نکته نگران کننده این آمار شهرستان ایوان است ،شهرستانی با جمعیت حدود یک ششم شهرستان ایلام ،بیش از 59نفر چیزی حدود نصف مبتلایان شهرستان ایلام را به خود اختصاص داده است ،تاسف بارتر اینکه از این تعداد 12نفر جان خود را از دست داده اند .از نظر جمعیتی باید اذعان کرد که ایوان پرچم دار ابتلای ویروس کرونا و از نظر فوت شدگان نیز همین جایگاه رابه خود اختصاص داده است .
کد خبر: ۸۳۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳ 04 April 2020

تابناک ایلام ::تقریبا 45 روزی می شود که سروکله ویروس کووید 19 یا همان کرونا ویروس در زندگی ما ایرانی ها پیدا شده است ،ویروس که بر تمامی زوایای زندگی ما انسانها سایه افکنده وبه تعبیر عامیانه ترهمه فعالیت های کشور و بخش اعظمی از کشورهای جهان  را تخته کرده است .

با خود عهد بسته ایم که به خاطر مجاب نمودن مردم و وادار کردن آنان به رعایت پروتکل های بهداشتی ومراقبتی از دایره حقیقت خارج نشویم ،با غلو و بکارگیری واژه های هولناک و بدور از واقعیت دل کسی را خالی نکنیم ،اما با این وجود نمی شود بر برخی واقعیات میدانی هم چشم بست ،چرا که چشم بستن بر برخی حقایق دارای عواقبی است که خودخوری ها وسرزنش های متعاقب آن دیگر دردی را دوا نخواهد کرد.در چنین شرایطی باید به خود بقبولانیم که در مواجهه با برخی حقایق ،تبیین آن نمی تواند با شروط و رسالت تعریف شده این رسانه منافات داشته باشد.

همانگونه که در مطلب پیشین به صراحت به پرداختم ،بررسی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان 600هزار نفری ایلام به صورت شهرستانی ومنطقه ای صفحه روشن وامید بخشی را در مقابل ما قرار می دهد ،اما در تجمیع و میانگین گیری کل مبتلایان ومتوفیان نسبت به جمعیت کل استان ودرصد گیری متوفیان برهمین اساس به نتایج قابل تاملی دست می یابیم که جا دارد مورد بررسی وواکاوی علمی وتحقیقاتی قرار گیرند .

بررسی آمار مبتلایان ،متوفیان و بهبود یافتگان که به صورت روزانه تحت عنوان پراکندگی استانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ارایه می شود ،حاوی نکات قابل توجهی است . درشهرستانی همچون ایلام با جمعیتی نزدیک به 300هزار نفر براساس آخرین آمارها تعداد 138 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند ،در سویی شهرستانهایی همچون چرداول با 4مبتلا وهلیلان بدون مبتلا همان نقطه امیدوارکننده این آمار به حساب می آیند .

اما نکته نگران کننده این آمار شهرستان ایوان است ،شهرستانی با جمعیت حدود یک ششم شهرستان ایلام ،بیش از 59نفر چیزی حدود نصف مبتلایان شهرستان ایلام را به خود اختصاص داده است ،تاسف بارتر اینکه از این تعداد 12نفر جان خود را از دست داده اند .از نظر جمعیتی باید اذعان کرد که ایوان پرچم دار ابتلای ویروس کرونا و از نظر فوت شدگان نیز همین جایگاه رابه خود اختصاص داده است .

درحالیکه براساس امارهای ارایه شده از سوی مراکز رسمی ،متوسط جهانی نرخ مرگ ومیر ناشی از ویروس کووید 19 کمتر از آنفلوانزا و چیزی حدود 4درصد اعلام شده که برآیند تجریه وتحلیل آمارها در استان ایلام با حدود 10درصد بالاتر از میانکین جهانی و نگران کننده تر اینکه این نرخ در شهرستان کوچک ایوان بیش از 20 درصد بالغ می شود ،رقمی برابربا 5برابر میانگین جهانی ! رقمی قابل تامل  وصد البته نگران کننده !

اگر اینجا بخواهیم با کالبد شکافی چرایی این  رویداد نگران کننده در شهرستان ایوان، رفتارهای مخاطره آمیز و خلاف شئونات و اصول انسان دوستی  عده ای در انتشار این ویروس را به بوته نقد بکشانیم دردی را دوا نمی کند ، اگر با رفتار شناسی مسئولین دنبال مقصر بگردیم ،قطعا نه مرده ای زنده خواهد شد ونه اینکه چیزی از اصل موضوع کم خواهد کرد ،بنابراین بررسی چرایی ها ومقصرشناسی را به بعد موکول می کنیم .

امروز زمان مناسبی هم برای مچ گیری وزورآزمایی سیاسی و نقد مدیریتی نیست ،تنها مساله ای که امروز می تواند به یاری مردم ایوان بشتابد و ترمز ابتلا و مرگ ومیر ناشی از این ویروس را در این شهرستان بکشد ،تمرکز جدی وعلمی بر این شهرستان است .

از سویی هم استاندار بعنوان رییس استانی ستاد مقابله با کرونا و هم  مسئولین بهداشتی ودرمانی با تمام ظرفیت دارند زحمت می کشند ،تلاش می کنند که باری از دوش مردم بحران زده بردارند ،این زحمات وتلاش ها جای تقدیر دارد ،اما مسئولین بهداشتی شهرستان واستان نباید از این نکته غافل شوند که افزایش نرخ مرگ ومیر در این شهرستان ریشه در یک عامل بزرگ دارد که با مطالعه وتحقیق فوری می توان از آن پرده برداری کرد،آنان نباید فقط منتظر ثبت وانتشار آمارها بنشینند.

اقدام مسئولین ارشد استان در تعیین نماینده ویژه برای این شهرستان ،قطعا ریشه در دغدغه آنها داشته  و پاسخی به مطالبات مردم ورسانه هادر خصوص توجه بیشتر به ایوان معنا می شود ،اما به خودی خود تاثیری بر روند ابتلا یا کاهش مرگ ومیرها نخواهد داشت ،چرا که درچنین شرایطی یک فرد هرگز نمی تواند معجزه کند.مشکل امروز مردم ایوان کمبود مدیرنیست ،بلکه این مردم نگران آینده خود ،فرزندان ونزدیکانشان هستند ،باید برای این نگرانی به حق آنان چاره اندیشی علمی صورت گیرد،باید اقدامات پیشگرانه ومراقبتی در این شهرستان تشدید شود،باید چترحمایت بخش های توزیع اقلام وتجهیزات بهداشتی ومراقبتی بر سر این شهرستان گسترده تر شود.

 چرایی افزایش آمار ابتلا تا حدودی روشن است ،امروز باید بخش اعظمی از ظرفیت علمی وتحقیقاتی بر وضعیت مرگ ومیر این شهرستان متمرکز شود ،باید طرح های قرنطینه ای با قاطعیت بیشتری اجرایی شوند ،نتیجه تسامح وتساهل در این حوزه یعنی عمیق شدن بحران،یعنی تهدید سلامت مردم ،یعنی مردم را به قربانگاه کشانیدن! این موضوع است که نگرانی ها را برانگیخته است.

با روند پیشروی مبتلایان که به صورت روزانه تعدادی به ایوان اختصاص دارد و همچنین آمار متوفیان که در 24ساعت گذشته به دو نفر رسید ، اگر تمهیداتی اندیشیده نشود ،به طور قطع ویقین وضعیت این شهرستان از قرمز عبور  وبه مرز بحران وفاجعه نزدیک ونزدیک تر خواهد شد ،بنابراین خواهش می کنیم که ایوان را بیشتر دریابید !چرا که پشیمانی در آینده سودی نخواهد داشت . 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
دست مریزاد .....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار