود، چون پایگاه اصلاح طلبی حوزه شمالی است و آرای سیاسی در آن موج می زند، چون متشکل از چند ایل مختلف است که بسختی متحد میشوند اما اگر بشوند کسی یارای مقاومت در مقابل سیل آرای آنها ندارد و همیشه مرحله دوم اثبات شده است.

 این دوره اما جریان سیال دیگری در حال شکل گیری است که بارقه های امید را در مردمان این شهرستان سه قلو زنده کرده است. در هلیلان کاندیدای غالب دکتر عظیمی و کاندیدای زبانی ناصری است که بزرگان در صدد اتحاد آنان هستند.

در چرداول شریفی و مرادی کاندیداهای غالبی بودند، هر چند نفوذ آرام و خانه به خانه دکترعظیمی تهدیدی جدی برای آنان بود که با اضافه شدن محمدی، دکترنعمتی و سردارشریفی در این شهرستان معادلات پیچیده تر شد. اکنون ایل بزرگ خزل که تاکنون در فقر نامزد بسر می برد، به یک باره از تیره شمسینه وند؛ نعمتی و از قلیوند؛ محمدی و از خضروند نیز دونفر مجموعا ۴ نفر به مرادی اضافه شد تا بفکر اتحاد بین این پنج نفر باشند.

انصراف مرادی بهانه ای شد برای اجماع و اگر آنگونه که بیان می شود"محمدی" گزینه نهایی باشد و سه نفر دیگر بنفع ایشان انصراف دهند؛ آنوقت باید این ایل بزرگ برای پیروزی  به سمت چرداول و خاصه شهرستان نوپای هلیلان و اجماع با گزینه غالب لکستان یعنی "دکترعظیمی"برود تا دوگانه (عظیمی، محمدی)تهدید جدی برای سایر رقبا در حوزه شمالی باشند و اگر نتوانند به اجماع نهایی برسند آنوقت عنوان گزینه غالب در این سه شهرستان به "کور لک" عنوانی که مشخصه دکتر عظیمی است، می رسد.

در شهر ایلام نیز همچنان قاسمی گزینه غالب است اما اگر اتحاد ایلی و شهرستانی در سایر مناطق شکل بگیرد و مانع خروج آرا شوند؛ این گزینه شانس خود را از دست می دهد زیرا شهر ایلام و ایلات دهبالایی و سورگه بسختی بتوانند اجماع ایلامیان(کل ایلات و طوایف که به گزینه غالب خود رای می دهند) را برای او کسب کنند، اما همچنان از شانس های برخوردار این رقابت است.

با توجه به ساختار شناسی گزینه های غالب و زبانی باید اذعان کرد، گزینه های غالب در حوزه شمالی که هفتگانه شانس نامیده می شوند عبارتند از: شیرزادی و رحیمی از ملکشاهی، فلاحی از ایوان، بسطامی از ارکوازی، قاسمی از ایلام و عظیمی از هلیلان و محمدی از چرداول که هنوز اجماعش نهایی نشده و شریفی را در مقابل خود می بیند. محمدی باید بداند بازیکن دقیقه ۸۰ بازی است و وقت زیادی ندارد و کارش بسیار سخت و صعب است. 

در کنار این گزینه های غالب، باید اشاره ای به گزینه های هفتگانه زبانی(رده دوم) کرد که عبارتند از: ناصر زاده، موسوی، علیپور، امینی، میرزایی، شریفی و علی محمدی.

برآورد میشود رقابت اصلی این دوره بین گزینه های غالب(رده اول) است و اکثریت اصولگرا هستند و اصلاح طلبان یا باید همراه شوند و یا نظاره گر موفقیت این رقیبان دیرینه خود باشند؛ مضافا اینکه احتمال حمایت شورای اصلاح طلبان با محوریت مهندس مروارید از گزینه اصلاح طلبان می تواند در این رویداد تاثیر گذار باشد و میرزایی را دوباره بر سر زبان بیندازد. هرچند غایبان بزرگ این دوره را میتوان امیدی و شوهانی دانست. غایبانی که بصورت جدی در بین گزینه های غالب قرار می گرفتند.

پی نوشت:

#گزینه غالب: یعنی گزینه ای که روی آن حساب باز شده و دارای شانس است و ایل از او حمایت می کند.

 

#گزینه زبانی: گزینه ای که اسم او بر سر زبان جاری است اما از شانس کمتری برخوردار است زیرا گزینه اصلی ایل نیست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
یوس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
تحلیل به واقع نزدیکی بود،
ولی کار از اجماع و ائتلاف در میان کاندیداهای استان گذشته و بدون شک دور دوم تعیین کننده ست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
جالب بود
دمت گرم
ماهان
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
بقول اول مطلبت حالا کی حال رای دادن داره تو این اوضاع نابسامان
بقول خودمان ،گریه کردن هم دل خوشی میخواد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار