پس از رخ دادن این حملات در تاسیسات هسته ای ایران که خسارات قابل توجهی به همراه داشت، ایران در معرض مخاطرات امنیتی شرم آوری قرار گرفت که اسرائیل را مقصر همه آنها دانست. روشی که اسرائیل از آن استفاده می کند خطرناک است و می تواند در هر نقطه از جهان گسترش یابد. این امر ترس از انتقام جویی را موجب می شود. پس از اینکه دود آتش سوزی ها در ایران به آسمان رفت یک گروه مخالف ناشناخته بنام " یوزپلنگ های میهن " مسئولیت این اتفاقات را بر عهده گرفتند.
کد خبر: ۸۷۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸ 13 July 2020

تابناک ایلام ::*حمله های که اخیرا توسط ترامپ، اسرائیل و سایر پسران قلدر در تهران بعمل آمده است، تنها می تواند تنش ها را در خاورمیانه افزایش دهد.

اکنون کاملا مسلم به نظر می رسد که در 2 ژوئیه اسرائیل یا نمایندگان آن، تاسیسات اصلی غنی سازی سوخت هسته ای ایران را در نطنز منفجر کردند. یک " مقام اطلاعاتی خاورمیانه " که به دو روزنامه آمریکایی گفته بود اسرائیل در پشت انفجارهای داخل ایران است، هفته گذشته در گزارش های رسانه های اسرائیلی بنام یوشی کوهن رئیس آژانس جاسوسی موساد و یک فرد نزدیک مورد اعتماد  نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، شناسایی شد.

پس از رخ دادن این حملات در تاسیسات هسته ای ایران که خسارات قابل توجهی به همراه داشت، ایران در معرض مخاطرات امنیتی شرم آوری قرار گرفت که اسرائیل را مقصر همه آنها دانست. روشی که اسرائیل از آن استفاده می کند خطرناک است و می تواند در هر نقطه از جهان گسترش یابد. این امر ترس از انتقام جویی را موجب می شود. پس از اینکه دود آتش سوزی ها در ایران به آسمان رفت یک گروه مخالف ناشناخته بنام " یوزپلنگ های میهن " مسئولیت این اتفاقات را بر عهده گرفتند.

اگر اسرائیل درگیر بود، این حمله با اطلاع قبلی، اگر نه فعالانه، توسط دولت ترامپ صورت می گرفت. دو حکومت سوابق حملات سایبری مخفیانه بر علیه تاسیسات هسته ای ایران را با همدیگر به اشتراک می گذارند. اما بنظر می رسد سیاست " فشار حداکثری " دونالد ترامپ ممکن است به یک مرحله ی تازه ای وارد شده است با راه اندازی کمپین های خرابکارانه  در داخل ایران، که بنظر کاملا در حال انجام دادن آن است.

بمب نطنز یکی از چندمین حادثه مرموزی بود که طی هفته های گذشته در اماکن صنعتی ایران به وقوع پیوست از جمله  انفجار صبح جمعه چند هفته پیش در شرق تهران. احتمالا برخی از این حوادث تصادفی بودند، اما انفجارهای ماه گذشته در کارخانه موشک های بالستیک خوجیر نیز جالب بود.هم ایالات متحده و هم اسرائیل برنامه موشکی ایران را تهدید می دانند.

 یونس جرمی باب، تحلیلگر قدس پست نوشت: " آنچه اکنون دنیا  شاهد آن است کسی است( آمریکا، اسرائیل،  عربستان سعودی که احتمالا ضد ایران باید در نظرش گرفت)  در حال دست یابی به سلاح هسته ای متعارف است و به صورت محافظه کارانه و با (گارد انقلابی) در جهان عمل می کند."

 فشار بر ایران بی فایده است.ترامپ همزمان با محکوم کردن مجدد توافق هسته ای چندملیتی  با ایران در سال2018  تحریم ها را نیز تشدید می  کند. ایلات متحده می خواهد سازمان ملل متحد تحریم های تسلیحاتی را که در ماه اکتبر منقضی می شود تمدید کند- یا در صورت عدم موفقیت ، اقدامات تنبیهی فراگیری را دوباره اعمال نماید. فرانسه، انگلیس  آلمان مخالف هستند اما آنها صرفا تماشاچی هستند.

ایلات متحده، اسرائیل و دوستان عرب خلیج(فارس)  امیدوار هستند که عواقب اقتصادی این بیماری همه گیر، که منجر به کشته شدن 12000 هزار ایرانی شده است، باعث تضعیف بیشتر رژیم خواهد شد. کاهش درآمدهای نفتی ناشی از مازاد جهانی، افزایش قیمت مواد غذایی ، بیکاری  و کاهش ارزش پول ملی منجر به ایجاد ناآرامی های مدنی کوتاه مدت طی سال های گذشته شد که به شدت سرکوب شدند.

خرابکاری،  تحریم ها، بیماری؛ این یک کوکتل وحشیانه است. مشکل ترامپ و پسران قلدرش  نتانیاهو و ولیعهد سعودی محمد بین سلمان این است که دستور سمی آنها کارایی ندارد. در حقیقت، بر خلاف آنچه آنها ظاهرا می خواهند اتفاق می افتد و فرصتی برای خنثی کردن بحران نمانده است شاید برای همیشه.

ایران که همواره ادعا کرده است نمی خواهد سلاح هسته ای داشته باشد،  اکنون بدلیل آنچه نتیجه مستقیم بی اعتمادی امریکا و خروج آنها از توافق هسته ای می توان بحساب آورد، ایران به دست آورد ساختن بمب هسته ای نزدیک شده است. اتفاقی که سال 2015  همواره انگلیس و دیگران به ترامپ هشدار داده بودند که اگر او توافق را پاره کند این اتفاق رخ خواهد داد. این واقعیت که آخرین  گزارش های بازرسی آژانس انرژی هسته ای در مورد آنها ثابت کرده است هیچ تسلیت یا دلداری دادنی ندارد.

فشارهای خارجی در خصوص ایران اصلا باعث نشده است که ایران ساخت موشک هایش را متوقف کند، یا مداخلات مضرش را در سوریه، لبنان، عراق یا یمن را مهار کند یا حتی به تجدید دموکراسی کمکی کند. این ترامپ بود،  نه آخوندها، که تقریبا با ترور ژنرال قاسم سلیمانی در سپاه پاسداران، بر شله های آغاز جنگ دمیدند، - یک قتل غیر قانونی که سازمان ملل آن را غیر قانونی نامیده است- این قتل غیر قانونی برای تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان در داخل امریکا اتفاق افتاد،  ترامپ ممکن است قبل از انتخابات نوامبر باز هم دست به اقدامات مضر نظامی نیمه مخفی بزند.

ایده خام پشت سیاست فشار حداکثری -  اینکه زندگی در ایران را آنقدر تحمل ناپذیر کنند که رژیم از صلح شکایت کند یا در شورش های مردمی سرنگون گردد – ورشکسته شده است.   اکثر ایرانیان، هرچند مورد سواستفاده قرار گرفته اند و توسط یک حکومت دیکتاتوری فاسد مورد ظلم قرار گرفته اند اما در صورت حمله خارجی به کشورشان با وجود تمامی این مشکلات اقتصادی و غیره قطعا کشور خود را در اولویت قرار می دهند و از آن دفاع خواهند کرد.

تغییر رژیم در ایرن بسیار مورد علاقه است. سیستم حکومتی از سال 1979 به یک فرم بنیادین مذهبی افراطی تبدیل گشت فورا نیاز به تغییرات دموکراتیکی دارد اما این موضوع تنها به ایرانیان ربط دارد.

فاجعه اینجاست که اگر ایران بهتر هدایت می شد و احترام لازم را کسب می کرد، می توانست بعنوان، یک شریک طبیعی برای غرب و یک سد بر علیه روسیه در خاورمیانه و  متحد در مقابل افراط گرایی سنی در افغانستان، ترکیه و کشورهای عربی، عمل می کرد.این عموما، بعنوان دیدگاه انگلیس در مورد ایران از حداقل قرن نوزدهم بوده است.

در عوض یک ونت وایت  و راستگرایی نامعقول آمریکایی  که ریشه در سال 1980 و ماجرای محاصره سفارت آمریکا دارد ، همچنان به تضعیف اصلاح طلبان طرفدار غرب  میانه روها مانند رئیس جمهور حسن روحانی و وزیر امور خارجه جواد ظریف ادامه می دهند. سر آنها اکنون در بلوک است(کنایه از اینکه در حال حاضر در راس قدرت هستند)

سیاست خارجی غلط امریکا در قبال ایران باعث شد اصولگرایان تندرو در یک انتخابات ساده در اوایل سال جاری میلادی کنترل مجلس ایران را بدست بگیرند. آنها هر کسی که طرفدار گفتگو با واشنگتن است را به خیانت متهم می کنند. اتحاد آنها با دستگاه های امنیتی قدرتمند موجب تقویت رابطه آنها با رسانه ها و دادگاه ها شده است. یکی از مهم ترین متحدین کلیدی روحانی علی لاریجانی با هدف پیروزی اصولگرایان در انتخابات سال آینده  ریاست جمهوری جایش را به محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران داده است.

اصولگرایان تندرو یک گزینه موفق بعنوان سعید جلیلی از یاران رئیس جمهور پیشین محمود احمدی نژاد برای دوران پسا روحانی آماده کرده اند و همچنین رئیس قوه قضاییه ابراهیم رئیسی را برای رهبری آینده ایران پس از علی خامنه ای در نظر گرفته اند. آمد و رفت های تمیز سیاسی تندروها در ایران همانند دوستان تندروی خود در اسرائیل و آمریکا که تقابل را به عقل سلیم ترجیه می دهند در حال جریان است. اگر این شرایط ادامه پیدا کند و فشار بیرونی حداکثری بر رژیم غیرقابل تحمل گردد و این دست خرابکاری های پنهانی ادامه پیدا کند تندروهای دو سمت باید بدانند همه دستاوردهای گذشته که از طریق مذاکره و عقل سلیم بدست آمد باز هم به عقب بر می گردد البته بسیار بیشتر از این.

آیا رخ دادن مصیبت جدید در خاورمیانه اجتناب ناپذیر است؟  در مدت زمان شش ماه آینده، اگر  ترامپ از قدرت برود ممکن است از برخورد کشنده جلوگیری شود. اما اگر  اینطور نگردد، پس همه پناه بگیرید انفجارهای بیشتری رخ خواهد داد.

مقاله سایمون تایسلد در گاردین 

ترجمه : علیرضا تهرانی فر سرویس ترجمه تابناک ایلام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن حسینی
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
سلام
مقاله جالبی بود هر چند اون لابلا چند تا تیکه به جمهوری اسلامی انداختی !!!

شما بالاخره اینوری هستی یا اونوری !

خیلی ها در دنیای امروز نمیخواهند تغییرات را بپذیرند مثلا اروپایی ها نمیخواهند قبول کنند که قدرت امریکا رو به افول است و همچنان دوست دارند دنباله رو برادر بزرگتر باشند و با سیاست های مسخره شان و تفکر برتری نژادی شان ملتهای شرقی و بخصوص ایرانی ها را بازی دهند !
دقت کردید هر چه ما رفتارمان با اروپاییها (امریکا رو وللش) نرمتر شد فشار روی ما بیشتر شد تحریمها شدید تر شد !

بهترن رفتار رفتار از روی قدرت و با چپ پر در مقابل امریکایی هاست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار