معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۸۵ درصد موارد ابتلا به کرونا که در سه هفته گذشته در این استان شناسایی شدند نیاز به بستری نداشتند.
کد خبر: ۸۵۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 26 May 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: به همین دلیل در حال حاضر تعداد بیماران بستری در بیمارستان کاهش پیدا کرده است و بیشتر مبتلایان به شکل سرپایی ویزیت و در منزل قرنطینه می شوند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز اول فروردین ۱۳ مورد فوت ناشی از کرونا در این استان ثبت شد در حالیکه در ۱۰ روز آخر اردیبهشت تنها چهار مورد فوتی داشتیم، یادآور شد: عامل اصلی کاهش فوتی ها ناشی از افزایش نمونه گیری ها و تشخیص زودهنگام بیماران است.

وی تاکید کرد: در ۱۰ روز اخیر روزانه ۱۱۰ مورد و در مجموع یک هزار و ۱۰۰ مورد نمونه گیری انجام شد در صورتیکه کل نمونه‌های انجام شده در فروردین ماه ۶۲۰ مورد بود و به نیمی از این عدد هم نمی‌رسید.

مبتلایان در صورت تشخیص زودهنگام بدون بدحال شدن بهبود می یابند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تشخیص زودهنگام بیماری ۲ تاثیر به دنبال دارد اول اینکه مبتلایان با در خانه ماندن، خود مراقبتی و تقویت سیستم ایمنی بدن، بدون بدحال شدن بهبود می یابند.

صادقی فر یادآور شد: دوم اینکه وقتی بیمار شناسایی شد اطرافیان و اعضای خانواده این فرد که بعضاً ممکن است افراد پرخطر باشند در امان می‌مانند و می‌توان زنجیره‌ بیماری را قطع کرد و همین ویژگی ها به ما کمک کرده است که بار بستری در بیمارستان کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: از طرفی نیز در مرحله دوم غربالگری گروه‌های پرخطر از جمله بیماران دیابتی، بیماران دارای فشار خون، سرطانی، مزمن کلیوی، قلبی و عروقی، مادران باردار و سالمندان به شکل ویژه غربالگری می شوند.

وی اضافه کرد: این غربالگری حتی به صورت تلفنی و توسط مراقبان سلامت و در موارد نیاز به پزشک به شکل مراجعه حضوری غربالگری انجام می شود و مراقبت ها برای جلوگیری از آسیب پذیری بیشتر کماکان ادامه خواهد داشت.

تاثیر کرونا در فصل سرد و گرم تفاوتی ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: این طرز نگاه بین مردم که ابتلا شدن به کرونا در تابستان بهتر از زمستان است علمی نیست و خطر و تاثیر آن بر افراد در فصل سرما و گرما تفاوتی ندارد.

صادقی فر افزود: چنین نگاهی درست نیست چرا که نمی دانیم در صورت ابتلا چه تاثیری روی بدن فرد می‌گذارد هر چند ممکن است گرمای هوا باعث ضعیف شدن ویروس باشد اما به اندازه ای نیست که از آن نترسیم و آن را دست کم بگیریم.

وی افزود: مرجع ما شواهد علمی و مطالبی است که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در کشور بیان می‌کند و تاکنون چنین شواهدی در اختیار ما قرار نگرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: باور مردم به ابتلا در فصل گرما و از بین رفتن ویروس صحت ندارد چراکه در مناطق جنوبی مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان همچنین شهرستان دهلران با وجود گرما شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم و هیچ شواهد علمی در قالب پروتکل مبنی بر ضعیف شدن ویروس به دست ماه نرسیده است.

رعایت پروتکل های بهداشتی لازمه کاهش آسیب کرونا/بجز ۲ هفته اول مشکل کمبود تجهیزات و پرسنل بیمارستانی نداشتیم

صادقی فر گفت: بخش بسیاری از محدودیت‌ها پس از سه ماه در سطح ملی برداشته شده است اما جلوگیری از آسیب بیشتر کرونا باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشد بنابراین توصیه ما این است که مردم هوشیاری خود را حفظ کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص امکانات بیمارستانی و پرسنل درمان نیز یادآور شد: بجز ۲ هفته اول انتشار بیماری بدلیل آمادگی پایین مشکلاتی وجود داشت اما وقتی بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام به عنوان بیمارستان مخصوص کرونا انتخاب شد و پرسنل نیز تجهیز شدند مشکل و کمبود پرسنل و تخت بیمارستانی نداشتیم.

خستگی پرسنل طبیعی است اما خللی در درمان ایجاد نکرده است

صادقی فر اظهار داشت: خستگی پرسنل درمان، پرستاری و بهداشت کاملاً طبیعی است و یکی از دلایلی که از مردم خواهش می‌کنیم بیشتر رعایت کنند همین خستگی است اما خللی در ارائه خدمات با کیفیت مناسب و مراقبت ها ایجاد نمی کند./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار