کد خبر: ۸۷۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 09 July 2020

 

مشکلات زیست‌محیطی جاده قزوین-کلاچای هنوز برطرف نشده است

گروه استان‌ها- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: اشکال‌های زیست‌محیطی جاده قزوین-کلاچای هنوز برطرف نشده و پیوست زیست‌محیطی ساخت این جاده به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، درباره سرنوشت طرح احداث جاده قزوین-کلاچای اظهار داشت: نظر استانداری قزوین و سازمان حفاظت محیط زیست این است که جاده موجود بهسازی شود اما با توجه به پیشرفت فیزیکی 20 درصدی این جاده و هزینه 40 میلیاردی انجام شده در این طرح مدیران راه و شهرسازی اصرار به اجرای ادامه آن را دارند.

وی افزود:‌ در بازدیدی که به همراه مدیرکل راه و شهرسازی از این طرح داشتیم، آخرین گزینه‌ای و مسیری که برای ساخت جاده قزوین-کلاچای به ما ارائه دادند، 17 اشکال داشت که طبق نامه‌ای به آنها ابلاغ کردیم که اصلاحات این طرح انجام شود و گزارش ارزیابی آن را برای ما بیاورند که هنوز متاسفانه این کار به جایی نرسیده است.

عباس‌نژاد ادامه داد:‌ برای اجرای این پروژه 8 مسیر مختلف پیشنهاد شده بود؛ اما متاسفانه بدترین مسیر ممکن که بیشترین آسیب را به محیط زیست می‌زد، انتخاب شده بود و با دستور رئیس سازمان محیط زیست ساخت آن متوقف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به تهدیدهایی که مسیر و نقشه فعلی ساخت این جاده برای محیط زیست منطقه الموت دارد، گفت: اگر ساخت جاده یادشده به شکل قبلی دنبال شود، صدمه‌های جبران ناپذیری به آب‌های سطحی چشمه وگل و نینه‌رود می‌زند و سبب تخریب گدارها و گذرگاه‌های مهاجرتی حیات وحش ناحیه الموت شده و همچنین بخشی از عرصه‌های طبیعی این ناحیه به‌ویژه پوشش گیاهان زنجبیل آن را از بین می‌برد.

عباس‌نژاد اضافه کرد: برای از بین رفتن این تهدیدها باید نقش جاده اصلاح و تغییراتی در آن اعمال شود که از جمله این تغییرات احداث پل و تونل در بخش‌هایی از جاده است تا به محیط زندگی حیات وحش، منابع آبی و پوشش گیاهی کمترین آسیب وارد شود. به محض اینکه مسیر موجود اصلاح و گزارش‌های ارزیابی تکمیل شود، در مورد ادامه ساخت جاده قزوین-کلاچای اعلام نظر می‌کنیم.

وی ادامه داد: با ساخت هیچ طرح عمرانی از جمله جاده مخالف نیستیم؛ مشروط به اینکه گزارش‌های ارزیابی این طرح‌ها پیوست زیست‌محیطی داشته باشد و ریسک آن برای محیط زیست به حداقل رسیده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار