کد خبر: ۸۷۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 06 July 2020
 
تابناک/حجت‌الاسلام امیر منیری کارگردان مستندمسابقه «بوم‌گرد» از ویژگی‌های این اثر که به چالش‌های روستاییان می‌پردازد سخن گفت.
 
 
 
روایت یک روحانی از کارگردانی «بوم‌گرد»
تابناک/درباره کارگردانی این اثر به عنوان یک روحانی گفت: روحانیون همیشه در این فضاها ورود کرده‌اند فقط نمی‌دانم در عرصه رسانه چطور بوده است. برای مثال امام خمینی (ره) درباره فلسفه و سیاست صحبت می‌کنند و در کنارش شعر هم می‌گویند و به عنوان یک عنصر تبلیغی درست از شعر برای بیان مفاهیم عمیق دینی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: روحانیون همچنین به هنرهای مختلف مثل خطاطی و… ورود کرده‌اند. از طرفی قرآن بارها فرموده است «سیرو فی الارض» یا «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت» و می‌فرماید در زنبور عسل و شتر دقت نمی‌کنید.

این روحانی مستندساز با بیان اینکه تاکید ما در مستند «بوم‌گرد»، روی بوم گردی مسئولانه است، عنوان کرد: شعار بوم‌گردی در دنیا این است که «بوم‌گردی، مسئولانه» است و نباید به محیط زیست آسیب زد. در این میان اتفاقاً فرهنگ شهری را هم نباید به آنجا ببریم چراکه فرهنگ شهری مصرف گرایی است. به عنوان مثال یکی از میزبان‌های ما در این مسابقه خانواده‌ای بود که زباله تولید نمی‌کرد و حتی گروه تدارکات ما که می‌خواستند سفره یک بار مصرف پهن کنند آن‌ها مخالفت کردند و در حقیقت اگر یک شهری به روستا برود این فرهنگ روستایی را خراب می‌کند.

وقتی به عنوان یک بوم گرد وارد روستایی می‌شویم قرار است با چالش‌هایی که یک روستایی با آن مواجه است روبرو شویم و از همان‌ها هم لذت ببریم و برای آن‌ها هم پایه درآمدزایی داشته باشد، علاوه بر اینکه فرهنگ را خراب نمی‌کنیم به محیط زیست هم لطمه نمی‌زنیم
منیری ادامه داد: از زمان آغاز کار، حدود پنج بار ایده کلی را تغییر دادیم. اول بحث این بود که بوم‌گردها با هم رقابت کنند و به شهرهای مختلف رفته و پذیرایی شوند بعد از آن دیدیم که این بخش نمی‌تواند جذابیت مسابقه‌ای داشته باشد. بعد به این رسیدیم که اگر خانواده شهری به روستا برود و رقابت‌هایی روستایی بین شان باشد، می‌تواند هم به بحث اشتغال‌زایی در روستا کمک کند و هم اینکه به محیط زیست آنجا کمک کند. یعنی وقتی به عنوان یک بوم‌گرد وارد روستایی می‌شویم قرار است با چالش‌هایی که یک روستایی با آن مواجه است روبرو شویم و از همان‌ها هم لذت ببریم و برای آن‌ها هم پایه درآمدزایی داشته باشد، علاوه بر اینکه فرهنگ را خراب نمی‌کنیم به محیط زیست هم لطمه نمی‌زنیم و اینکه داریم به آن فضای محیط زیست کمک کرده و محدودیت‌هایی که اهالی روستا برای روستایشان دارند را هم در نظر می‌گیریم.

این کارگردان تصریح کرد: بوم گردی مسئولانه یعنی همین و ما این را در قسمت‌های مختلف نشان دادیم که مربی‌های ما حتماً باید محلی باشد و در جایگاه بالایی قرار گرفته باشد برای مثال وقتی در گاوداری رفتند حرف، حرف آقای گالش و وقتی به حصیربافی می‌روند حرف، حرف خانم مربی حصیربافی است و شرکت‌کننده‌ها از خودشان هیچ چیزی ندارند و اگر قرار است فروش داشته باشند مثل محلی‌ها باید فروش کنند.

وی درباره انتخاب لوکیشن مسابقه نیز عنوان کرد: فصل اول به لحاظ جذابیت‌های بصری برایمان مهم بود، فضای بومی مازندران دچار خدشه شده بود و به همین خاطر گیلان را در نظر گرفتیم. به خاطر صنایع دستی، جنگل، دریا، غذای رشت و … و از طرفی هم خودمان را موظف می‌دانستیم تا با این مستند مسابقه کاری کنیم که گیلان شبیه به مازندران نشود.

این کارگردان تصریح کرد: در ادامه نقاط مختلف گیلان را انتخاب کردیم و از چابکسر تا تالش رفتیم و در مدت دو ماه همه نقاطش را با حاج آقا دیدیم. روی بحث فرهنگی آنجا هم کار کردیم و میراث فرهنگی گیلان ۵۰ جلد کتاب آماده کرده بود که آنها را مطالعه کردیم. به این نتیجه رسیدیم که شرق گیلان به فرهنگ گیلکی نزدیک‌تر است و به منطقه لنگرود و قاسم آباد رسیدیم و دسترسی‌اش به ییلاق جواهر دشت راحت‌تر بود و به لاهیجان و جواهر دشت می‌رسید و مرکز را قاسم آباد انتخاب کردیم.

منیری در پایان گفت: در نهایت هم با حضور افراد انتخاب شده در قاسم آباد رقابت شاد و مفرحی رقم خورد که دستاورد خوبی داشت و من فکر می‌کنم که در نهایت توانستیم به همان موضوع گردشگری مسئولانه که مد نظرمان بود برسیم.

مستند مسابقه «بوم گرد» با طراحی و کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری در موسسه اومافیلم تهیه شده و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در ۱۱ قسمت روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار