همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و پیامدهای اقتصادی مرتبط با این ویروس، برخی شرکت های خصوصی و کارفرمایان به صورت موقت و یا دائم اقدام به اخراج نیروهای انسانی خود کرده اند؛ نیروهایی که احتمال زیاد و در این ایام چشم امیدشان بیمه بیکاری است.
کد خبر: ۸۳۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 05 April 2020

به گزارش «تابناک»، پرسشی که اینجا مطرح می شود آن است که بیمه بیکاری شامل حال چه کسانی می شود و اساساً کدام گروه ها می توانند از این بیمه استفاده کنند؟

در همین رابطه اخیراً حاتم شاکری، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شیوه‌ نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی را که با در نظر گرفتن شرایط جدید تنظیم شده تشریح کرده است.

حاتم شاکرمی در این باره به رسانه ها گفت: این شیوه‌نامه، برای تحت پوشش قرار دادن کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که قانون بیمه بیکاری نیز شامل حالشان می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌طور موقت بیکار غیرارادی شناخته شده‌اند تدوین شده است .

او در مورد مشمولان بیمه بیکاری افزود: بنابر این صرفا بیکاران  غیرارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی اضافه کرد: در این شیوه‌نامه مشترک میان معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نحوه معرفی جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری، چگونگی اطلاع‌رسانی به ثبت‌نام‌شدگان مشمول قانون بیمه بیکاری که در سامانه بیمه بیکاری ثبت درخواست کرده‌اند و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند مشخص شده است .

شاکرمی تاکید کرد: بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری  ناشی از حوادث غیرمترقبه ثبت‌نام شده در سامانه می‌توانند تا سه ماه (اسفند ماه ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.

گفتنی است، بر اساس برخی میزان و مبلغ دریافت بیمه بیکاری به این ترتیب، در قانون پیش بینی شده است؛ به نحوی که میزان مقرری بیمه شده بیکار، معادل ۵۵ درصد متوسط «خالص دریافتی» سه ماه آخر فرد بیکار است و بیمه بیکاری هیچ گاه از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار، نباید کمتر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار