یقینا کار استاندار وتیم همراهشان عاری از ضعف ونقد نیست ،اما خداوکیلی همه چیز را سیاه وتار دیدن به دور از انصاف است . نمی شود چون دیدگاه ما با دولت یا نماینده دولت یکی نیست بیایم سیاه را سفید وسفید را سیاه ببینیم !بنابراین در کنار انتقاد به رفتارها وشیوه مدیریت ها باید خوبی ها را هم گفت ،چون مردم بهترین قضاوت کنندگان هستند،اگر اینگونه عمل شد هم نقد مورد پذیرش قرار خواهد گرفت وهم تبیین خوبی ها وکارکردهای درست!
کد خبر: ۸۸۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲ 15 August 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم ،عصری که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی اخبار واطلاعات از گوشه وکنار جهان در کسری از ثانیه در دسترس افراد قرار می گیرد ،بدون شک بهره گیری از این فرصت می تواند روند توسعه همه جانبه کشورها را رقم بزند .

اما باید به یاد داشته باشیم که از سویی با ورود به جهان تکنولوژی وعصر پرحجم اخبار واطلاعات نمی شود با شنای برخلاف جهت آب خود را از مواهب این پیشرفت چشمگیر محروم کرد ،اما از سویی نیز باید مراقبت کرد که این ابزار توسعه وپیشرفت به مثابه چاقویی دولبه می تواند به همان سرعت آبرو وحیثیت افراد و حتی یک جامعه را به فنا بدهد.

از اینرو باید دستگاههای مسئول بیش از پیش بر این نکته اهتمام ورزند که رها نمودن رد وبدل اخبار واطلاعات بر بستر فضای مجازی وقرار دادن این چاقو در دست افراد بی تخصص وبی تعهد مصداق قرار دادن چاقو در دست دیوانه ای زنگیست که هر آن ممکن است با آن جان آدمها را تهدید نماید .

این راگفتیم که ما هم لاجرم باید خود رابه دل دریای تکنولوژی بزنیم ،از این بستر برای کمک به توسعه وزدودن غبار ناآگاهی از جامعه بهره ببریم ،اما از سویی نیز باید با کمک متخصصین و افراد آگاه به فنون اطلاع رسانی ومهمتر از همه متعهد و اخلاقمند شاکله این بستر را تشکیل داده تا خدایی نخواسته با ولنگاری و رها نمودن آن به حیثیت افراد لطمه وارد نشود.

اطلاع رسانی ،تحلیل وتفسیر خبر ،گزارش و انتقاد در بستر رسانه ها اعم از مکتوب ،مجازی ،سایت ،خبرگزاری و کانال های تلگرامی امری پسندیده ودر راستای تعمیق فرهنگ و تنویر افکار عمومی ومهمتر از همه قرار دادن مدیران ودستگاههای مسئول در اتاق شیشه ای  موثر خواهد بود ،اما یقینا ورود به این عرصه خطیر نیازمند یک پیش آگاهی و فیلتر است.

این روزها اگر فردی بخواهد در هر نقطه شهر یا روستایی یک دکه پفک فروشی دایر نماید ،در آنی دهها دستگاه نظارت کننده ورود کرده وفرد را از حیث دارابودن مجوز ،بهداشت محیط وفردی مورد استنطاق قرار می دهند ،درحالیکه صدور مجوز برای فعالیت رسانه ای حرفه ای تابع شرایط خاصی است ،اما این روزها ورود افراد غیر متخصص ،بی اخلاق وناآگاه به چندو چون فعالیت رسانه ای آن هم در بستر فضای مجازی به یک چالش جدی برای افراد جامعه وحتی رسانه های رسمی تبدیل شده است .

شاهدیم که هر فردی که از خانه قهر می کند ویا هوای نام ونان به سرش می خورد ، به مدد زدن دو کلید گوشی هوشمند صاحب یک کانال شده وبا سوء استفاده ازنبود سواد رسانه ای در قاطبه افراد حاضر در فضای مجازی ،خود را بعنوان رسانه ای معرفی وبا استفاده از آن به صورت زمین وزمان چنگ می اندازد.

بهانه ما برای پردازش این مطلب ،ورود افراد غیر آشنا وناآگاه حوزه رسانه واطلاع رسانی به جرگه اطلاع رسانی وانتشار اخبار آن هم بدون رعایت چارچوب های حقوقی و اخلاقی است ،به گونه ایکه به راحتی سر کشیدن یک لیوان آب ،آبروی ظرفیت های ارزشمند جامعه را بر زمین ریخته و اتفاقا درسایه رها شدن وبی در وپیکری فضای مجازی و عدم نظارت قابل قبول دستگاههای مسئول متفرعانه ژست رابینهودی به خود می گیرند .

بررسی اتفاقات روزهای اخیر فضای مجازی استان گویای واقعیت تلخ ظهور و حضور شعبان بی مخ های مجازی است که با عربده کشی در فضای مجازی بدون سند وبا اتهام زنی ،آبروی مدیران پرتلاش را به مسلخ می برند ،تازه اینکه برخی از آنان با سوء تعبیر مطالبه گری انقلابی ،همزمان ارزشها و اعتقادات را بی آبرو کرده اند .

مگر می شود فضا اینقدر بی در وپیکر وبی صاحب باشد که فردی تنها به مدد یک گوشی هوشمند ویک اپلی کیشن، فضای مجازی را به عرصه تاخت وتاز خود درآورده وبی محابا آبرو وحیثیت افراد را لکه دار نماید ؟!پس این وسط دستگاههای نظارتی ،دادستانی وپلیس فتا چکاره اند ؟!

چرا باید تمام هم وغم همین دستگاهها به تلاش برای بستن زبان و غلاف کردن قلم رسانه های رسمی معطوف باشد ،اما همزمان یک کاربر تلگرامی به راحتی در میدان فضای مجازی ،آبرو وحیثیت افراد را لگد کوب کند ؟!این پارادوکس دستگاههای مسئول را باید کجای دلمان بگذاریم ؟ تا یک رسانه رسمی بخواهد از باب پرداحتن به رسالت خود نقدی بر دستگاه یا مسئولی آن هم در راستای بهبود شرایط به نفع مردم وارد نماید ،با هزار ماده وقانون از جنس ،افترا ،تشویش اذهان ونشر اکاذیب روبرو می شود ،اما این قانون برای شعبان بی مخ های فضای مجازی کاربرد نداشته ندارد ؟!نکند خدایی نخواسته خبری هست وما بیخبریم!؟

شفاف وصریح باید عرض کنیم ؛ما موافق بستن دها وشکستن قلمها نیستیم ،معتقدیم در فضای آزاد اطلاع رسانی کارکردهای توسعه ای رسانه ها از هرجنسی شکوفا خواهد شد ،اما قایل به این هستیم که در برخوردها باید یکنواختی وعدالت را شاهد باشیم ،باید دستگاه مسئول بین رسانه رسمی وحرفه ای ولات های فضای مجازی هم تمایز قایل شده و هم با شناسایی رسانه نماهای بی ریشه ،آرامش را به مردم وجامعه بازگردانند!

خلاصه کلام اینکه مخاطبین این رسانه منصفانه این ادعا را به قضاوت خواهند نشست که این رسانه بیشترین نقد را به مسئولین استانی وحتی کشوری به رشته تحریر درآورده است ،اما در کنار انتقادات هم راهکار ارایه داده است وهم اینکه در خوبی های طرف مورد نقد را تبیین نموده است ،اینجاست که کار حرفه ای به میدان آمده و یارگیر رسانه واز سوی کمک کار مخاطب برای پذیرش موضوعات مطروحه شده است .

اینجا بنای تقابل با کسی نداشته وبی دلیل هم از کسی دفاع نمی کنیم ،اما از باب انصاف می گوییم ؛کسی نیست که نداند استاندار کهنه کار ایلام از روزی که سکان استانداری را در دست گرفته اند شب وروز در راستای گره گشایی از مشکلات استان تلاش نموده اند ،گاهی بدلیل حصول شرایطی تلاش ها به ثمر نشسته وگاهی نیز به دلیل مشکلات منابع این تلاش ها به نتیجه نرسیده است .

یقینا کار استاندار وتیم همراهشان عاری از ضعف ونقد نیست ،اما خداوکیلی همه چیز را سیاه وتار دیدن به دور از انصاف است . نمی شود چون دیدگاه ما با دولت یا نماینده دولت یکی نیست بیایم سیاه را سفید وسفید را سیاه ببینیم !بنابراین در کنار انتقاد به رفتارها وشیوه مدیریت ها باید خوبی ها را هم گفت ،چون مردم بهترین قضاوت کنندگان هستند،اگر اینگونه عمل شد هم نقد مورد پذیرش قرار خواهد گرفت وهم تبیین خوبی ها وکارکردهای درست!

اینکه فردی بدون در نظر گرفتن شرایط ،پیشنیه خانوادگی و سابقه تعهد ومدیریت فردی همچون استاندار ایلام بدون سند ایشان وخانواده اش را به توپ اهانت وبدگویی ببندد هم ناجوانمردانه است وهم بدور از از عدل وانصاف ! شاید در این دنیا معبری وگریزگاهی برای فرار از مجازات پیدا شود ،اما به یقین بر روی پل صراط مجالی برای فرار به عقب یا عبور از مانع وجود نخواهد داشت !

استاندار هم انسانی است مثل همه انسان ها ،کمال مطلق نیستند ،دارای نکات ضعف هستند ،به ایشان انتقاد وارد است ،اما با این وجود برای توسعه استان ما کم فروشی نکرده اند ،از شب وروز خود زده اند تا گره ای از گره های بیشمار مردم استان باز شود ،ایلامی تر از هر ایلامی برای ایلام رگ گردن متورم کرده است ،دلسوزانه دردها ورنجهای ایلامیان را فریاد زده اند ! این دلیل نمی شود چون برخلاف میل ما رفتار کرده یا به خواسته های غیر متعارف وغیر منطقی ما تمکین نکرده است ،لات های مجازی را برعلیه ایشان بسیج کرده و با بی اخلاقی هر چه تمامتر حیثیت این مدیر کهنه کار را خدشه دار نمود !

چه بخواهیم وچه نخواهیم کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارد، مشکلات بیشمار عرصه را بر مردم تنگ کرده اند ،اینجا دیگر ما نباید قوز بالا قوز شده و با تزریق ناامیدی به مردم به رنجهای آنان بیافزاییم.کشور منابع ندارد ،فرو نفت ندارد ،بودجه ندارد ،استاندار تمام تلاششان را معطوف نموده تا در خشکسالی بودجه واعتبار ،حداقل چرخ عمرانی استان از کار نیافتد،بی انصافی است که بی توجه به شرایط کشور همه کاسه کوزه ها سر ایشان شکسته شود !بی اخلاقی است که بی سند به ایشان تهمت زده شود ،اوج ناشی گریست که فرق تخریب ونقد را ندانیم وبه این عرصه ورود کنیم ،این را بدانیم که قاسم سلیمانی دشتکی هم مردی است از جنس ما زاگرس نشینان ،مهمان خانه خودشان است ،با بی مهری میهمانمان را نرجانیم که در رنجاندن مهمان در مرام ما زاگرس نیشنان نیست!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار