کد خبر: ۸۵۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱ 25 May 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس چند هزار واحد پایین آمد؟ بانک‌ها موظف به دریافت سفارش فروش سهام عدالت شدند، تعدیل احتمالی ۲۰ هزار کارگر نیسان، ریزش مجدد لیر با تصمیم عجیب بانک مرکزی ترکیه، صدور بیمه‌نامه ارزی مشروط به دریافت حق بیمه به ارز شد و واکنش مثبت بازار نفت به کاهش تولید اوپک پلاس را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس چند هزار واحد پایین آمد؟ بانک‌ها موظف به دریافت سفارش فروش سهام عدالت شدند، تعدیل احتمالی ۲۰ هزار کارگر نیسان، ریزش مجدد لیر با تصمیم عجیب بانک مرکزی ترکیه، صدور بیمه‌نامه ارزی مشروط به دریافت حق بیمه به ارز شد و واکنش مثبت بازار نفت به کاهش تولید اوپک پلاس را در بر دارد.

شاخص کل بورس چند هزار واحد پایین آمد؟

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش ۲۷۱۲۵ واحدی معادل ۲.۷۵ درصد به رقم ۹۵۹ هزار و ۶۳۴ واحد و نیز در فرابورس شاخص کل با افت ۹۰ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۲۰۷ واحدی معادل ۲.۷۵ درصد به رقم ۲۵۴ هزار و ۹۹۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۳۷۶۷ واحدی معادل ۱.۱۷ درصد، عدد ۳۱۸ هزار و ۲۵۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۴۹۴ واحدی، معادل ۱.۱۷ درصد به رقم ۲۱۰ هزار و ۷۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۳۳۰۱ واحد کاهش معادل ۲.۶۶ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۱۹ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۲۲۰۲ واحد کاهش معادل ۳.۰۵ درصد به رقم ۷۰۵ هزار و ۱۱۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۵۰۴۵ واحد کاهش معادل ۲.۲۸ درصد همراه بود و عدد یک میلیون و ۹۲۷ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

خودرو‌هایی که در فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا قرار دارد/ قیمت مسکن در تهران بیش از ۴ میلیون گران شد/ آخرین قیمت دلار در بازار تهران/ نظرسنجی: طلا گران‌تر می‌شود؟

بانک‌ها موظف به دریافت سفارش فروش سهام عدالت شدند

بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند به نمایندگی از شرکت‌های کارگزاری با انعقاد قرارداد نسبت به دریافت سفارش فروش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعلق به دارندگان سهام عدالت اقدام کنند. با توجه به نقش و جایگاه پراهمیت و برجسته نظام بانکی در تسهیل اجرا و پیشبرد سیاست‌های کلان کشور درخصوص سهام عدالت، در جلسه سی ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار با نظر مثبت و حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد: «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند به نمایندگی از شرکت‌های کارگزاری با انعقاد قرارداد نسبت به دریافت سفارش فروش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعلق به دارندگان سهام عدالت اقدام کنند و در صورت نیاز به کارگزاری مربوطه ارائه دهند». همچنین ضروری است بانک‌ها، اقدامات و تمهیدات لازم را به قید فوریت در خصوص دریافت سفارش فروش سهام متعلق به دارندگان سهام عدالت از ششم خرداد ماه ۱۳۹۹ مطابق دستورالعمل اجرایی، انجام دهند.

خودرو‌هایی که در فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا قرار دارند

فردا پیش ثبت نام فروش فوق‌العاده ایران خودرو و سایپا آغاز شده و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت‌ها ثبت نام خود را  آغاز کنند. محصولاتی که ایران خودرو برای فروش فردا در نظر گرفته است، شامل ۴۰۵ slx، رانا، ۲۰۶ تیپ ۲ و پارس tu۵ خواهد بود. شرکت سایپا هم خودرو‌های تیبا، تیبا ۲، ساینا، وانت۱۵۱، نیسان بنزینی، نیسان دوگانه و وانت زامیاد (ریچ) را برای این دوره از فروش فوق‌العاده در نظر گرفته است.

تعدیل احتمالی ۲۰ هزار کارگر نیسان

شرکت خودروسازی نیسان موتور در نظر دارد تا ۲۰ هزار نفر از کارکنان جهانی خود را به‌ ویژه در اروپا و کشورهای در حال توسعه تعدیل کند. این در حالی است که این خودروساز ژاپنی تلاش می‌کند، از منجلاب افت قابل ملاحظه فروش محصولات خود خارج شود. خبرگزاری کیودو ژاپن با اعلام این خبر گفت، همچنین قرار است نیسان در هفته آتی استراتژی جدید میان دوره‌ای را اعلام کند. سودآوری نیسان از زمان بازداشت کارلوس گوسن، رئیس پیشین این خودروساز در نوامبر ۲۰۱۸ به اتهام فساد مالی روبه افت شدید گذاشته است و پیامدهای شیوع کرونا و تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی نیز بر بحران مدیریتی در این خودروساز ژاپنی افزوده است. برنامه بازطراحی عملیاتی نیسان تا سال ۲۰۲۳ بر این فرض استوار شده است که این خودروساز تنها قادر به فروش سالانه پنج میلیون دستگاه از محصولاتش خواهد بود و این به معنای لزوم کاهش عمده ظرفیت تولید در نیسان است.

ریزش مجدد لیر با تصمیم عجیب بانک مرکزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در نشست اخیر خود تصمیم گفت تا نرخ بهره را با ۰.۵ درصد کاهش به ۸.۲۵ درصد برساند. این کاهش که نهمین کاهش متوالی نرخ بهره در ترکیه محسوب می شود در شرایطی اتفاق می‌افتد که برخی نهادهای مهم نظیر صندوق بین المللی پول به این کشور نسبت به عواقب کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره هشدار داده اند. کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه این تصمیم را حساب شده خوانده و تاکید کرده است که اقدامات لازم برای ثبات بخشی بیشتر به بازار پول اتخاذ خواهد کرد. پیش از این، بانک مرکزی ترکیه برای اطمینان از جلوگیری بیشتر ارزش لیر، اقداماتی نظیر افزایش سقف سواپ ارزی با بانک های مرکزی مختلف و محدود کردن میزان مجاز خروج ارز از کشور را اجرایی کرده بود.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲ درصد افزایش به ۶.۸۱۴ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی چهار ماه، ۱۳ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم ۱۴ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در ابتدای سال است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. به گفته کارشناسان، اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. به نقل از ایسنا؛ ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو، معادل ۷.۴۲۶ لیر و هر پوند معادل ۸.۲۹۵ لیر اعلام شد.

قیمت دلار در بازار تهران

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ ارز در صرافی‌های بانکی سطح کشور هستیم. این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد ارز، همچنان با نوسان در محدوده ۱۷۷۰۰ تومان، قیمت گذاری و معامله می‌شود. بر اساس جدیدترین اطلاعات دریافتی از بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی سطح کشور، به نرخ ۱۷۲۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل، بدون تغییر نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، به قیمت ۱۷۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۸۷۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۸۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار، نسبت به پنجشنبه، تغییری نداشته است. ثبات شاخص ارزی در صرافی‌های بانکی در حالی است که هم اکنون (لحظه انتشار این گزارش) هر اسکناس دلار آمریکا در بازار آزاد تهران، به نرخ ۱۷۷۱۰ تومان رسیده است. یورو نیز در این معاملات، ۱۹۱۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

صدور بیمه‌نامه ارزی مشروط به دریافت حق بیمه به ارز شد

بیمه مرکزی سیاست هایی اعلام کرد که بر مبنای آن، موسسه بیمه در صورتی مجاز به صدور بیمه‌نامه ارزی است که حق بیمه آن توسط بیمه‌گذار به ارز، تعهد یا پرداخت شود.

قیمت هر متر مسکن در تهران بیش از ۴ میلیون گران شد

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آمار بازار مسکن اردیبهشت ماه ۹۹ تهران را منتشر کرد که بر اساس آن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نشان می‌دهد. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود که طی یک سال رشد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در هر متر داشته است. همچنین تعداد مبایعه نامه‌های صادره در بخش مسکن در اردیبهشت امسال ۱۱ هزار و ۵۶۹ واحد بوده، در حالی که در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۱۷ واحد مسکونی به فروش رسیده است، بنابراین تعداد مبایعات در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل (فروردین ۹۹) که هزار و ۶۰۰ واحد معامله شد، معادل ۷۸۹.۹ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ۹۸) معادل منفی ۶.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن نیز در تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه رشد ۹.۴ درصدی و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته رشد ۳۳.۸ درصد داشته است. گران‌ترین منطقه تهران مانند یک دهه اخیر، منطقه یک با متوسط قیمت ۳۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود. ارزان‌ترین منطقه نیز منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۷ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در معاملات مسکن اردیبهشت ماه، هفت منطقه تهران میانگین قیمت زیر متری ۱۰ میلیون تومان داشتند و در ۱۵ منطقه دیگر متوسط قیمت هر متر مسکن بیش از ۱۱ میلیون تومان اعلام شده است. بیشترین تعداد معاملات به منطقه پنج با یک‌هزار و ۶۰۸ فقره و کمترین تعداد معاملات به منطقه ۱۹ با ۶۴ فقره معامله اختصاص دارد.

واکنش مثبت بازار نفت به کاهش تولید اوپک پلاس

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک اعلام کرد که بالا رفتن قیمت نفت و پایبندی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق کاهش تولید اخیر این سازمان، سبب افزایش انگیزه اعضای آن شده است، حال آنکه برخی منابع گفتند که این سازمان انجام اقدام‌ها بیشتر برای حمایت از بازار را رد نکرده است. وی گفت: بازارهای نفت به توافق تاریخی اوپک پلاس و همچنین پایبندی کامل کشورهای شرکت‌کننده به آن واکنش مثبت نشان داده‌اند. در کل، یک همگرایی تدریجی اما پایدار در اصول اولیه عرضه و تقاضا ایجاد شده است.

نظرسنجی: طلا گران‌تر می‌شود؟

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، اکثریت هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران پیش بینی کردند که طلا در هفته جاری روند افزایشی خواهد داشت. معامله گران و تحلیلگرانی که در نظرسنجی وال استریت کیتکونیوز شرکت کردند، به روند تسهیل سیاست پولی که با هدف تعدیل تبعات سنگین شیوع پاندمی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی ادامه دارد و همچنین افزایش تنشها میان آمریکا و چین از جمله دلایل خوش بینی خود به افزایش قیمت طلا اشاره کردند. دولت ترامپ پیش از این چین را به دلیل عملکردش در شیوع پاندمی ویروس کرونا هدف قرار داده بود. اکنون خبر پیشنهاد پکن برای وضع قوانین امنیت ملی مربوط به هنگ کنگ ـ که به معنای آغاز فعالیت آژانس های اطلاعاتی سرزمین اصلی چین در این منطقه است ـ واکنش آمریکا را به دنبال داشته است.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در «گروه پرایس فیوچرز» در این باره گفت: علاوه بر نرخ های بهره اندک و تدابیر محرک مالی پشتیبانی کننده از اقتصاد، تنش های فزاینده میان آمریکا و چین ممکن است طلا را در مسیر شکستن قیمتهای بالاتر نگه دارد. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت برای هفته جاری، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد به افزایش قیمت طلا و پنج نفر معادل ۲۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۲ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۱۸۰۹ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت و از میان آنها، ۱۰۳۸ نفر معادل ۵۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۴۶۷ نفر معادل ۲۶ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و ۳۰۴ نفر معادل ۱۷ درصد نظر خنثی داشتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار