مرغ این کالای اساسی بخش اعظمی از سبد غذایی روزانه خانوار را تشکیل می دهد و میزان مصرف آن از رشد بالایی برخوردار است بطوریکه نبود آن کاملا به چشم آمده و مشکلاتی را برای مصرف کننده و شهروندان ایجاد می کند.
کد خبر: ۸۸۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 15 August 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با ایام دید و بازدید فروش نوروزی مرغداران را با رکود مواجه و مرغ تولیدی را روی دستشان باقی گذاشت این معضل مهم به همراه افزایش ارز و نهاده های دامی صنعت مرغ را از ادامه روند جوجه ریزی مایوس و در نتیجه کاهش تولید را به دنبال و به کمبود مرغ در بازار منجر شد.

از کمبود این محصول غذایی تا عرضه مرغ های کوچک و کم وزن در بازار مشکلی بود که در سطح استان آغاز و اینک به شهرستان آبدانان رسیده است.

امامی یکی از توزیع کنندگان مرغ در آبدانان می گوید: میزان سهمیه فروش مرغ ما به نصف تقلیل یافته و با این شرایط نمی توان نیاز مصرف کنندگان را تامین کرد.

وی وجود مرغ در بازار را مرهون پیگیری های دادستان می داند و خاطرنشان می کند :اگر حمایت و ورود دادستان به این موضوع نبود مرغداری ها حاضر نبودند سهمیه مرغ را به کشتارگاه تحویل و ما از همین میزان اندک نیز برخوردار نبودیم.

امامی افزود:  وقتی قیمت مرغ زنده با قیمت کشتار روز یکی باشد مسلما مرغدار تمایلی به عرضه مرغ به زیر قیمت بازار نخواهد داشت و متولیان امر باید در این مورد چاره اندیشی کنند.

مسئول اتحادیه مرغداران آبدانان در باره کمبود مرغ در بازار می گوید: به علت مشکلات اقتصادی و گرانی نهاده ها 60 درصد مرغداری های شهرستان عملا غیر فعال هستند.

سید اقبال حسینی عمده مشکلات گریبانگیر مرغداران را نبود نهاده ها بخصوص کنجاله سویا، قیمت دستوری از طرف دولت و نیز اعمال قانون جزیره ای تحویل 30 درصد مرغ زیر قیمت به کشتارگاه بر شمرده و می گوید با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت کنجاله سویا افزایش سرسام آوری داشته و در بازار نایاب می باشد این معضل در کنار اجبار دولت به فروش به زیر قیمت تمام شده بدون هیچگونه حمایتی مرغدار را از ادامه فعالیت منصرف می کند.

وی به قانون فروش 30 درصد سهم کشتارگاه ها به زیر قیمت اشاره و تصریح کرد: این قانون جزیره ای فقط مختص استان ایلام بوده و در جاهای دیگر اجرا نمی شود.

این مرغدار اظهار داشت : اگر دولت حمایت و پشیبانی خود را از این قشر به عمل نیاورده و فشار مضاعف بانکها جهت اخذ سر رسید اقساط مرغداران را در تنگا قرار دهد صنعت مرغداری در آستانه ورشکستگی و مرغداران را خانه نشین خواهد کرد./م


آبدانان _بهروز مردانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار