مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت:با توجه به درمان پذیر بودن بیماری تاکنون تنها ۲ مورد تلفات ناشی از این بیماری گزارش شده است.
کد خبر: ۸۸۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 14 August 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر وهاب پیرانی اظهار داشت: با توجه به تغییرات جوی و فصلی کانون‌هایی از بیماری تب سه روزه در میان دام های استان ایلام وجود دارد.

وی در خصوص علت شیوع بیماری تب سه روزه، توضیح داد: این بیماری در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند و گذرا بوده و قابل‌درمان است.

پیرانی در خصوص احتمال سرایت بیماری به مناطق دیگر، یادآور شد: این بیماری عفونی و غیر واگیر است ولی با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان بروز بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال از طریق نیش ناقلان است.

وی در مورد جلوگیری از ابتلای احشام به این بیماری اظهار داشت: واکسیناسیون در حال حاضر به‌عنوان تنها روش موثر کنترل در دنیا مطرح بوده و واکسن فعلی واکسن ویروس غیرفعال شده تب سه‌روزه است که در استان وجود دارد.

وی به دامداران برای مقابله با این بیماری توصیه کرد: انجام واکسیناسیون در دو نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان از جمله اقدامات مؤثر در کنترل بیماری خواهد بود.

وی افزود: از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام مانند دستگاه خنک‌کننده نیز از دیگر اقدامات تاثیرگذار است.

پیرانی در مورد اقدامات انجام شده برای مبارزه با این بیماری گفت: پایش و مراقبت بیماری توسط گروه ‌های دامپزشکی شهرستان ها به صورت روزانه، آموزش و ترویج دامداران، اطلاع رسانی به دامداران از طریق رسانه ها و انتشار اینفوگرافی و بروشور در فضای مجازی، مکاتبه و برگزاری جلسات با اتحادیه‌های دامداران و توزیع سم بین دامداران روستایی از جمله اقدامات است که باید مورد توجه باشد.

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که بوسیله حشرات منتقل می شود و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار