واحد جمع‌آوری بخارات هیدروکربنی (کهاب) روز دوشنبه با حضور استاندار معاونان استاندار و تنی چند از مدیران استان مرکزی در واحد تولیدی، صنعتی پتروشیمی شازند راه‌اندازی شد
کد خبر: ۸۲۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 17 February 2020

واحد جمع‌آوری بخارات هیدروکربنی(کهاب) در پتروشیمی شازند راه‌اندازی شد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در این آیین گفت: روزانه بیش از یک‌هزار تن ترکیبات هیدروکربنی که از محصولات استراتژیک و صادراتی این شرکت است به صورت مایع در تانکر‌های حمل و نقل جاده‌ای بارگیری می‌شود که این فرآیند سنتی باعث هدر رفت بخش قابل توجهی از این محصول می‌شد.  

«ابراهیم ولدخانی» افزود: هنگام بارگیری از طریق دریچه‌های بالای مخزن مقدار قابل توجهی بخارات هیدروکربنی از بالای دریچه‌ها خارج می‌شود که با توجه به ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده محصولات مذکور، قابلیت انتشار، انفجار، اشتعال، آتش سوزی و انتشار در محیط را به دنبال دارد و از طرفی انتشار بخارات هیدروکربنی باعث هدر رفت میزان قابل توجهی از ترکیبات می‌شود به طوری که در برخی اوقات به بیش از ۲ هزار در روز می‌رسید که بر این اساس طرح ساخت و راه‌اندازی مهاب در دستور کار شرکت پتروشیمی شازند قرار گرفت.  

وی اضافه کرد: طرح بازیافت بخارات هیدروکربنی (مهار) هشت سال پیش در این واحد تولیدی مطرح شد، اما فرآیند ساخت آن از ۲ سال و نیم پیش با بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان و مهندسان بومی شرکت آغاز و اکنون آماده بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان اینکه طرح بازیافت بخارات هیدرو کربنی در راستای مسوولیت‌های اجتماعی انجام شده است، افزود: صفر تا ۱۰۰ طرح بازیافت بخارات هیدروکربنی از سوی متخصصان و کارشناسان داخلی شرکت طراحی و ساخته شده و هزینه تمام شده این طرح نیز یک میلیارد و ۱۰۰ هزار یورو معادل ۳۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

ولدخانی گفت: پیش از این تمام فعالیت‌های تولیدی در شرکت پتروشیمی شازند با حضور شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، اما اکنون ساخت واحد جمع‌آوری بخارات هیدروکربنی (کهاب) و عملیات اورهال شرکت با بهره‌گیری از دانش بومی شرکت و بدون کوچکترین دخالت شرکت‌های خارجی انجام شده است.

وی افزود: در رتبه بندی امسال شرکت‌های برتر کشور، هلدینگ پتروشیمی شازند بر اساس شاخص‌های رتبه‌بندی نظیر اندازه و رشد شرکت، سود آوری و عملکرد، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار بر مبنای سال مالی پارسال با فروش ۵۴ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال توانست رتبه چهلم را ازآن خود کند.  

پتروشیمی شازند در سال ۱۳۷۲ بهره برداری شد و به عنوان یکی از واحد‌های فرادستی مطرح در حوزه نفت و گاز برای زنجیره بزرگی از تولیدکنندگان متوسط و کوچک کشور کارسازی و تامین مواد اولیه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار