اگر مسئولین کشور در همان ساعات اولیه مواجهه با اولین نشانه های این ویروس در استان قم ،با تدبیر و دوراندیشی وپرهیز از دخالت دهی افراد غیر مسئول و اولویت دانستن سلامت مردم ،با محدود سازی معابر وکاهش تماس ها راه انتقال این ویروس را مسدود می کردند ،بی گمان الان شاهد این حجم از آلودگی ومرگ ومیر ناشی از آن و همچنین فراگیری آن در سراسر کشور نبودیم.
کد خبر: ۸۳۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 12 March 2020

 تابناک ایلام::این روزها نه تنها استان ما ،بلکه تمامی نقاط کشور درگیر بحران کرونا شده است ،کوچکترین تعلل ،بی هماهنگی ،بی دقتی وکوتاهی در حوزه مقابله ،چه از سوی مردم وچه از سوی مسئولین استان ،یعنی شکل گیری یک بحران بزرگی که فعلا  رکورد آن  در اختیار طاعون است .

بنابراین مسئولین استان باید از هرگونه ناهماهنگی وتشتت در خصوص مقابله با این ویروس به جد پرهیز کنند ،چرا که ناپرهیزی در این حوزه قطعا دامن مردم را می گیرد . این که دادستان استان بر حسب وظیفه ذاتی خود به میدان می آید و بر حساس ترین نقطه، یعنی جلوگیری از ورود مسافرین ومیهمانان غیر بومی به استان دست می گذارد، یعنی درست تشخیص داده و معبر اصلی را پیدا کرده است .بهتراست مسئولین استان به جای طرح موضوعات کلاسیک،وانحصاری اندیشیدن تلاش کنند این معبر بسته نگه داشته شود .

هنوز جای زخم ناشی از ناهماهنگی، تشتت و دوگانگی در بحران جنگ بر پیکر مردم ما خودنمایی می کند ،روزگاری که رزمندگان ما داد می زدند که به کمک نیاز دارند ودشمن هرلحظه به سرزمین ما نزدیک ونزدیک می شود ،اما فرماندهان ارشد وقت با طرح "زمین می دهیم تا زمان بگیریم "بخش هایی از سرزمین را تقدیم دشمن کردند ،اما در نهایت این آتش به اختیاری رزمندگان وجزیره ای عمل کردن آنان بود که 34روز سقوط خرمشهر را به تاخیر انداخت !

این روزها وضعیت این دفاع با آن در بعد کیفی شباهت ،اما در بعد کیفی بسیار توفیر دارد ،چراکه دفاع منحصر به یک قطعه از مرز نیست بلکه مرزها را درنوردیده و دفاع به درون محلات و قصبه ها کشانیده شده است ،اینجا تمام سرزمین درگیر است ،هم زمین مهم است وهم زمان !غفلت از هرکدام یعنی مرگ ونیستی جمع کثیری از همو طنان ،یعنی بروز یک فاجعه انسانی ! پس اینجا دیگر جلسه ومصوبه ومنتظر فرمان ستاد ملی ماندن  یعنی غفلت از زمان ،یعنی از دست دادن زمین وزمان!

 بررسی  نقشه گستردگی کرونا در کشور نشان می دهد که در مدت کمتر از یکماه تمامی استانهای کشور را فرا گرفته و براساس آمارهای رسمی تعداد قابل توجهی از هموطنان به بیماری کوید 19 مبتلا وتعداد زیادی هم جان خود را از دست داده اند این اتفاق به معنای این است که اقدامات دستوری و جلسه ای جواب نداده وباید خاکریزهای دفاع را محکمتر کرد .

اگر مسئولین کشور در همان ساعات اولیه مواجهه با اولین نشانه های این ویروس در استان قم ،با تدبیر و دوراندیشی وپرهیز از دخالت دهی افراد غیر مسئول و اولویت دانستن سلامت مردم ،با محدود سازی معابر وکاهش تماس ها راه انتقال این ویروس را مسدود می کردند ،بی گمان الان شاهد این حجم از آلودگی ومرگ ومیر ناشی از آن و همچنین فراگیری آن در سراسر کشور نبودیم.

آنچه که محرز است استمرار سیر صعودی انتشار این ویروس در ماههای آتی به چالشی جدی برای کشور مبدل خواهد شد ،چرا که خروجی افزایش چندبرابری افراد آلوده و ظرفیت محدود تخت های بیمارستانی اختصاص یافته به این بیماری در مراکز درمانی به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد.

ساده تر بگوییم ؛چون تمام کشور درگیر بحران کروناست، پس امکانات درمانی وبهداشتی ونیروی انسانی هر استان در اختیار همان استان است ،مثل زمان سیل وزلزله نیست که استانهای معین به یاری استان حادثه دیده بشتابند ،بنابراین تجهیزات پزشکی وکادر درمانی هر استان باید در اختیار خود استان قرار گیرد،از این جهت باید تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها در حوزه مقابله وپیشگیری هم بر اساس وضعیت وشرایط هر استان از سوی مسئولین همان استان و مستقل از ستاد ملی اتخاذ شود.

اگر واقع بینانه به این موضوع بنگریم ،باید عرض کنیم که ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اصلا درست عمل نکرد ،اگر خروجی تصمیمات وسیاستگذاری های آنان نتیجه بخش بود که الان نمی بایست تعداد مبتلایان کشور از چین فراتر می رفت ،پس با طناب پوسیده ستاد ملی روانه چاه شدن همان ونیستی همان !

بنابراین مسئولین وزارت کشور باید دقت داشته باشند که اتخاذ تصمیمات در حوزه پیشگیری وچگونگی مقابله باید به صورت مستقل به استانها واگذار شوند ،مسئولین استان هم به جای طرح موضوعات بی تاثیر در وضعیت این انتشار این ویروس ، با تشکیل کمیته های جداگانه قضایی وانتظامی ،پیشگیری ،بهداشتی ودرمانی ،آموزش عمومی واطلاع رسانی ،کمیته ها را در انجام وظایف خود آتش به اختیار کنند ،شاید اینگونه بتوانند سرعت انتشار این ویروس را در استان کمتر کرده واز تبدیل آن به یک بحران بزرگ جلوگیری به عمل آورند .

شما دقت کنید در همین ده بیست روز گذشته ،شمار مبتلایان به این ویروس از 3نفر به 62 نفر افزایش پیدا کرده و6نفر هم جان خود را از دست داده است ،یعنی اینکه به رغم برگزاری جلسات متعدد ،تعطیلی مدرسه ودانشگاه و تخته شدن بازارها و...بازهم سرعت شیوع در این مدت بیست برابر شده است .یقینا این رشد تصاعدی خواهد شد وجمعیت بیشتری را آلوده خواهد کرد .

پس قبل از اینکه از مردم خواهش کنیم بیشتر مراقبت کنند وبه دستورات بهداشتی وخود مراقبتی ها اهتمام ورزند ،از مسئولین استان استدعا داریم در این حوزه بیشتر هماهنگ شوند، در این مقطع حساس همه باید پای کای باشند ،هر کسی وهر دستگاهی که توان دارد ،توانش را پای مقابله ودفاع در مقابل این ویروس خطرناک بگذارد،والله قسم در این موقعیت حساس خواهش والتماس جواب نمی دهد ،باید با تشر وبگیروببند ترمز این ویروس کشیده شود ،چراکه بسیاری از مردم ما هنوز این ویروس را جدی نگرفته اند!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
متاسفانه بیشتراقلام بهداشتی توسط کارمندان رده پایین درمانگاهها وشبکه های بهداشت برای خودشون وخانواده هاشون برداشته میشه همینه که کمبود همیشه هست چرا تظارت نمیشه من خودم دوهفته پیش ماشین شخصی یه بهیارو دیدم که کلی ماسک وژل و.. توش بود برد توخونش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار