متاسفانه در آستانه روز خبرنگار شاهد  آن هستیم  که برخی از مسئولان از معاون استاندار گرفته تا مدیران ستادی استانداری و حتی مدیران کل بدون کوچکترین سواد رسانه به ادمین کانال های تلگرامی که پوشک بچه تبلغ می کنند پیام تبریک ارسال می کنند که این امر در آستانه روز خبرنگار که با خون یک شهید ثبت شده در تضاد است آقایان مسئول !
کد خبر: ۸۸۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳ 07 August 2020

تابناک ایلام مجتبی کاور ::  مردادماه سالروز شهادت شهید صارمی بعنوان روز خبرنگار ثبت شده تا این روز با قداست شهادت ادغام و اهمیت آن بیش از پیش نمایان شود.

یکی از کارهایی که در این روز مانند دیگر روزهای نامگذاری شده تاریخ انجام می گیرد داغ شدن بازار تبریک تجلیل از این عناصر رکن چهارم دموکراسی است.

متاسفانه در آستانه روز خبرنگار شاهد  آن هستیم  که برخی از مسئولان از معاون استاندار گرفته تا مدیران ستادی استانداری و حتی مدیران کل بدون کوچکترین سواد رسانه به ادمین کانال های تلگرامی که پوشک بچه تبلغ می کنند پیام تبریک ارسال می کنند که این امر در آستانه روز خبرنگار که با خون یک شهید ثبت شده در تضاد است آقایان مسئول !

 اما آنچه که می تواند نگران کننده باشد افزایش چشمگیر کانال های تلگرامی توسط افراد غیر رسانه ای است  که خود را به عنوان خبرنگار تلقی می کنند که این امر می تواند زنگ خطری برای جامعه خبری کشور واستان  باشد.

متاسفانه صدور بی رویه مجوز فعالیت از سوی هئیت نظارت بر مطبوعات هم در این سالها سبب شده که عرصه رسانه با مشکلات وسواد رسانه ای مواجه شود که این امر نگران  کننده است وباید هئیت نظارت برمطبوعات با قوانین سختگیرانه جلوی بنگاه داری برخی افراد که بنام رسانه در حال جولان هستند بگیرد واین امر زمانی محقق خواهد شد که به صورت فله ای مجوز نشریه ویا سایت خبری از سوی وزارت ارشاد صادر نشود .

اما آنچه که باعث شده که مردم جامعه ما از شبکه پیام رسان تلگرام  استفاده کنند، وجود کانالهای اطلاع  رسانی است که به شدت در حال افزایش وتکثیر هستند .کانالهایی که  بدون در نظر گرفتن صحت یک خبر تنها با کپی کردن آن به دنبال جذب  ممبر هستندو همین امر باعث سردرگمی مخاطبین در شبکه های اجتماعی، بخصوص کانالهای تلگرامی شده است .

متاسفانه برخی از مدیران کانالهای تلگرامی  بدون کمترین آشنایی با عرصه خبر وخبرنگاری به گونه ای عمل می کنند که خود را به عنوان خبرنگار وفعال رسانه ای در جامعه  تلقی می کنند، فارغ از اینکه هنوز با الفبای چگونگی نوشتن  خبر، کوچکترین آشنایی ندارند .

دردناک ترین قسمت  این قصه تلخ  همراهی برخی مدیران کم کار وناتوان با این کانال های تلگرامی است ودرواقع مدیران این کانال ها را به عنوان خبرنگار پذیرش کرده اند وگاها در مناسبت های مختلف از آنها به عنوان خبرنگار تجلیل می کنند ٍ تا شاید توانسته باشند ضعف مدیریتی خود را به نوعی با انتشار چند عکس وسطر ابتدایی در فضای مجازی سر پوش نهند، به اعتقاد نگارنده اقدام این مدیران تنها فرصت سوزی در عرصه مدیریت است .

متاسفانه نبود قانون جامع در خصوص استفاده از فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی سبب شده که افراد با ایجاد یک کانال اقدام به انتشار اخبار کذب نمایند که این امر باعث مشکلات عدیده ای در جامعه شده است ودر مواردی گردانندگان این کانال ها  بدون کوچکترین برخورد از سوی مراجع مختلف راه غیر قانونی خود را با تخریب افراد حقیقی وحقوقی وانتشار اخبار غیر واقعی  ادامه می دهند، ولی اگر رسانه ای ویا خبرنگاری خبری اشتباه منتشرکنند چه خواهد شد... 

از آنجایی که کار تولید خبر ، گزارش واخبار یک کار تخصصی است وچگونگی تهیه آن به عهده خبرنگاران است مسئولان فرهنگی ، امنیتی وانتظامی  وحتی نمایندگان مجلس برای صیانت از حرفه خبرنگاری واز طرفی حفظ حرمت افراد حقوقی وحقیقی با تدوین شرایط ویژه ای در دستور کار خود داشته باشند واز تکثیر کانال های تلگرامی توسط افراد غیر خبرنگار جلوگیری نمایند،تا شاهد تهمت وتنش در فضای مجازی کشور نباشیم

 

کانالهای تلگرامی فضای مجازی ، رسانه رسمی نیستند

عضو هئت مدیره خانه مطبوعات استان ایلام گفت : امروزه برخی جایگاه ها زیر سوال رفته اند به طوری که  در کوچه و بازار هرکس را میبینیم مهندس و دکتر و خطابش می کنیم و برای بیماری و درمان در خود به اینترنت فضای مجازی پناه می بریم و خودسر از داروخانه ها برای خودمان دارو تجویز می کنیم

رحمان جابری در گفتگو با تابناک گفت : متاسفانه حال روز امروز خبرنگاران هم همانند سایر مشاغل شده است هر کس با ایجاد یک کانال ای در فضای مجازی خود را خبرنگار جلوه می دهد و تمام اصول و حرفه خبرنگاری را زیر سوال می برند.

 این پیشکسوت رسانه عنوان کرد : متاسفانه برخی از مدیران در استان و شهرستان که کارنامه درخشانی ندارند جهت خلع کاری خود به این کانال های غیرمجاز پناه می آورند و با آنها مصاحبه و گزارش کار میدهند که این خود نشان از عدم توانمندی آنها است

صاحب امتیاز ومدیر مسئول طلوع دهلران بیان داشت :  در دیدار اخیر ایکه اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات با استاندار محترم ایلام داشتند این مورد مطرح استاندار عنوان کرد مدیرانی را که با کانال های تلگرامی مصاحبه می‌کنند و خبرنگاران قانونی و شناسنامه دار را نادیده می گیرند معرفی نمایید تا با آنان برخورد قانونی شود

وی گفت : در روز خبرنگار خبرنگاران راستین در راستای حرمت قلم و عشق به مردم همچنان در مسیر عدالت خواهی و بیان مشکلات مردم همانند قبل پیشتاز عرصه اطلاع رسانی باشند و با وحدت و همدلی در مقابل خبرنگاران غیر مجاز ایستادگی کنند

برخی مدیران برای راضی نگه داشتن  ادمینهای تلگرامی که حتی الفبای اولیه نوشتن خبر را نیز نمی دانند شروع به صدور رگباری لوح تقدیر می کنند.

یک فعال رسانه ای گفت : طی سالهای اخیر روز خبرنگار که یک روز خاص است ولی متاسفانه  با روز ادمین کانال تلگرامی ادغام شده و برخی مدیران اداری و مسئولان نیز بدون اندکی سواد خبری و نیز درک نامگذاری این روز فقط برای راضی نگه داشتن برخی ادمینهای تلگرامی که حتی الفبای اولیه نوشتن خبر را نیز نمی دانند شروع به صدور رگباری لوح تقدیر می کنند.

بهزاد نیکپورگفت : کسی که خبرنگاری کرده می داند علاوه بر پروسه رسمی بودن و حضور فیزیکی در تمامی رویدادها چه از سرما چه در گرما چه در جنگ چه در اتش و.... چه سختی باید بجان خرید!

این فعال رسانه ای عنوان کرد : خبرنگار علاوه بر گذراندن پروسه رسمی،  عناصر خبری را می شناسد، تحلیل میداند، نوشتار خبری دارد، فرق گزارش و یاداشت را بخوبی می شناسد، جریان سازی میداند، نقد را با فحش اشتباه نمی گیرد، روابط عمومی نیست بلکه مطالبه گر هستند آنهاهم  با قلم اشل بندی دار خبرنگاری و....

وی گفت : خبرنگاران برای تنظیم و تیتر بندی یک خبر ساعتها وقت می گذارد تا به زبان خبری نوشته اش برای مخاطب به دل بنشیند .

نیکپور اظهار داشت : شهید صارمی در این راه آن هم صدها کیلومتر آن طرف تر از خاک کشور در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید و ماندگار شد وگرنه در خانه نشستن و هرچی نوشتن و تایپ کردن را نمی توان خبرنگاری دانست

وی گفت : اینکه هرکسی بدون سواد و اشل نوشتار خبر کانال تلگرامی می سازد  و بدون هیچ تولیدی کارش کپی پیست و نوشتن حرفای عامیانه مردم است  را نمیتوان خبرنگار دانست و قطعا یک خبرنگار می تواند ادمین یک کانال باشد اما یک ادمین کانال نمی تواند یک خبرنگار باشد.

این فعال رسانه ای گفت : حال سوال از مدیران این است که مگر می شود روز شهردار را به پرستاران تبریک گفت و یا روز  پزشک را به میراث فرهنگی؟؟

اگر اینگونه است که هرکسی در خانه با تشکیل   یک کانال تلگرامی و پر کردن آن از اعضا  به هر طریقی  زیر کولر گازی در تابستان و یا و کنار یک شومینه در زمستان خبرها را کپی پیست کند را می توان خبرنگار نامید؟ اگر اینگونه است پس برای هرکسی کانال دارد یک لوح تقدیر بدهید؟

نیکپور افزود : چیزی که عیان است خبرنگار نه منتظر لوحوتقدیری است نه چندرغاز پول ، اما حرمت نگه داشتن مهمترین اصل برای آ نان است.

این فعال رسانه ای گفت : جناب مسئول "روز خبرنگار روز ادمین کانال تلگرام نیست" و اینکار فقط توهین به شعور مردم و خبر نگاران است زیرا جدای از تخلف؛ فقدان سواد رسانه ای خود را کاملا مشهود می کنید.

نقد خبرنگار بدور از غرض ورزی و صرفا با نگاه دلسوزی و کمک به بهبود و اصلاح امور می باشد

یک فعال رسانه ای گفت : خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه ظرفیت بزرگی هستند که در توسعه و پیشرفت نقشی سازنده ایفا می کنند

علی رضا زاده در گفتگو با تابناک گفت : نقد خبرنگار بدور از غرض ورزی و صرفا با نگاه دلسوزی و کمک به بهبود و اصلاح امور می باشد و مسئولان باید قدر نقدهای سازنده و موثر خبرنگاران را بدانند و همواره از این ظرفیت استفاده کنند.

خبرنگار ایرنا در شهرستان دهلران گفت : اصحاب رسانه بعنوان حلقه واسط مردم و مسئولان با هدف خدمت به جامعه و کمک به توسعه و پیشرفت مشکلات را بیان می کنند و البته راهکار هم می دهند و از طرفی با انعکاس خدمات  روحیه امید و نشاط به جامعه تزریق می کنند.

این فعال رسانه ای تصریح کرد : رسالت خبرنگاران رسالتی برجسته است ودر دنیای ارتباطات این قشر با تلاش مضاعف و نگاه درست و تجزیه وتحلیل مسایل و موضوعات روشنگری می کنند و این نشان از سواد رسانه ای این عزیزان است

رضا زاده گفت : خبرنگاران در اوج کرونا برای انجام رسالت خود در وسط میدان بودند و در زمینه اقدامات و مبارزه با کرونا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کردند و نشان دادند در همه صحنه ها بی هیچ چشم داشتی حضور دارند چرا که معتقدند سنگر اطلاع رسانی نباید خالی شود

وی گفت : نقش این قشر فرهیخته امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست چرا که مردم رسانه ها و خبرنگاران را امین خود می دانند و از انها انتظار دارند بیش از پیش به روند تسریع در بهبود امور کمک کنند

این فعال رسانه ای گفت : خبرنگاران و اصحاب رسانه پیوسته دغدغه خطیر اطلاع رسانی را دارند و در این مسیر سرما و گرما و سختی ها را تحمل می کنند ودر صحنه های مختلف این را نشان داده اند وبدون شک ادمین های کانال های تلگرامی نمی توان خبرنگار تلقی کرد وباید مسئولان برای این مهم تصمیمات جدی در دستور کار خود داشته باشند .

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار