گزارش تابناک خوزستان از ضرورت اصلاح محورهای پرترافیک و حادثه خیز استان خوزستان؛
روزی نیست که رسانه ها از چندین تصادف، کشته شدن و مصدومیت در جاده های استان خبر ندهند. جاده هایی که با تمام استقامت خود در برابر حجم بالای ترافیک، عدم گسترش آنها متناسب با نیازهای روز و از همه مهم تر بی مهری مسئولان بی تاب شده و در این میان به هر بهانه ای قربانی می گیرند.
کد خبر: ۸۸۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴ 07 August 2020

تابناک خوزستان: 

محور ایذه-شهرکرد یکی از محورهای پرترافیک و حادثه خیز خوزستان است که حجم بالای تلفات جاده ی خوزستان را به خود اختصاص داده و 4 بانده و ایمن کردن این مسیر جزئ مطالبات مردم این منطقه است.

فاصله این محور 50 کیلومتر است که دارای گردنه ها وشیب های خطرناک بوده که زمانی تردد خودروها از مبدا تا مقصد یک و ساعت نیم تا سه و ساعت و نیم می باشد که موجب نارضایتی رانندگان خودروهای سبک و سنگین شده است.

این محور که اتصال کننده خوزستان به استانهای چهارمحال و بختیاری ، اصفهان ، کهگیلویه و بویر احمد می باشد. کوهستانی بودن مسیر و پرترافیک بودن آن سبب شده که سالانه شاهد تعداد زیادی تصادف در این مسیر باشیم.

روزی نیست که رسانه ها از چندین تصادف، کشته شدن و مصدومیت در جاده های استان خبر ندهند. جاده هایی که با تمام استقامت خود در برابر حجم بالای ترافیک، عدم گسترش آنها متناسب با نیازهای روز و از همه مهم تر بی مهری مسئولان بی تاب شده و در این میان به هر بهانه ای قربانی می گیرند.

محور ایذه- شهرکرد یکی از پرخطرترین جاده های کشور محسوب می شود. میزان تردد بالا از این جاده به عنوان گذرگاه ترانزیت کشور و کردیدور اتصال استان به اصفهان، در کنار کوهستانی و پرپیچ و خم بودن مسیر ،لقب جاده مرگ به خود گرفته است.

به گفته پلیس راهور بیشترین تصادفات به ترتیب در مسیر اهواز – هفتکل – ایذه – دهدز به سمت شهرکرد، محور اهواز – اندیمشک – پل زال و محور هندیجان – بندر دیلم رخ داده است.

به گزارش تابناک خوزستان، در میان محورهای مواصلانی خوزستان جاده‌های ایذه به اهواز و همچنین این مسیر به اصفهان یکی از مسیرهای ترانزیتی کشور به شمار می‌رود که به لطف کم توجهی مسئولان وزرات راه و مختصات جغرافیایی این مسیر و کوهستانی بودن آن، نام جاده مرگ را ازآن خود کرده است.

این وضعیت مسیر بارها اعتراض مسئولان استانی را با خود همراه داشته است. اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در باره این مسیر در مقطع چهارمحال بیان داشت: از آنجا که برای اجرای این طرح مقرر شده بود تا 30 درصد منابع مالی را دولت و 70 درصد را بخش خصوصی تامین کند، پیمانکاری برای اجرای طرح اعلام آمادگی نکرد.

عباسی تصریح کرد: در همین راستا برای تسهیل در اجرای طرح و رفع این مشکل در نشستی با معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون راه و شهرسازی و مسئولان 2 استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری مقرر شده تا دولت 50 درصد هزینه را تقبل کند که در پی آن، پیمانکار کار تعیین شده و عملیات اجرایی آن بزودی اجرا می شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری، اولویت اجرای این طرح را محور لردگان - ایذه اعلام کرد و گفت: این پروژه در چند فاز اجرا می شود و در ادامه به آزادراه نجف آباد - فولادشهر نیز متصل می شود.

غلام عباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان در این باره اظهار داشت: 130نقطه پرتصادف در استان وجود دارد که نیازمند اصلاح هندسی هستند و اصلاح آنها به اعتبارات فراوانی نیاز دارد تا بتوانیم شاهد حل مشکل در این مورد باشیم.

وی افزود: در حال حاضر همه این نقاط آشکارسازی شده اند تا وسیله نقلیه پیش از ورود به آن نقطه پرحادثه متوجه ورود به آن شده و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: از سال گذشته تا کنون کار اصلاح هندسی حدود 30 مقطع از این نقاط با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد تومان انجام شده است و از حالت مقطع پرحادثه خارج شده اند و امسال نیز امیدواریم مشکل 12 نقطه پرتصادف دیگر را در محورهای استان مرتفع کنیم.

بر اساس گزاش تابناک خوزستان،سال گذشته 3.5 میلیارد تومان به دلیل سرقت علایم راهنمایی و رانندگی خسارت به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان وارد شد.

بهرامی نیا در این خصوص بیان داشت: در همین راستا سالانه مکاتبه و مذاکره در این خصوص با نیروی انتظامی، استفاده از علائم و تجهیزات ترافیکی از جنس کامپوزیت و مواد غیرقابل سرقت، جایگزین کردن علائم افقی غیرقابل سرقت با علائم معمولی، تجهیز ترانس های روشنایی گارد و قفسه، استفاده از کابل های خود نگهدار هوایی بجای کابل های زمینی، جایگزینی گاردریل بجای نیوجرسی و تقویت گشت های راهداری برای مراقبت از سرقت علایم راهنمایی و رانندگی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی اظهار داشت: در جاده های پرخطر به ویژه در محورهای شمالی استان، استفاده از حفاظ جانبی و خاک ریزی در مناطق پرتگاهی در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

بهرامی نیا گفت: در خصوص محور ایذه به دهدز نیز با سفر زمینی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اردیبهشت ماه سال جاری ، مجوز برگزاری مناقصه به منظور بهسازی محور ایذه -دهدز- -سد کارون٤ صادر شد و در این راستا با از سرگیری عملیات اجرایی پروژه بهسازی محور ایذه به سمت دهدز، اکیپ اجرایی های، از 4 گروه به 6 گروه افزایش یافت تا بهسازی این مسیر با سرعت بیشتری صورت پذیرد و سعی خواهد شد پروژه‌های تعریف شده تا پایان مهرماه به اتمام برسند.

______________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان     *سردبیر: سمیه همت پور

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار