چرا این سرمربی، چرا این مبلغ،چرا این غرامت ؟!
نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مصاحبه‌ای مشترک درباره جزییات انتخاب ویلموتس، نیامدن دو نامزد نامدار هدایت تیم ملی و چگونگی اتخاد رای در فیفا به سئوالات ما پاسخ داد.
کد خبر: ۸۹۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 22 August 2020

حکمی که مدت‌ها فوتبال ایران در انتظارش بود و در مورد آن گمانه زنی می‌کرد منتشر شد و براساس آن فدراسیون فوتبال ایران باید 6.2 میلیون یورو به ویلموتس و دستیارانش که تنها چند ماه در ایران بودند و عملکرد قابل قبولی نداشتند، پرداخت کند. البته فدراسیون فوتبال تلاش‌های خود را برای شکستن رای در دادگاه عالی ورزش آغاز کرده و امیدوار به تغییر رای است.
با تمام این ها اما، ابهامات زیادی پیرامون چگونگی انتخاب ویلموتس، مبلغ سنگین قرارداد با این مربی، روند انتخاب وکیلان فدراسیون و چرایی گزینش آنها و بسیاری مسائل دیگر وجود دار که در گفتگوی بی پرده با مهدی تاج سعی کردیم از رئیس اسبق فدراسیون فوتبال البته با رعایت احترام جویا شویم.

 

*رای پرونده اعلام شد و افکار عمومی تحت تاثیر این پرونده قرار دارد. توضیح می دهید که چه اتفاقی رخ داد تا این رای علیه فدراسیون فوتبال ایران صادر شد؟
مهدی تاج- باید به چند نامه اشاره کنم. وکیل آقای ویلموتس نامه ای به ما نوشته که باید به آنها اشاره کنم. آقای دکتر جانگلینز به ما اینطور نوشته است:« ما موکلین آقای ویلموتس هستیم و در زمان عقد قرارداد شما به گفته بودید که پول ما را از فیفا و بانک  های خارجی پرداخت می کنید. در نتیجه با تمام درکی که موکلین ما از مشکلات فدراسیون، ولی به دلیل وجود این تحریم ها و اینکه شما تحریم را بهانه کردید، این موضوع برای ما قابل قبول نیست و خواهان آن هستیم که این وجوه هرچه زودتر به ما پرداخت شود.»
تاج حرف‌هایش را پس از خواندن این نامه ادامه داد و گفت:« این اخطار اول موکلان ایشان بود. یک اخطار دوم هم ایشان نوشت. ما در همین دوره 20 الی 25 نامه به وزارت ورزش و سایر و نهادهای مرتبط ارسال کرده ایم. این مربوط به دوره ای است که تیم ملی در حال انجام بازی های مقدماتی است و ما نتوانسته ایم پول ایشان را بدهیم. پول آقای ویلموتس را مانند پول آقای کی‌روش و همه مربیان دیگر، از فیفا تامین می شود. ما تا حالا هیچ پولی را از بانک مرکزی دریافت نکردیم یا اینکه از صرافی بخریم. معمولا با نامه‌ای به فیفا به آنها می‌گوییم که از محل مطالبات ما به سرمربی بدهید. بعضی ها می گویند با پولی که به ویلموتس داده می شد، مثلا می شد آب یک روستا را تامین کرد که اصلا اینطور نیست.

 

 

 

 

*منظور مردم 2 میلیون یورویی است که به در قسط اول به آقای ویلموتس پرداخت شد.
مهدی تاج-باید در این مورد هم توضیح بدهم. ما تلاش های زیادی کردیم و نامه های زیادی به فیفا نوشتیم. ما گفتیم پول ویلموتس را از محل مطالبات ما بدهید ولی آنها نامه نوشتند که این امکان وجود ندارد. ما قبلا این کار را برای پرداخت مطالبات کی روش و مربیان دیگر انجام می دادیم. علاوه بر پرداخت پول مربی، بسیاری از هزینه های دیگر فدراسیون را با همین پول و از محل عوایدمان در بازی های دوستانه و .. انجام می دادیم. گاهی حتی پول وارد می کردیم و خرد می کردیم و هزینه کامل کردن کمپ تیم ملی می کردیم. این کمپ 30 سال قابل استفاده است و کلی امکانات دارد که همه‌ با پول فیفا ساخته شده است. ولی ویلموتس را هر چه نامه زدیم، نتوانستیم پولش را پرداخت کنیم و این به واسطه تحریم های جدیدی بود که آمریکا وضع کرده بود. آمریکا در دوره ای که ویلموتس سرمربی ما شد، 11 تحریم جدید برعلیه کشور ما وضع کرد که 4 تای آنها بانکی بود و تقریبا تمام مبادلات اسنادی را بست. الان هم همینطور است. ما 2 میلیون یورو از شرکت شستا گرفتیم و به حساب آقای ویلموتس واریز کرده ایم. بعضی ها گفتند سو استفاده شده است. ما 2 میلیون یورو گرفته ایم و همه آن به حساب آقای ویلموتس رفته است. آقای ویلموتس تنها 75 هزار یوروی آن را توانسته برداشت کند. با اینکه پول خارج از کشور است و آقای ویلموتس هم صاحب حساب است. پس مختصر اگر بخواهم جواب بدهم، رای آقای ویلموتس نه به واسطه بندهای قرارداد که به واسطه پرداخت نشدن 2 ماه از مطالباتش صادر شده است. اگر بهترین وکلای عالم هم قراردادی را بنویسند، اگر شما 2 ماه پول فردی را ندهید، می تواند برود و شکایت کند. از این قانون آقای برانکو، شفر، استراماچونی و خیلی از افراد و بازیکنان دیگر استفاده کرده اند.

 

 


 

* فیفا خودش پول نداده و نمی‌تواند ما را محکوم کند
تاج در این قسمت از حرف‌هایش امیدوارانه در مورد شکستن رای حرف زد و از میزان مطالبات ایران نزد فیفا خبر داد و گفت:« البته من امیدواری دارم در مورد این قرارداد و می گویم که این رای چرا و به چه دلیل باید رای شکسته شود. ما پولمان در فیفا بسته شده و فیفا به این موضوع اقرار کرده که من نمی توانم پول را بدهم و خودش نمی تواند ما را محکوم کند. ما فکر می کنم عددی نزدیک به 7.5 میلیون یورو در فیفا داریم. البته یک مقدار هم الان شل‌تر شده و می توان مقداری از پول را به فرد ثالث واگذار کرد که قبلا نمی شد.»

 


*انتقاد بسیار مهمی به انتخاب ویلموتس وجود دارد. این مربی دو تورنمنت ناموفق در جام جهانی 2014 و یورو 2016 با نسل طلایی فوتبال بلژیک داشت. در ساحل عاج هم این مربی عملکرد خوبی نداشته و خیلی زود اخراج شده است. شما در ابتدا چطور به اسم این مربی برای حضور روی نیمکت ایران رسیدید و در مرحله بعدی چرا این مبلغ قرارداد سنگین را برای ویلموتس درنظر گرفتید؟
مهدی تاج- من خودم هم فکر می کنم آقای ویلموتس در ایران موفق نبود. همین توضیحاتی که دادید، ما عکسش را داریم از رسانه ها که نسل طلایی فوتبال بلژیک را آقای ویلموتس ایجاد کرده است. دوم اینکه سرمربی بلژیک شدن به عنوان بهترین تیم جهان در رنکینگ فیفا خیلی ساده نیست. سوم اینکه گزینه اول ما آقای ویلموتس نبود. ما با آقای لوپتگی مذاکره کردیم و یک ماه بند ایشان بودیم. مردم اگر صادقانه بدانند، خیلی فرق می کند. بعضی ها واقعا خشمگین هستند که چرا سراغ آقای ویلموتس رفتید. گزینه اول ما آقای لوپتگی بود و در دفتر آقای قشقایی سفیر سابق ایران هم نشستیم و حرف زدیم. من خودم با ایشان حرف زدم. سه بار ما به اسپانیا رفتیم و ایشان قطعی می گفت می آید ولی پدرش سرطان گرفت. حتی عکس های پدرش را آورد و خیلی آدم خونگرمی هم بود. گفت واقعا نمی توانم بیایم و اگر بخواهم سرمربیگری را ادامه بدهم، باید در اسپانیا ادامه بدهم. مدتی هم جایی مربیگری نکرد و بعد رفت سویا. الان هم که تیمش فینال لیگ اروپا رفته است. البته ایشان عددش با آقای ویلموتس خیلی متفاوت است. خیلی بالاتر بود. ولی ما اینجا با برخی از مسئولین وزارت ورزش حرف زده بودیم و در هیئت مدیره هم به این نتیجه رسیده بودیم که آقای لوپتگی را استخدام کنیم.

 

 


تاج در ادامه حرف هایش به چرایی انتخاب نشدن هروه رنار مربی فعلی تیم فوتبال عربستان اشاره کرد و در این رابطه اینطور حرف زد:« ببینید آن زمان در مورد مربی داخلی یا خارجی برنامه وزین نود، نظرسنجی گذاشته شد و 93 درصد مردم گفتند مربی خارجی. مربی داخلی رای نیاورد. بعد هم همه گفتند جوان باشد و بتواند لیگ را بیشتر ببیند. با سرمربیان جلسه بگذارد. با تیم ها بجوشد. این ها چیزهایی بودکه مطرح بود. ما اول رفتیم سراغ لوپتگی ولی دیدیم نمی شود ایشان را بیاوریم. بعد از آقای لوپتگی، آقای ترابیان را فرستاده بودیم که با آقای رنار مذاکره کند. خیلی ها این چیزها را می دانند ولی باز .. شما خودتان را جای ما بگذارید. ما یک فیفادی را از دست داده بودیم و اگر هنگ کنگ را هم بدون سرمربی بازی می کردیم، این را بی لیاقتی محض فدراسیون تلقی می کردند. اینکه جام جهانی بازی های مقدماتی اش شروع شود و ما هنوز سرمربی انتخاب نکرده باشیم. باید خودمان را جای آن مجموعه بگذاریم. در واقع ما باید حتما یک سرمربی انتخاب می کردیم. ما در مورد آقای رنار هم حاضر بودیم صبر کنیم. گفتیم قرارداد ببندیم و صبر می کنیم و بعد به مردم توضیح می دهیم ولی آقای رنار حاضر نشد و گفت باید ببینم شرایط تیمم چطور می شود. آقای ترابیان گفت اگر تیمش اول شود، دیگر نمی آید ونمی توانستیم ریسکش را برداریم.

 

*پاسخ به این سوال  و انتقاد بزرگ؛ چرا ویلموتس با این مبلغ؟
همان زمان ما از اسپانیا و مادرید به بلژیک رفتیم تا با آقای ویلموتس صحبت کنیم. من همه سوال هایی که در این مدت مطرح شده را پاسخ می دهم. می گویند چرا رفتید بلژیک. بله درست است؛ ما نباید در سفارت ایران در بلژیک قرارداد ببندیم. آنجا هم قرارداد بسته نشد. آنجا مذاکرات و گفتگو شد و عدد و رقم ما و آقای ویلموتس مطرح شد. ما رسیدیم به 2.2 میلیون یورو. شما یک رقم بیاورید که ایشان در ساحل عاج چقدر پول گرفته است. در برنامه فوتبال برتر با مجری این برنامه به 1.7 میلیون یورو رسیدیم؛ البته با آپشن هایی که برایش در نظر گرفته شده بود. ما سه سال بعد این سرمربی را آورده ایم با 2.2 میلیون یورو. فوتبال هم ببینید قراردادش همین است. آقای کی روش مربی موفقی بود در ایران. 1.4 میلیون یورو با ما قرارداد داشت، البته با آپشن های مختلف. وقتی از ما جدا شد، سه روز بعد با کلمبیا 3 میلیون یورو قرارداد بست. هیچ کس نیامد بگوید چرا. آقای سردار آزمون همینطور یا ...

 


*آقای ویلموتس کارنامه موفقی در بلژیک و ساحل عاج کارنامه موفقی نداشته و اصولا باید رقم قراردادش پایین بیاید..
مهدی تاج-ببینید همین آقای ویلموتس را من مصاحبه های مختلفی در موردش دارم. تعداد زیادی گفتند این بهترین انتخاب بوده است. همان بازی های اولی که با کره جنوبی بازی کردیم و سوریه را بردیم و کامبوج را 14 بر صفر بردیم. اگر ایشان بازی عراق دقیقه 92 گل نمی خورد، هیچ اتفاقی نمی افتاد. فوتبال همین است. من می فهمم شما چه چیزی می گویید. من هم تا اندازه زیادی قبول دارم که اگر ما لوپتگی را حتی با مبلغ نزدیک به 4 میلیون یورو می آوردیم، خیلی بهتر بود. اگر رنار را می آوردیم با مبلغ نزدیک به 4 میلیون باز هم خیلی بهتر بود. ولی ویلموتس هم که آمد، به هر جهت ما امیدوار بودیم. این اتفاقات خیلی در فوتبال است. یکی از دوستان می گفت 14 سرمربی تیم های ملی فوتبال در سراسر دنیا طی چندماه تغییر کرده است. حالا شاید رقم دقیق نباشد. ببینید چقدر مربیان بزرگ عوض شده اند. برخی از مربیان در یک جاهایی جواب نمی دهند. همین هیئت رئیسه مگر تیمش دو دوره جام جهانی نرفت. آن هم چطور به جام جهانی رفتیم؟ بعد از برزیل تیم دوم به جام جهانی رفتیم در روسیه. این ها چیزهایی است که در فوتبال وجود دارد. در مجموع بگویم ما اجبار داشتیم برای بازی با هنگ کنگ و نتوانستیم مربی دلخواه خودمان را انتخاب کنیم.

 

*در همین مدت آقای ناظمی با توئیتی از حضور مربیانی نظیر زیدان، کلینزمن، مورینیو و .. در صف انتظار برای حضور روی نیمکت تیم ملی ایران حرف زدند.
مهدی تاج- این ها را که ما نگفته بودیم. خب همین هم موجب شد که انتظارات مردم بالا رفت. همین توئیت که انجام شد. چهره هایی مثل زیدان یا کلینزمن (باخنده).....

 

 

 

*سوالی که پیش می آید این است که آقای ناظمی همینطور روی هوا یک چیزی گفته یا وزارت ورزش خودش با زیدان مذاکره کرده است؟
مهدی تاج- واقعا نمی دانم. نه می توانم بگویم روی هوا بوده نه روی زمین. هیچ جایی نبوده است. واقعا در جریان نبوده ام. اگر هم به من می گفتند، فقط می توانستم بخندم.

 


*کی روش هم همین واکنش را داشت و گفته بود شوخی جالی با مردم انجام دادند.
مهدی تاج- واقعا فقط می توانستم بخندم، چون اهل مذاکره هستم.

 


*ویلموتس چطور فدراسیون فوتبال ایران را محکوم کرد؟
مهدی تاج-امروز دیدم یکی از خبرگزاری مطلبی زده بود. جان کلام را گفته بود. ما یکماه است که می خواهیم این را به مسئولین بگوییم. نوشته بود، ویلموتس چگونه فدراسیون فوتبال ایران را محکوم کرد؟ استفاده از قانون بدون تبصره فیفا. نه تبصره دارد و نه بند. 2 ماه که پول ندهی، قرارداد فسخ می شود و باید تمامش را بدهی. البته این امیدواری را به مردم ایران بدهم. ما باید غرامت سنگینی به ویلموتس بدهیم و نباید این کار را بکنیم. باید همه کشور دست به دست هم بدهیم. اولا بعضی از چیزهایی که رسانه ها می نویسند، به نفع ما نیست. این ها تیم رسانه ای دارند و تیم رسانه ای تمام اخبار را رصد می کند. هم فیفا و هم ای اف سی این تیم رسانه ای را دارد. سابق می گفتند چه کسی برای فیفا جاسوسی می کند؟! سر قرارداد ویلموتس، خودش با پای خودش به ترکیه آمده است. من نامه وکیلش را اینجا می خوانم که بد نیست:« با وجود تمام موارد بالا، یعنی همه اعتراض هایی که به شما داریم، همانطور که می دانید موکلین ما تمام تلاششان را می کنند که از فدراسیون فوتبال حمایت کنند. موکلین ما به عنوان آخرین حربه و برای نشان دادن حسن نیت ما در مقابل شما، پیشنهاد شما مبنی بر انتقال وجه از طریق یک حساب خارجی در ترکیه را موافقت می نماید. به شرایط اینکه حداکثر تا فردا تاییدیه کتبی موارد ذیل را برای ما ارسال کنید.» ما این پول را به ترکیه برده ایم. همین 2 میلیون یورویی که مربوط به شستا. این اتفاقات بعد از فسخ است. خودشان بعد از فسخ گفته اند، ما موافقت می کنیم که پول را به ترکیه بیاورید. یعنی اینکه ایشان دوباره به قرارداد بازگشته است. ایشان می گوید این موضوع با اختیار من نبوده است. در حالی که این نامه از سوی موکل ایشان بوده است که به ما اخطار داده است. پول به ترکیه برگشته است. ایشان به ترکیه آمده و پولش را به طور کامل از ما گرفته است. 75 هزار یورو از پول را برداشت کرده است. البته باقی آن حساب بسته شده و در حساب باقی است. بعدش هم برگشته و بازی عراق روی نیمت نیمکت تیم ملی ایران نشسته است.

 


*چرا ویلموتس پس از فسخ قرارداد دوباره به نیمکت تیم ملی ایران بازگشت و در بازی عراق سرمربیگری تیم ملی را برعهده گرفت؟
مهدی تاج-ما وکیل فیفا را به این دلیل محکوم می کنیم. من خودم نائب رئیس ای اف سی هستم و اصلا از نظر حقوقی نمی توانم دخالت در امور فدراسیون ها داشته باشم. مگر با اجازه AFC. مثلا اگر هیئت رئیسه ایران، کویت یا قطر یا هر کشور دیگری من را دعوت کند، من باید از طریف AFC بروم و خودم نمی توانم. چیزی که من خودم می دانم و اعضای هیئت رئیسه در جلسه ای غیررسمی به من گفته اند، این است که ایشان رفته و در بازی عراق روی نیمکت نشسته است. بعد هم فدراسیون فوتبال ایران نوشته است که تو را می خواهیم. ما اگر نمی خواستیم هم باید می نوشتیم که ویلموتس را می خواهیم. من خیلی چیزها را نمی توانم بگویم، چون ممکن است آتویی برای وکلای ایشان باشد. ولی نوشته اند، ما ویلموتس را می خواهیم. یعنی فسخ ایشان دیگر فسخ نیست و به کار برگشته است. وکیل دیگر به این موضوع اشاره و عنایتی نکرده است. فقط عنایت کرده به بند بلاشرط که دو ماه پولی نداده ای و باید قرارداد فسخ شود و کل پول داده شود.

 

 

 

*چرا قادر به پرداخت پول به ویلموتس نشدید؟ شما فکر نمی کردید نمی توانید مبلغ قسط اول ویلموتس را پرداخت کنید؟
مهدی تاج- من الان نامه هایی از فیفا دارم که به آنها اشاره می کنم. در یکی از نامه‌ها نوشته شده و اعلام کرده که ما پایبند هستیم ولی نمی توانیم پول شما را بدهیم. همین الان هم می گویند ما تلاش می کنیم که پول شما را بدهیم ولی نمی توانیم. یکبار هم پولی به ما دادند که به حساب فیفا بازگشت. یعنی شرایط طوری پیش رفت که نتوانستیم پول آقای ویلموتس را بدهیم. حالا یک سوال ایجاد می شود؟ ممکن است بپرسید، شما که می دانستید، چرا از داخل مبلغ قرارداد او را پرداخت نکردید؟ من پاسخ شما را می دهم. این نامه که در دست من است و به ستاد مقابله با تحریم نوشته شده و در شواری امنیت ملی که تمام وزیران در ان حضور داشته اند، مطرح شده و قرار شده 2 میلیون یورو به ما قرض بدهند. نامه ای که گفتم محرمانه نیست.

 


*چرا اینقدر دیر این موضوع اتفاق افتاده است؟
این نامه هایی است که ما نوشته ایم. ما بیش از 10 نامه به وزارت ورزش، بانک مرکزی و .. نوشتم. من نوشتم و گفتم که این فسخ می کند. من که کاری نمی توانستم بکنم و پول جابجا کنم. در نامه آخرین که مربوط به 25 مهره ماه 1398 است، آقای وزیر به من نامه ای نوشتند. ویلموتس سه روز بعد از فسخ کردند. در این نامه اینطور نوشته شده است:« باسلام-پیرو مذاکره تلفنی روز یکشنبه برای استقراض از طریق آقای رضوانی فر پیگیری نمایید.» برای استقراض. ما که نمی خواستیم پول کارگر را بگیریم. چون دیدم، کارگرها را نشان می دادند. نانوانی ها را نشان می دادند.

 


*چون قرار بر این بوده که پول فرودین ماه امسال به شستا بازگرداند شود..
بله و تصور این بوده که تحریم ها پس از این مدت شل می شود. تحریم ها شل که نشده، سفت‌‌تر هم شده است. ضمنا یورویی که در آن زمان از آقای رضوانی‌فر گرفتیم، 12 تومن بوده و الان خیلی بیشتر شده است. آنها 25 میلیارد در دفاترشان ثبت کردند و ما 24 میلیارد بدهی ثبت کردیم. حالا ممکن است یورو 40 هزار تومان بشود. مهم این است که ما همین پول را در فیفا داریم.

 


*جریمه ای به خاطر دیرکرد پرداخت استقراض به شستا نباید بپردازید؟
مهدی تاج- نه. این ستاد مقابله با تحریم است. تازه شستا فقط به ما پول نداده است. این فوتبال است که اینقدر رسانه ای است. به 200 جا پول داده است. چون آنها پول هایی است که صادرات کرده اند و نمی توانند وارد کشور کنند، بانک مرکزی به شستا نوشته که من از شما رفع تعهد ارزی می کنم. یعنی دیگر ارز از شما نمی خواهم. شما نامه را بخوانید. ببیند رئیس بانک مرکزی به رئیس شرکت شستا چه چیزی نوشته است.

 


متن نامه رئیس بانک مرکزی به شرکت شستا


« نامه مورخ 28 مهرماه 1398. موضوع: تامین حقوق سرمربی و کادر فنی تیم ملی بزرگسالان از محل تعهدات ارزی شرکت فن آوران.. ضمن اعلام موافقت این بانک با انجام درخواست مذبور به آگاهی می رساند رفع تعهد ارزی صادراتی شرکت فوق صرفا منوط به آن فدراسیون مبنی بر دریافت ارز از شرکت پتروشیمی فن آوران خواهد شد.»


 این نامه به وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر دفاع، وزیر صنعت، وزیر کشور، وزیر نفت و وزیر ورزش و جوانان در تاریخ 15/10/1398 رونوشت شده است.


تاج حرف هایش را پس از خوانده شدن این نامه اینطور ادامه داد:« پس ببینید این فقط آقای تاج نیست. با این نامه رفع تعهد ارزی شده است. شرکت فن آوران ارز را در خارج از کشور به ما تحویل داده و به ویلموتس داده ایم. اینکه از پول فقرا است و مساکین پس درست نیست. چون اصلا این پول را نمی توانسته وارد کشور کند و الان هم نمی تواند. ما باید 2 میلیون یورو به این شرکت به صورت ریال پرداخت کنیم. الان اختلاف سر این است که فدراسیون فوتبال به صورت یورو این قرض را بازگشت بدهد یا ریال.

 


*آیا قرار است اموال آقای تاج و هیئت رئیسه مصادره شود؟
مهدی تاج- اولا اینکه به نظرم باید در CAS و همینطور دادگاه عالی سوئیس وکیل خوب بگیریم. هر دو جا باید برویم و ایران هم برنده می شود. چون من فکر نمی کنم این رای، رای درستی باشد. عادلانه هم نیست. ولی اگر فقط بقیه بندها نبود و ایشان به سر کار برنگشته بود و این پول را در ترکیه نگرفته بود، من هم به شما می گفتم بازنده این پرونده هستیم. این همه راجع به این قرارداد حرف زدند. 20 برنامه تلویزیونی. آن مجری که حسابش جداست ولی بقیه مجریان محترم هم هر روز در این مورد حرف می زدند. فیفا می گوید یک بند. حتی به یک تیکه قرارداد ما هم اشاره نکرده است. این قرارداد را افراد زیادی دیدند. این قرارداد را آقای بیگلری دیده است و پرسنل ما هم دیده و نظرشان را داده اند. چیزی که در قانون فیفا و AFC است، همه شرکت ها و موسسات و فدراسیون‌ها، در  آمدهایشان متضمن بدهی‌هایشان است؛ عوایدشان متضمن بدهی‌هایشان است و یک قانون است. یعنی اگر ما عواید ده‌ها میلیون دلاری که به واسطه همین هیئت مدیره پول کسب شده و وارد فدراسیون شده را خودمان برداریم، درست و ما هم حالا باید بدهی هایی که وجود دارد را بدهیم.

 

 

 


*یعنی منظورتان است که باید درآمدها 20 میلیونی دلار که از حضور در دو جام جهانی به دست آورده اید، با این حساب به اعضای هیئت رئیسه و فدراسیون وقت بدهند..
مهدی تاج- ما بیشتر و نزدیک 30 میلیون دلار درآمد از حضور در دو جام جهانی به دست آوردیم. بعد هم تازه شما از یک دوره جام جهانی به دوره بعد بروید، منبع مالی دیگری می روید و همینطور مدام بیشتر می شود. اگر این ها را حساب کنید، مبلغ زیادی می شود. من خودم 30، 40 میلیون دلار برای طرح های عمرانی گرفتم. کی روش آمده بود می گفت این ها چمن ندارند. ما یک چمن نداشتیم ولی الان 4 زمین تمرینی داریم. الان هتل داریم. کمپ داریم. پک داریم. پک هم با فشار کی روش و پول فیفا ساخته شد و سال ها فوتبال کشور از آن بهره خواهد برد. بعد هم هر 5 تیم ما به جام جهانی رفت و بابت هر کدامشان پول گرفتیم. اگر این پول ها را به هیئت رئیسه بدهند که عوایدش است، مضراتش را هم باید هیئت مدیره بپذیرد.

 

*بعد از بازی عراق چه اتفاقی برای ویلموتس می افتد؟ آقای ویلموتس اخراج شد؟ ایشان پول را گرفته و روی نیمکت تیم ملی نشسته. توضیح می دهید که چه اتفاقی رخ می دهد.
مهدی تاج- نامه ای دارم که در این نامه به فیفا نوشتیم که ما به ایشان نیاز داریم. ما اینطور نوشتیم:« قرارداد موجود است و ما به قرارداد پایبندیم.» ایشان دیگر نیامد و ایشان فسخ کرد و ما باید مدعی شویم.
*با این شرایط چرا وکلای شما نتوانستند در دادگاه و در این پرونده عملکرد بهتری داشته باشند؟
مهدی تاج-من نمی دانم چرا. خودم شبی که رای صادر شد، به همه چیز فکر می کردم جز اینکه پول همه قرارداد را بدهیم. ما این ها را باید برویم و نشان بدهیم. ببینید نامه برگشت ویلموتس به وکیل ویلموتس هم موجود است. ما نامه زدیم که ایشان را می خواهیم. ما نامه زدیم که ایشان بیاید. یک نفر به این موارد اشاره نکرده است.


*نقش وزارت ورزش در انتخاب سرمربی تیم ملی چقدر است؟
مهدی تاج- به طور کلی سرمربیان تیم ملی کشور در 10 ، 15 سال اخیر چطور انتخاب شده است؟ نامه ای مرکز فرهنگی ایران و هلند به آقای وزیر نوشته بود که پیشنهاد ما آقای مارک ویلموتس است و یک نفر دیگر. آقای وزیر نوشته اند، جناب آقای تاج با سلام. جهت اطلاع و بررسی و بهره برداری لازم.


*بهره برداری در مناسبات اداری به چه معناست؟
مهدی تاج-هر کسی یک طوری تفسیر می کند.


*در مناسبات اداری واژه بهره برداری تعریفش مشخص است ..
مهدی تاج- شما یک تفسیری دارید (باخنده)....


*این نامه و انتخاب ویلموتس را به نوعی می توان دستوری قلمداد کرد؟
مهدی تاج- من راجع به ویلموتس صحبت کردم و با شما بحث کردم. ایشان توانمندی هایی داشت. واقعیت این است که ما دنبال لوپتگی بودیم. دنبال رنار بودیم.


*وزیر ورزش بعد از این ماجرا صحبتی کردند و خودشان را از این ماجرا بیرون کشیدند؟
مهدی تاج- بهترین حالت خود من هستم که مقابل دوربین نشسته ام و می گویم هر سوالی دارید بپرسید. واقعیت این است که در قرارداد آقای ویلموتس، بهترین بند، بندی بود که آقای وزیر اضافه کرد. اینکه اگر در سه ماه قرارداد فسخ شد، باید قرارداد را بدهند. اینکه بگوییم وزارت ورزش هیچ ارتباطی ندارد، خیلی درست نیست. اینکه بگوییم صد در صد فدراسیون بر اساس نامه وزیر عمل کرده هم درست نیست.


*شفاف تر یعنی اختلاف وجود دارد و میان شما اختلاف وجود دارد؟ روز گذشته نیز ویدئویی روی صفحه وزیر آپلود شد که با مسببان عقد قرارداد باید برخورد شود؟
مهدی تاج با خنده ای گفت- شما به سوال بعدی بروید. ضمن اینکه اگر کسی تخلفی کرده، حتما باید با او برخورد شود.

 


*ابهامات زیادی در مورد مالیات مربیان تیم ملی از برانکو تا کی روش و ویلموتس وجود دارد. در این مورد توضیح می دهید؟
مهدی تاج- ریاست محترم بازرسی کل کشور در مورد مالیات سوالی کرده بودند. خیلی هم محترمانه سوال پرسیدند. نماینده محترم بازرسی هم در برنامه فوتبال برتر خیلی خوب صحبت کرد. انتقاد باید اینطور باشد. گفت من این قرارداد را به لحاظ مالیا قبول ندارم. من مالیات را توضیح می دهم. ببینید تمام مربیان خارجی که به کشور ما می آیند، باید در کشور خودشان ه مالیات بپردازند. مالیات در کشور ایران با ماست و در کشور خودشان با خودشان. ما هر دو را به گردن نمی گیریم.

 

 

*شایعه شده فرزند یکی از مدیران مستعفی فدراسیون فوتبال بازداشت شده و خیلی ها فکر می کنند این بازداشت مربوط به فرزند مهدی تاج باشد. این موضوع درست است؟
مهدی تاج-گفتند پسر یکی از مدیران فدراسیون که در حال استعفا است دستگیر شده است. برخی ها ذهنشان روی پسر من رفت.
 

 

*کدام پسرتان؟
مهدی تاج- من دو فرزند پسر دارم. علی و وحید. هر دوی آنها مدرک دکتری دارند. هر دوی آنها پایشان به فوتبال نرسیده است. اصلا اطلاعات فوتبالی زیادی ندارند. اینکه مثل شماها به طول دقیق اطلاعات داشته باشند. ضمن اینکه نه بدهی بانکی و مالیاتی دارند و نه دستگیر شده اند. الان من این را توانستم و به شما گفتم ولی یکی از رسانه های بیگانه حرف های عجیبی زده بود. هر دو پسرم یک کار مشترک می کنند و هیچ ارتباطی با نفت و فولاد و فوتبال و .. ندارد.

 

*آقای کی روش اخیرا از دست شما خیلی ناراحت و عصبانی هستند. ایشان گفت در قطر به من گفته که دیگر با کلمبیا مذاکره نکنید. آیا کسی به شما گفت که دیگر با کی روش مذاکره نکنید؟
مهدی تاج-مختصر کلام این است که من آقای کی روش را قبول دارم. ایشان از من انتقاد کرده. همین الان از من انتقاد کرده و از من ناراحت است. اولا اینکه من آقای کی روش را به عنوان یک مربی خوب قبول دارم و اگر دفاع نمی کردم خودتان می دانید چه اتفاقاتی ممکن بود رخ بدهد. پس من آقای کی روش را به عنوان یک سرمربی خوب هنوز قبول دارم. ایشان مربی خوبی بود و به فوتبال ما خدمت کرد. اختلاف ما اما سر یک قرارداد است که ایشان فکر می کند ما متقلبانه عمل کردیم. اینکه می دانستیم مسابقات سومی آسیا ندارد. واقعیت من نمی دانستم و خود ایشان هم نمی دانست.


*این سوتی و گاف فدراسیون بود؟
مهدی تاج- نه. ما در هر صورت گفتیم اگر سوم شدیم، این مقدار به شما پول می دهیم.
 

 

*در جدول کلی مسابقات سوم شدیم؟
مهدی تاج- سومی برای زمانی است که مسابقه فوتبال برگزار شود و ما از یک تیمی ببریم و سوم بشویم. آقای کی روش هم حرف شما را می زند و شما سر من کلاه گذاشته اید. ما باید عدالت را رعایت کنیم. ایشان نیست. کی روش می گفت باید 200 هزار دلار را به من بدهید. تا من بودم گفتم نمی دهم. دعوا هم داشتیم. بعد هم ایشان رفت و رای گرفت. بعد دوستانی به من گفتند، اگر ما سوم نشویم و این پول را بدهیم، یک پرونده به پرونده های ما اضافه می شود و باید برویم و در یکی از این نهادها جواب بدهیم که چرا این پول را دادید ولی وقتی فیفا رای داد، دیگر مشکلی وجود نداشت.

 

*تفاوت کی روش و ویلموتس در چه چیزهایی بود و چرا شما در یکی از مصاحبه های خود نسبت به سرمربی بلژیکی تیم ملی که رفتار خوبی در قبال فوتبال ایران نداشته، گفتید ویلموتس مربی نجیبی است؟
مهدی تاج- آقای کی روش زمانی بود که هفت هشت ماه پول نمی گرفت. غر می زد؛ دعوا می کرد ولی می ایستاد و کارش را می کرد و ما پولش را می دادیم. البته آقای ویلموتس هم نجابت کرد. 5 ، 6 ماه پولش را نگه داشتیم و به او ندادیم.
 

 

*چه نجابتی؟ ایشان که مدام به فیفا نامه می زده و از فدراسیون فوتبال ایران شکایت می کرده؟
مهدی تاج- نه- نامه اول و دوم را به ما زد و بعد به فیفا شکایت کرد ولی آقای کی روش پولش را می گرفت و کارش را می کرد. یک ذره از کارش کم نمی‎‌‌گذاشت. پولش را هم با داد و بیداد و گردن کلفتی می گرفت.

 

 

*چرا مذاکره با سرمربی تیم ملی مخفیانه بود و چرا پس از انتخاب ایشان به عنوان سرمربی شاهد حضور ایشان مقابل اصحاب رسانه نبودیم و حتی یک کنفرانس خبری هم برگزار نشد؟
مهدی تاج- اگر اینطور بوده که باید به روابط عمومی بگویم. اگر نتوانستید سوال بپرسید، درست نیست. باید همیشه بتوان سوال کرد.  در مورد قسمت اول شما باید بگوییم که این امکان وجود نداشت. اینطوری اگر اسمی مطرح شود، عوارضی دارد. توقعاتی برای آن مربی ایجاد می شود و قیمتش بالا می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار