این حجم ورودی به استان در چنین شرایط بحرانی ،آمار قابل توجهی برای انتقال وشیوع این ویروس به استان به حساب می آید که باید مورد توجه مسئولین ستاد استانی مقابله با کرونا قرار گیرد ،بدون شک با استمرار این وضعیت باید در روزهای آتی شاهد تشدید مبتلایان به این ویروس در استان باشیم .
کد خبر: ۸۳۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸ 20 March 2020

تابناک ایلام::استان ایلام یکی از استانهایی است که در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در کشور ، بدلیل دوری از کانون  شیوع ،در روزهای ابتدایی سیر ابتلای افراد در سطح کشور ، نسبت به دیگر مناطق مرکزی کشور روند امیدوارکننده ای را طی می کرد .

اما به رغم توصیه های مسئولین بهداشتی وستاد مقابله با کرونا مبنی بر رعایت پروتکل های مقابله با این ویروس و پرهیز از حضور مردم در تجمعات وبرگزاری مراسمات ، همگام با برنامه های تبلیغات انتخاباتی کاندیدهای مجلس شورای اسلامی،این مهم از سوی برخی از آنان نادیده گرفته شد و رفته رفته شیوع این ویروس در مناطقی از استان خود رانشان داد.

صرفنظر از این مورد ،بدلیل نزدیک بودن ایام تعطیلات وامکان حضور میهمانان نوروزی دراستان وهمچنین بازگشت ایلامیان مقیم دیگر شهرهای کشور همچون تهران با بیشترین آمار ابتلا ،از سوی دادستان مرکز استان ممنوعیت ورود افراد غیربومی و ایلامیان ساکن در سایر شهرها برای مدت کوتاهی در استان اعمال شد.

متاسفانه  از سوی ستاد مرکزی مقابله با کرونا وهمچنین وزارت کشور به ظن تسری این شیوه در دیگرمناطق کشور وبروز برخی مسایل ومشکلات ،این ممنوعیت خارج از تصمیمات وسیاستگذاری های ستاد ملی تشخیص و برداشته شد.

با وجود انتقاد شدید فعالین رسانه ای ومجازی مبنی بر جولان خودروهای غیر بومی در استان ،اما این موضوع از سوی مسئولین کم اهمیت جلوه و امروز شاهد حضور پررنگ خودروهای با پلاک های متعدد ،خصوصا ایلامیان مقیم دیگر استانها در سطح شهرها وروستاهای مختلف استان هستیم .

ابتلای تعداد 20 نفر از هم استانی هایمان به ویروس کرونا ظرف 24ساعت منتهی به اولین روز از سال 99بیانگر تشدید انتقال این ویروس است که در حال حاضر می تواند از حضور افراد غیربومی وایلامیان ساکن در دیگر شهرهای کشور بعنوان مهمترین عامل افزایش به ابتلا نشات گرفته باشد.

 مسئولین استان تصور می کنند با تست تب سرنشینان خودروهای ورودی به استان از ورود افراد آلوده به این ویروس جلوگیری به عمل می آورند ،در حالیکه  بر مبنای داده های کارشناسان بهداشتی در خصوص دوره نهفتگی این ویروس در افراد، تصوری غلط و به نوعی حرکت در مسیری غلط تر به حساب می آید ،چرا که تب بعنوان یکی از نشانه های ابتلای به این ویروس در آخرین مرحله خود را نشان می دهد و افرادی که در مرحله ابتدای ابتلا قرار دارند، فاقد این نشانه هستند .

روز گذشته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با ارایه آمار پایش های صورت گرفته در مبادی ورود استان گفته است ؛از ۱۳ اسفنده ماه جاری تا کنون حدود ۴۵ هزار نفر در مبادی ورودی استان ایلام توسط تیم های امداد و نجات مورد پایش تب سنجی قرار گرفتند.

اگر از میزان تب سنجی دیگر مراجع همچون دانشگاه علوم پزشکی استان وبسیج صرفنظر کرده وهمین میزان پایش صورت گرفته از سوی جمعیت هلال احمر را مبنای میزان ورودی به استان قرار دهیم،می توان اینچنین ادعا کرد که جمعیتی نزدیک به یک دوازدهم جمعیت کل استان در دو سه هفته منتهی به پایان سال به استان ایلام ورود کرده اند .

این حجم ورودی به استان در چنین شرایط بحرانی ،آمار قابل توجهی برای انتقال وشیوع این ویروس به استان به حساب می آید که باید مورد توجه مسئولین ستاد استانی مقابله با کرونا قرار گیرد ،بدون شک با استمرار این وضعیت باید در روزهای آتی شاهد تشدید مبتلایان به این ویروس در استان باشیم .

در شرایطی که تا این لحظه جمعیت قابل توجه ایلامیان مقیم مرکز و دیگر شهرها، بدون احتساب میهمانان نوروزی توانسته اند بدون هیچ مانعی در استان پراکنده شوند ،دیگر اجرای طرح های محدود سازی ورودی های استان نمی توان چاره ساز باشدو مسئولین بهداشتی و اجرایی باید به فکر راه های محدود سازی واطلاع رسانی در درون استان باشند،چرا که این روزها در اغلب روستاهای استان تردد وسایل نقلیه با پلاک های های گوناگون را شاهدیم که این موضوع می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

اگرچه بیشتر مردم استان توانستند خود را با توصیه های بهداشتی وپروتکل های پیشگیرانه همراه نمایند ،اما حضور نیروهای غیر بومی تمامی آثار مثبت این اقدامات را به باد داد ،از اینرو ضمن تاکید مستمر به مردم استان مبنی بر توجه به توصیه مهم " در خانه ماندن" باید چاره ای برای محدود نمودن تردد این میهمانان پرتعداد در معابر ،شهرها وروستاهای سطح استان اندیشیده شود ،در غیر اینصورت رتبه استان در ابتلای به این بیماری پله ها سقوط خواهد کرد !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
مدتهاست که دراین خصوص درفضای مجازی مردم هشدارمیدادن که مهمانهایی که بیشترایلامی های مقیم مرکز و...اند عامل افزایش خطرن چادرزنی ها هم که گفتن ممنوعه برین ببینین چه خبره همش حرف وحرف وحرف ماالان بک ماه کامله ازخونه بیرون نمیریم ولی فایده نداره وقتی مردم رعایت نمیکنن وهرروز بدترمیشه واقعا فشارروحی اینکه همه 24ساعت اونم چندماه فقط خونه باشیم خیلی بالاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار