استاندار ایلام؛
استاندار ایلام خواستار مشارکت بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی در طرح های توسعه ای استان شد و گفت: در شرایط سخت امروز باید با مدیریت منابع از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را کرد.
کد خبر: ۸۹۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 21 August 2020

 به گزارش تابناک ایلام، قاسم سلیمانی‌دشتکی افزود: کسری بودجه امسال بالغ بر ۹ میلیارد تومان است اگرچه نسبت به سال گذشته که ۱۹ میلیارد بود بهتر است اما می طلبد که دستگاه‌ ها، ارگان ها، نهادها و سازمان ها در جهت مدیریت اوضاع تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

استاندار ایلام یادآور شد: در این میان دانشگاه آزاد علاوه بر بحث شهریه‌ها و تعادل بین کارکنان و اساتید و دانشجویان که باید مدنظر قرار گیرد، لازم‌ است در رشته‌های کاربردی فنی و علمی جذب دانشجو داشته باشد به شکلی که آن دانشجویان پس از پایان تحصیلات به سرعت وارد بازار کار شوند.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: در مراوداتی که با استانداران همسایه عراق داشته ایم بارها در زمینه تبادل استاد و دانشجو مذاکره شده است به این صورت که پذیرش دانشجو در دانشگاه ایلام و فرستادن استاد به عراق داشته باشیم و این صد در صد به نفع ما خواهد بود و کارها در این زمینه به خوبی پیش رفته است.

وی اضافه کرد: البته دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد هم می توانند به خوبی وارد این بحث شوند و مذاکراتی با طرف های عراقی برای جذب دانشجویان و فرستادن استاد به عراق داشته باشند و این فرصت مناسب در ارتباط با کسب درآمد را ایجاد کنند.

استاندار ایلام گفت: امروزه رشته های خوبی در استان ایجاد شده است که در زمینه فعالیت‌های اقتصادی می‌توانند بسیار موثر باشند اما به لحاظ عدم فرهنگ سازی مناسب از این رشته‌ها به نحو درستی استفاده نمی‌شود.

سلیمانی دشتکی افزود: بعنوان مثال رشته حقوق که می‌تواند کاربرد خوبی در استان داشته باشد اما متأسفانه مغفول مانده است. در این راستا اگر بتوانیم بحث پزشک خانواده فرهنگ وکیل خانواده را جا بیاندازیم این موضوع می تواند در زمینه امنیت خانواده ها و رفع مشکلات حقوقی بسیار موثر باشد.

وی تاکید کرد: استان ایلام همواره مظلوم بوده است، مردم استان در جنگ تحمیلی ایثارگری های فراوانی در دفاع از خاک کشور انجام داده اند بطوریکه میزان شهدا و جانبازان استان به نسبت جمعیت بسیار بالا است تا در سطح کشور با فاصله زیاد مقام اول را به خود اختصاص داده باشد.

استاندار ایلام یادآور شد: در این زمینه دولت و بخش خصوصی و کشور و بطورکلی نظام به ایلام مدیون هستند و لازم است عقب افتادگی های حاصل از ۸ سال جنگ تحمیلی جبران شود.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: استان ایلام مزیت های بسیار بالایی دارد از جمله نفت و گاز و اربعین و آبهای سطحی و ظرفیت مرز و بسیاری دیگر از مولفه‌های توسعه ای که هر کدام از این شاخص ها کافیست که استانی را به رشد و توسعه برساند.

وی گفت: به عنوان مثال اگر همین مسئله اربعین در یک استان اقتصادی شکل می‌گرفت تمامی درآمدها و هزینه‌های این استان را تحت تاثیر خود قرار می داد.

استاندار ایلام اظهار داشت: روز اول که در استان مستقر شدم اولین شعار من اقتصادی شدن اربعین در کنار دیگر مباحث مذهبی، اعتقادی، اجتماعی و ... بود و البته امروز همه این را می گویند. در ایام اربعین حدود ۵ میلیون و در طول سال نزدیک به ۱۰ میلیون تردد از مرز مهران صورت می‌گیرد و این فرصت بسیار مناسب در همه حوزه ها ایجاد کرده است.

سلیمانی دشتکی افزود: یکی از محورهای اصلی دیگر توسعه استان بحث صنعت است. امروز صنایع پایین‌دستی درآمدزایی بسیار بالایی دارند. با کمک هلدینگ ایرانیان طرح پارک صنایع پایین دستی پلی پروپیلن را در استان طراحی کرده ایم.

وی تاکید کرد: این کارخانه که با سرمایه گذاری ۴۰ درصدی هلدینگ ایرانیان و بخش خصوصی ایجاد می شود بیش از ۶ ناحیه و ۹۰ کارخانه را در خود جا می دهد و بازگشت سرمایه آن ۳۰ درصد در سال خواهد بود. به عبارتی ۳ ساله سرمایه گذاری آن برگشت خواهد خورد.

استاندار ایلام اضافه کرد: پیشنهاد می کنیم که دانشگاه آزاد از این فرصت استفاده کند و خود را از این طرح بزرگ پتروشیمی بهره مند سازد، در این زمینه دانشگاه به گونه‌ای عمل کند که فارغ التحصیلان و دانشجویان نیز در این حوزه فعالیت داشته باشند یا خود طرحی را آغاز کنند یا با همکاری سرمایه‌گذاران نسبت به اجرای یک طرح اقدام نمایند.

سلیمانی دشتکی افزود: یکی دیگر از ظرفیت های استان بخش کشاورزی است که به سرعت در حال رشد و پیشرفت است، نظام اسلامی، مقام معظم رهبری و دولت کار بسیار بزرگی در بخش کشاورزی در استان ایلام صورت داده است.

وی تاکید کرد: در طرح احیا که با حمایت مقام معظم رهبری صورت گرفت بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش قرار می دهد که ۴۱ هزار هکتار آن اجرا و به بهره برداری رسیده است.

استاندار ایلام یادآور شد: ۳۶ هزار هکتار نیز اضافه بر این طرح انجام شده و ۹ هزار هکتار نیز در فاز دوم آغاز به کار کرده است.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: در سامانه گرمسیری نیز تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار را اجرایی کرده‌ایم و خطوط انتقال اصلی آن در حال اجرا است و اعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای انتقال آب از کرمانشاه به ایلام در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در زمان ورود به استان اعلام شد که ما حدود ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم داریم اما هم اکنون بیش از ۵۰ هزار هکتار از بیابان‌ها و اراضی لم یزرع را تبدیل به مراتع و اراضی کشاورزی کردیم تا در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داشته باشیم.

استاندار ایلام اضافه کرد: در زمینه آبی کردن اراضی کشاورزی ما تا کنون ۱۰۵ هزار هکتار زمین آبی داریم و تا پایان دولت دوازدهم به ۱۶۰ هزار هکتار خواهد رسید و این باعث بالا رفتن حجم تولیدات در بخش کشاورزی می شود و نیاز به ایجاد صنایع بسته بندی صنایع تبدیلی و صنایع پایین دستی در این حوزه بیشتر می کند که دانشگاه آزاد می‌تواند در این زمینه ورود نماید.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: به عنوان مثال اگر دانشگاه آزاد در همین کشت گلخانه ای که درآمد آن بالا و زودبازده است وارد شود به خوبی می تواند کسری بودجه خود را تامین نماید.

وی افزود: دانشگاه آزاد در بحث املاک و مستقلات مازاد ظرفیت بسیار خوبی در استان دارد که امروز این سرمایه ها بلا استفاده مانده که می توان با فروش آن املاک در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی و صنایع پائین دستی و ... سرمایه‌گذاری کرد و درآمدهای خوبی را برای دانشگاه آزاد ایجاد کرد و ما حاضریم هرگونه همکاری را در جهت افزایش درآمدهای دانشگاه آزاد در استان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اینجا لازم است قدردان موسسان دانشگاه آزاد باشیم از امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که کار بسیار بزرگی را در دانشگاه آزاد با غیر دولتی کردن آن انجام دادند.

استاندار ایلام گفت: دانشگاه آزاد را باید به سمتی حرکت داد که باعث خودکفایی، استقلال مالی، درآمد زایی، اشتغال زایی و سرمایه‌گذاری های موثر و مفید شود بطوریکه حداقل بتواند دانشجویان خود را در این زمینه مشغول به کار کند.

سلیمانی دشتکی افزود: در زمینه بودجه بندی مناسب تر و بهتر در سال‌های آینده طوری برنامه ریزی کنیم که بجای دغدغه کسری بودجه برای افزایش کیفیت و درآمد و بهره وری بالاتر اعتباراتی را سرمایه‌گذاری کنیم./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار