اگر چه سیطره نگاههای تبعیض آلود مانع از ثبت سالروز این فنح الفتوح در تقویم ملی شده است ،اما هیچ ایرانی وایلامی هرگز مارش فتح بزرگ این سرزمین آلاله پرور را از یاد نخواهد برد ،چرا که " دهم تیر  " در تقویم قلوب یکایک ایلامیان ومهرانیان سرافراز ثبت وضبط شده وبه نقطه عطفی در تاریخ سراسر جماسه آفرینی مردان وزنان این سرزمین همچون دُری ارزشمند تلالو می نماید .
کد خبر: ۸۶۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 30 June 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::امروز دهم تیر یادآور حماسه آفرینی مردان مردیست که در گرمای سوزان تیر ،خنکای نسیم روح بخش آزادی ،استقامت ورادمردی را به معنای تمام کلمه به ملت آزاده ایران ارزانی داشتند .تا امروز مهران سربلندانه ردای استقامت وپایمردی را به دوش انداخته وبا شکوه وعزتمند ،عنوان نگین سبز ایران را به یدک بکشد .

دهم تیرماه بیانگر رشادت ها ،دلاورمردی هاو افتخارآفرینی مردمانیست که با نفی سلطه پذیری، انگشتان خود را به چشمان ظالمان زمانه فرو برده تا خواب به یغما بردن عزت و شرف سرزمین پر آوازه ایلام هرگز برایشان تعبیر نشود ،تا نشان دهند تعبیر متفرعنانه مهریه فاو از سوی سردار پوشالی قادسیه رویایی بیش نخواهد بود .

اینک با گذشت بیش از سه دهه از این حماسه باشکوه ،این مهران است که به تجلی خواستن های آزادیخواهان مبدل شده است ! امروز جوانه های عشق و دلدادگی در سرزمین نور به بار نشسته تا جهانی شکوه و بزرگی این آن را به نظاره بنشیند .

امروز مهران گرانیگاه ومرکز ثقل جهان تشیع و به دروازه امن تردد میلیون ها عاشقی تبدیل شده و غیر قابل تعبیر بودن خواب های پریشان سردمداران عرب و حامیان غربی آنان را به رخ جهانیان کشانیده است !امروز مهران نقطه امن رسیدن به کوی یار و لنگرگاه آرام بخش کشتی آرمانهای انقلاب  در منطقه ای سرتاسر آشوب وبلوا است !

اگر چه سیطره نگاههای تبعیض آلود مانع از ثبت سالروز این فنح الفتوح در تقویم ملی شده است ،اما هیچ ایرانی وایلامی هرگز مارش فتح بزرگ این سرزمین آلاله پرور را از یاد نخواهد برد ،چرا که " دهم تیر  " در تقویم قلوب یکایک ایلامیان ومهرانیان سرافراز ثبت وضبط شده وبه نقطه عطفی در تاریخ سراسر حماسه آفرینی مردان وزنان این دیار،همچون دُری ارزشمند تلالو می نماید .

بررسی عملیات ها و فتح های بیشمار قهرمانان این سرزمین ونگارش تاریخ سرتاسر ایثار شیران بیشه ایران زمین وثبت آن در تقویم ملی ،جای خالی "دهم تیر سالروز فتح مهران " را بیش از پیش برجسته نموده است ؛موضوعی که در کنار دیگر مطالبات ودینی که مردم ایلام ومهران بر گردن ایران دارند ،آن را به مطالبه ای ملی تبدیل کرده است ،چرا که برای هیچ ایلامی ومهرانی فاکتورهای دوگانه در ثبت وضبط حماسه های دوران هشت ساله دفاع مقدس قابل هضم نیست .

همان گونه که بارها از سوی مدیران ایلامی تبیین شده است ،ایلام ومهران حقی بزرگ بر گردن ایران دارند و ادای این حق جز با دیده شدن ایلام ،پرداختن دیون مادی ومعنوی آن قابل تسویه نیست . ثبت وضبط این حماسه بیاد ماندنی در تقویم ملی کمترین انتظار مردم ایلام برای بی حساب شدن نظام از حیث بدهکاری معنوی آنان به مردم استان  است که باید مورد توجه مسئولین ارشد کشوری قرار گیرد.

اما وجه مادی تسویه این دین معادله ای پیچیده نخواهد بود ،چرا که تیرماه می تواند نقطه عطف تحقق آمال وآرزوهای دیرینه مهران وایلام در" تصویب منطقه آزاد تجاری مهران "بعنوان هدیه مسئولین نظام به مردم استان ایلام وشهرستان مهران بمنظور بی حساب شدن آنان به مردم استان به حساب آید .

چرا که درست زمانی که در سالروز آزاد سازی مهران این قلم به گردش در می آید ،پرونده منطقه آزاد تجاری مهران در ایستگاه مجمع چشم انتظار تشخیص این حق از سوی مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران است ،چه مصلحتی بزرگتر از این که در " سالروز فتح مهران " گره از پرونده ای مهم گشوده شده تا مهران این بار از قید وبند محرومیت آزاد و دود ناشی از حرمان محرومیت از رخسار نازنینش زدوده شود !چشم به راه این مصلحت اندیشی خواهیم ماند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار