پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر نفت: نوسان بورس ربطی به دارادوم نداشت، قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته، یک تریلیون دلار ثروت در اختیار ۱۲ نفر!، واشنگتن به دنبال اخذ میلیارد‌ها دلار جریمه از غول دارویی آمریکا، افت نسبی قیمت نفت در بازار جهانی انرژی، پایان دوران نفت نزدیک است؟ و افزایش دستمزد کارکنان فولکس را در بر دارد.
کد خبر: ۸۸۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 20 August 2020

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان: این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر نفت: نوسان بورس ربطی به دارادوم نداشت، قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته، یک تریلیون دلار ثروت در اختیار ۱۲ نفر!، واشنگتن به دنبال اخذ میلیارد‌ها دلار جریمه از غول دارویی آمریکا، افت نسبی قیمت نفت در بازار جهانی انرژی، پایان دوران نفت نزدیک است؟ و افزایش دستمزد کارکنان فولکس را در بر دارد.

توصیه وزیر اقتصاد به فعالان بورس: حتما مشاوره بگیرید

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان تازه وارد بازار سرمایه گفت: تمام فعالان بازار سرمایه که تازه وارد بازار شده اند حتما مشاوره بگیرند. فرهاد دژپسند با اشاره ویژگی های بازار سرمایه اظهار کرد: ذات بازار سرمایه ریسکی است یعنی دارای یک روند ثابت و تضمین شده نیست؛ در این شرایط وقتی کسی می‌خواهد در بازار سرمایه فعالیت کند باید این نکات را در نظر داشته باشد. دژپسند افزود: بازار سرمایه به گونه ای است که سهام برخی شرکت ها نوسان دارد؛ مثلا در دوره تشکیل مجامع ترتیباتی حاکم است که ممکن است بر سهام شرکت‌ها اثر بگذارد. تحولات بین‌المللی و تحولات بازارها و متغیرهای جایگزین نیز می‌توانند بر بازار سرمایه تاثیر گذار باشند. وزیر اقتصاد بر تاکید بر اینکه پاسخ این پرسش که آنهایی که به بازار سرمایه ورود کرده‌اند، بمانند یا بروند، کلی نیست، گفت: فعالان بازار سرمایه و بویژه کسانی که اخیراً وارد بازار سرمایه شده‌اند باید دقیقا محاسبه کنند که سهام فلان شرکت که طبق اقتضائات و محاسبات نباید کاهش پیدا می‌کرده است، باید با صبر برخورد کنند، از طرفی اگر سهام شرکتی که طبق محاسبات نباید افزایش می‌یافته و اصلاح شده، باید اصلاح آن را بپذیرند؛ بنابراین این نوسانات بستگی به شرکت، صورت های مالی آن و روند تحولات بین المللی آن صنعت دارد. وی تصریح کرد: دولت همچنان قائل به این است که بازار سرمایه باید مورد توجه باشد و تقویت شود.

کدام نماد‌های بورسی متوقف شده اند؟

تعلیق نماد معاملاتی باعث توقف نمادهای کنتورسازی ایران(آکنتور)، سایر اشخاص بورس انرژی(انرژی۳)، گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان)، صنایع آذر آب(فاذر)، پارس الکتریک(لپارس)، نساجی بروجرد(نبروج)، بانک انصار(وانصار)، هلدینگ گروه صنعتی ملی(وملی) و  سرمایه گذاری نیرو(ونیرو) شده است. برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نمادهای سرمایه گذاری صدرتامین(تاصیکو)، کارتن ایران(چکارن)، گروه مپنا(رمپنا)، تولیدی کاشی تکسرام(کترام)، داده گستر عصرنوین های وب(های وب) و لیزینگ ایران(ولیز)، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده(درخصوص تغییر سرمایه) نمادهای کارخانجات تولیدی شهید قندی(بکام)، تولید مواد اولیه دارو و پخش(دتماد) و  بانک ملت(وبملت) و برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده(تصویب صورت های مالی) نیز نماد  بانک سینا(وسینا) را متوقف کرده اند.

سرمایه گذاری سیمان تامین(سیتا) به دلیل تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی و نماد نوش مازندران(غنوش) نیز به دلیل بررسی بیشتر معاملات متوقف شده اند. افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف- ادامه توقف حداکثر برای دو روز کاری نمادهای  لبنیات کالبر(غالبر)، کشت و صنعت چین چین(غچین) و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب-ادامه توقف حداکثر برای دو روز کاری نیز نمادهای پتروشیمی پارس(پارس)، سرمایه گذاری خوارزمی(وخارزم) را متوقف کرده اند. به نقل از ایسنا؛ سازه پویش(خپویش) برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده(انتخاب اعضا) : مهندسی نصیر ماشین(خنصیر) نیز به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و نهادهای مالی بورس انرژی(انرژی۱)، فعالان بورس انرژی(انرژی۲) به دلیل توقف نماد اصلی، متوقف شده اند. 

وزیر نفت: نوسان بورس ربطی به دارادوم نداشت

زنگنه با رد تاثیر شایعات پیرامون صندوق ETF پالایشی با نوسانات این روزهای بورس گفت: ربطی به این نداشت زیدا بازار سرمایه نوسان دارد. بحث بود که صندوق ای تی اف باشد و یا بلوکی واگذار شود. مجلس اجازه داده صندوق ETF تاسیس کند. با اینحال مسئول خصوصی سازی ما نیستیم و متولی مشخص است. وقتی اعلام شد ETF تاسیس شود، دستور لازم را دادم تا ابتدای هفته آینده تمام شود.

قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته

بر اساس جدیدترین قیمت ها از صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 22300 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 22400 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 26500 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 26600 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

یک تریلیون دلار ثروت در اختیار ۱۲ نفر!

موسسه تحقیقات سیاسی آمریکا اعلام کرد که از زمان شیوع همه گیری کرونا تاکنون مجموع ثروت ۱۲ فرد ثروتمند آمریکا در مجموع ۴۰ درصد ( معادل ۲۸۳ میلیارد دلار) افزایش یافته و برای نخستین بار به بیش از یک تریلیون دلار رسیده است. طبق اعلام این موسسه، تا پایان هفته دوم ماه ژوئیه، جف بزوس با ۱۸۹.۴ میلیارد دلار ثروت کماکان ثروتمندترین فرد در آمریکا و جهان است و پس از وی بیل گیتس با ۱۱۴ میلیارد دلارر، مارک زاکربرگ با ۹۵.۵ میلیارد دلار، وارن بافت با ۸۰ میلیارد دلار، الون ماسک با ۷۳ میلیارد دلار، استیو بالمر با ۷۱ میلیارد دلار، لری الیسون با ۶۷.۴ میلیارد دلار، سرگی برین با ۶۵.۶ میلیارد دلار، آلیس والتون با ۶۲.۵ میلیارد  دلار، جیم والتون با ۶۲.۳ میلیارد دلار و راب والتون با ۶۲ میلیارد دلار ثروت، ثروتمندترین افراد در آمریکا هستند.

این گزارش با انتقاد از تمرکز قدرت و ثروت در آمریکا در دست عده ای خاص می افزاید: واضح است که این ۱۲ نفر چه قدرتی دارند و این یک جامعه الیگارشی است نه یک جامعه دموکراتیک. چاک کالینز- محقق این موسسه نوشت: از ابتدای امسال تا هجدهم مارس ثروت این ۱۲ نفر ۹۶ میلیارد دلار کاهش یافت اما پس از آن به سرعت صعودی شد و به جز وارن بافت که دو میلیارد دلار کمتر از سپتامبر ۲۰۱۹ ثروت دارد، بقیه این افراد به طرز محسوسی ثروتمندتر شده اند. الون ماسک و جف بزوس بیشترین افزایش ثروت را داشته اند. مجموع ثروت این ۱۲ نفر اکنون از مجموع تولید ناخالص داخلی اتریش و بلژیک بیشتر شده است و این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که میلیون ها آمریکا بر اثر شیوع کرونا شغل خود را به طور موقت یا دائمی از دست داده اند و بیش از ۱۷۰ هزار نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند.

 

واشنگتن به دنبال اخذ میلیاردها دلار جریمه از غول دارویی آمریکا

ده‌ها دادستان آمریکا به دنبال این هستند که از ۳ شرکت مهم توزیع دارو و داروسازی جانسون اند جانسون، روی هم رفته ۲۶.۴ میلیارد دلار دریافت کنند تا پرونده مواد اعتیاد آور بر علیه این شرکت‌ها را خاتمه دهند. منابع آگاه می‌گویند دولت آمریکا به دنبال دریافت ۲۱.۱۴ میلیارد دلار از شرکت‌های توزیع‌کننده است که شامل مک‌کیسون، امریسورس برگن و کاردینال هلس است و ۵.۲۸ میلیارد دلار هم از جانسون اند جانسون دریافت خواهد کرد. اتهامی که به این شرکت‌ها وارد است این است که تولیدکنندگان دارو در مورد فواید مواد افیونی درون داروها مبالغه کرده و ریسک‌های آن را ناچیز جلوه داده‌اند، در حالی که توزیع‌کنندگان هم افزایش سفارشات مشکوک را متوقف نکرده و خبر نداده‌اند. این شرکت‌ها متهم هستند که با اقدامات خود یک بحران سلامتی عمومی به وجود آورده‌اند. طبق گزارش اچ‌اچ‌اس حدود ۱۰.۳ میلیون آمریکایی بالای ۱۲ سال در سال ۲۰۱۸ از قرص‌های این شرکت‌ها سو استفاده کرده‌اند.

افت نسبی قیمت نفت در بازار جهانی انرژی

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۴۲.۸۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۱۱ درصدی به ازای ۴۵.۱۳ دلار در هر بشکه مبادله شد.

پایان دوران نفت نزدیک است؟

وزیر نفت با اشاره به نقش پیشرفت‌های فناورانه در جایگزینی انرژی‌های جدید و تجدیدپذیر در دنیا، گفت: شخصا فکر می‌کنم باید همه تلاشمان را برای تولید حداکثری نفت به کار گیریم؛ توسعه فناوری روز به روز بیشتر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر نفت نتواند با انرژی‌های جدید رقابت کند. زنگنه درباره سیاست بهینه در قبال تولید نفت و گاز در شرایطی که برخی پیش‌بینی‌های جهانی از پایان دوران نفت در آینده‌ای نه چندان دور حکایت دارد، اظهار کرد: اندیشمندی زمانی گفته بود عصر حجر (سنگ) زمانی تمام نشد که سنگ در دنیا تمام شد، بلکه پیشرفت فناوری سبب تمام شدن عصر حجر شد. عصر نفت هم زمانی تمام نمی‌شود که نفت در دنیا تمام شود، بلکه زمانی پایان می‌یابد که فناوری، جایگزین‌های اقتصادی با وضع زیست‌محیطی بهتر را به جای نفت به بازار عرضه کند. 

جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو

بررسی میدانی بازار خودروی پایتخت و مقایسه آن با ابتدای هفته جاری، گویای ثبات قیمتی اکثر خودروهای داخلی است. به نقل از ایرنا؛ در گروه ایران‌خودرو، قیمت هر دستگاه سمند ال.ایکس، سمند سورن، پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بدون تغییر نسبت به روز یکشنبه گذشته (۲۶ مردادماه) به ترتیب در ۱۴۵، ۱۹۰، ۱۴۵ و ۱۶۵ میلیون تومان ثابت ماند. همچنین قیمت هر دستگاه رانا، پژو ۲۰۷ دنده دستی، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک، دنا و دنا پلاس نیز بدون تغییر بود و به ترتیب ۱۶۴، ۲۳۳، ۳۱۰، ۲۲۰ و ۲۶۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. علاوه براین در گروه پژوپارس با موتور تی.یو۵ با افت دو میلیون تومانی نسبت به روز یکشنبه به ۲۱۱ میلیون تومان، پژو پارس معمولی با رشد یک میلیون تومانی به ۱۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ ۵ با افت دو میلیون تومانی به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ وی هشت با کاهش یک میلیون تومانی بالغ بر ۱۹۴ میلیون تومان قیمت داشتند. هایما اس۷، شاسی بلند مونتاژی ایران‌خودرو امروز رشد پنج میلیون تومانی نسبت به ابتدای هفته جاری تجربه کرد و به ۵۹۵ میلیون تومان رسید.

بررسی انجام شده نشان می دهد در گروه سایپا، به جز تیبا صندوق‌دار که نسبت به روز یکشنبه افت قیمت یک میلیون تومانی داشت و به ۹۶ میلیون تومان کاهش یافت، سایر خودروها بدون تغییر ماندند. همچنین پراید ۱۱۱ به ۹۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۸۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۸۳ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۱۰میلیون تومان و هر دستگاه ساینا ۱۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

افزایش دستمزد کارکنان فولکس

فولکس‌واگن مکزیک با افزایش ۴۶/ ۵ درصدی دستمزد و مزایای کارکنان خود موافقت کرده است. مانئول آلبرتو، سخنگوی اتحادیه مستقل کارکنان صنعت خودرو گفت که این توافق که از سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ وارد فاز اجرایی می‌شود شامل افزایش ۶۲/ ۳ درصدی در حقوق و ۸۴/ ۱ درصدی مزایا خواهد بود. ۶۲/ ۳ درصد افزایش حقوق برای کارکنان مکزیک به این دلیل در نظر گرفته شده است که برابر است با میزان تورمی که در ماه جولای به ثبت رسید. به نقل از دنیای‌اقتصاد؛ کارکنان و اتحادیه‌های کارگری خودروسازی مکزیک از زمانی که شیوع کرونا آغاز شد، تلاش کردند تا بتوانند دستمزد و مزایای کارکنان فولکس‌واگن را افزایش دهند. این در حالی است که اعضای اتحادیه کارگری ایالت پوئبلا در مکزیک که فولکس‌واگن یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خودروسازی را در آن دارد، پیش از این اعلام کرده بودند که خواستار افزایش دستمزد و مزایای ۱۲ درصدی خود هستند و در صورت اجرایی نشدن این خواسته از ۱۸ آگوست اعتصاب خواهند کرد.

سه ایراد کمیسیون اقتصادی بر طرح گشایش اقتصادی دولت

سخنگو کمیسیون اقتصادی مجلس از برخی ایرادات کمیسیون اقتصادی بر این طرح سخن گفت. وی بیان داشت: این طرح جزئیاتی دارد که باید بررسی شود. ما در کمیسیون اقتصادی اعتقاد داریم که اولاً اگر می‌خواهد فروش آتی اتفاق بیفتد در ابتدا باید فروش نقد آن در بورس انرژی اتفاق بیفتد دوماً باید در مقاطع زمانی متفاوت مانند ۶ ماهه، یک ساله و … اتفاق بیفتد، چه دلیلی که حتماً سررسید را دوساله قرار دهیم؟ طغیانی افزود: نکته سوم این است که باید این پیش فروش به تحویل قطعی منجر شود و دولت نباید با یک عملیات مالی، نفت فروخته شده را بازخرید کند. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار