کوچ عشایر به روش سنتی یکی از معضلات حال حاضر این ایام است که در صورت عدم مهار آن  ،ساکنین روستاهایی که در مسیر قرار دارند را با تهدید مواجه می کند.
کد خبر: ۸۳۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲ 08 April 2020

تابناک ایلام بهروز مردانی::کووید ۱۹ بیماری سال ۲۰۱۹ است که علم و تکنولوژی در قرن ۲۱ عاجز از درمان آن مانده و به عقیده متخصصان علوم بهداشتی پیشگیری و خود مراقبتی تنها راه مبارزه با این ویروس می باشد. قرنطیته خانگی یکی از این روشهاست که در بسیاری کشورها منجمله ایران اجرا و منجر به تعطیلی مراکز پرتردد و کسب و کارها شده و تا حدودی کارساز و موثر واقع شده است.

در کشور چین روش دیگر قرنطینه یعنی قرنطینه شهرها انجام که در سایر ملل به سبب نبود سازکارهای موجود قابل اجرا نیست؛ اما میتوان این روش قرنطینه را در روستا بلحاظ ساختارهای آن اجرایی کرد.

 اصولا شیوه زندگی در روستا متفاوت با زندگی شهری بوده و پیشه روستاییان کشاورزی و دامداری است که غیرقابل تعطیل و رعایت اصول بهداشتی با دشواریهای خاص خود همراه است.مضاف بر این سطح سواد و آگاهی در سبک زندگی تاثیر گذار بوده و زندگی سنتی روستایی متاثر از باورها و نگرشهای مختص به خود است لذا تغییر این عقاید و فرهنگها کاری سخت و با چالش همراه است.
 
از طرفی کار در بیرون از خانه دست رسی به وسایل ارتباط جمعی را محدود و نبود و یا ضعیف بودن اینترنت در این مناطق این قشر را از اخبار و خطرات کرونا محروم می کند. 
هرچند متولیان بهداشت و درمان از طریق بهورزان اقداماتی انجام اما چون تجمع ها ممنوع و کار خانه به خانه جهت توجیه مردم به لحاظ زمان بر بودن تقریبا غیرممکن است لذا به نظر می رسد قرنطینه روستاها به روش چینی کارساز تر باشد.
 
کوچ عشایر به روش سنتی یکی از معضلات حال حاضر این ایام است که در صورت عدم مهار آن  ،ساکنین روستاهایی که در مسیر قرار دارند را با تهدید مواجه می کند.
 
در اوایل و آغاز مهاجرت اقداماتی انجام و مانع کوچ بصورت پیاده شدند اما به تدریج سختگیریها رها و شاهد مهاجرت گسترده عشایر کوچ رو از مناطق مختلف استان هستیم.
به نظر می رسید اگر متولیان امر در شهرستان دهلران که مبدا حرکت آنهاست با شناسایی و التزامشان به کوچ از طریق وسایل نقلیه سختگیری بیشتری داشتند اینک این معضل گریبانگیر همه استان نمیشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار