تا زمانی که بازار از سوی دولت حمایت نشود احتمالا این سیر نزولی ادامه‌دار خواهد بود. دولت می‌تواند با کاهش نرخ سود، افزایش منابع صندوق توسعه و بالا بردن سقف صندوق‌ها و هر ابزار کنترلی دیگری می‌تواند از بازار حمایت کند.
کد خبر: ۸۸۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 15 August 2020
پس از گذشت هفته پر فراز و نشیب بورس در حالی که پیش‌بینی‌ها مثبت بودن بازار امروز را نشان می‌داد اما شاخص بورس تا حدود دو ساعت اول کار خود، حدود ۶۰ هزار واحد ریزش داشت.سیر نزولی بازار سهام تا کی ادامه دارد؟
 
مهدی رضایتی، کارشناش بازار سرمایه در گفتگو با تجار‌ت‌نیوز درباره علت ریزش شاخص بورس در روز شنبه گفت: مجموعه عوامل زیادی باعث تاثیرگذاری بر بازار امروز شده‌اند، اما آخرین عامل اتفاقات شورای امنیت بود که به نوعی چشم‌انداز تورم و رشد دلار را مخدوش کرده است.

وی افزود: از طرفی از اوراق سلف نفتی انتظار می‌رود که نرخ سود را افزایش دهد تا بتواند نقدینگی بیشتری جذب کند که این خودش ضربه‌ای به بازار محسوب می‌شود، غیر از این‌ها ما شاهد خروج پول در نهاد‌های عمدتا دولتی مانند پتروشیمی و خودرویی بودیم. در سوی دیگر فروش سهام عدالت و آزادسازی مرحله دوم آن چشم‌انداز خروج پول دیگری را نشان می‌دهد که مبلغش هم کم نیست و هیچ سیاست گذاری نظارتی از سوی دولت و نهاد‌های دولتی روی آن صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر ضعف نقدینگی به شدت قابل مشاهده است و دیگر پول کافی که محرک اصلی بازار است در چرخه نیست و در برخی نماد‌ها حبس شده است. اکثر عوامل به ضرر بازار است و حمایتی هم فعلا صورت نگرفته و شاید خیلی منطقی نباشد که به این زودی دولت از بازار حمایت کند.


ریزش بورس تا کی ادامه دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که ریزش بورس تا چه زمانی محتمل است؟ گفت: پیش‌بینی خاصی نمی‌توان از روند بازار داشت، اما معاملات امروز نشانی از بازگشت بازار ندارد.

وی افزود: تا زمانی که بازار از سوی دولت حمایت نشود احتمالا این سیر نزولی ادامه‌دار خواهد بود. دولت می‌تواند با کاهش نرخ سود، افزایش منابع صندوق توسعه و بالا بردن سقف صندوق‌ها و هر ابزار کنترلی دیگری می‌تواند از بازار حمایت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متغیر‌های بنیادی به نفع بازار نیست، نرخ سود بانکی صعودی است و چشم‌انداز دلار نزولی است که ترکیب این متغیر‌ها به نفع بازار سهام نیست.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار