تصمیم بزرگ دولت برای ساخت سد موجب حل مشکل کم آبی شد و آمار‌ها نشان می‌دهد حاصل این رویکرد موجب مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا شده و جمعیت برخی از روستا‌های استان افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۹۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 26 August 2020
در هفت سال گذشته با ساخت چهار سد در همدان، گنجایش ذخیره آب به عنوان مایه حیات، در این استان به ۱۲۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت، تا با رهایی از خشکسالی ادامه زندگی در کهن دیار آمادای جریان داشته باشد.

به گزارش ایرنا، با نگاهی به تاریخ و مطالعه جغرافیا درمی‌یابیم که همه تمدن‌ها، شهر‌ها و روستاها، در کنار رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و ساحل دریا‌ها شکل گرفته‌اند و حتی در کوچ نشینی به عنوان کهن‌ترین شیوه زیست بشر، آب برای زندگی انسان بسیار تاثیر گذار بوده است.

از این رو هر کجا آب تمام شد، زندگی بشر نیز در آنجا پایان یافت و حتی بیشتر گونه‌های جانوری، گیاهی و حیوانات نیز بدون آب زنده نمی‌مانند. این موضوع، لقب مایه حیات را برای آب بیش از پیش پر رنگ می‌کند.

وقتی که در دهه ۸۰ خورشیدی، خشکسالی دامان الوند را گرفت، رفته رفته سرعت افزایش جمعیت در این دیار کاهش یافت. مشکلات فراوانی که برای زندگی انسان در این خطه از ایران زمین به وجود آمد، دغدغه‌های کوچ به شهر‌های پر آب را افزایش داد. کاهش بارش‌ها و برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی نگرانی‌های زیادی به وجود آورد و ایجاد فروچاله‌های بزرگ در دشت‌های مختلف این استان آینده کشاورزی را به خطر انداخت و کشاورزان ناامید، فقط محصولات کم آب بر و راهبردی را تولید می‌کردند.

اما بزرگ‌ترین آسیب خشکسالی به زندگی روستا نشینی وارد شد. بسیاری از مردم روستا‌های همدان که پیشه کشاورزی داشتند، بی خیال دیار خود شدند و به شهر‌های بزرگ مهاجرت کردند. تعداد خانوار روستا‌های کوچک کاهش یافت و در نهایت خالی از سکنه شد. برای مهار مهاجرت و تامین آب، با تانکر به روستا‌ها آبرسانی می‌شد. تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت آب از تانکرها، تصویری است که در ذهن روستاییان، در دهه ۸۰ باقی مانده است.

تصمیم بزرگ دولت برای ساخت سد موجب حل مشکل کم آبی شد و آمار‌ها نشان می‌دهد حاصل این رویکرد موجب مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا شده و جمعیت برخی از روستا‌های استان افزایش داشته است.
خشکسالی در مقایسه با سایر بخش‌ها، بیشترین آسیب را به بخش کشاورزی و محیط زیست این استان وارد کرد. آب سراب‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها کاهش یافت و خیلی از آن‌ها خشک شدند. خشکسالی در زندگی مردم همدان به راحتی قابل لمس بود. بررسی عوارض به وجود آمده ناشی از این خشکسالی نشان داد می‌توان مشکلات به وجود آمده را با مدیریت مناسب به میزان قابل توجهی کاهش داد.

فرهنگ‌سازی، برای درک بیشترِ مفهوم استفاده بهینه از آب، مهمترین رویکردی بود که مسوولان آغاز کردند. اما تحقیقات نشان داد ۹۷ درصد مصرف غیر بهینه آب، به بخش کشاورزی این استان مربوط می‌شود. با آغاز دهه ۹۰ و پس از آن روی کار آمدن دولت یازدهم، کاشت محصولات کشاورزی به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رفت. آبیاری قطره‌ای در دستور کار کشاورزان قرار گرفت. چاه‌های غیر مجاز مسدود و پُر و استفاده از کنتور‌های هوشمند کنترل مصرف آب برای چاه‌های کشاورزی اجباری شد.

حالا با این روش‌ها گره کور خشکسالی در آمادای کمی شل شده بود و مسوولان بنا بر بررسی و تحقیق کارشناسان، تصمیم به ساخت ۶ سد در مناطق تعیین شده گرفتند. عملیات ساخت این سد‌ها به سرعت اجرا و نوع کاربری این سد‌ها تامین حق آبه‌های کشاورزی و حفظ محیط زیست اعلام شد.

سد‌های کلان ملایر، سرابی تویسرکان، شنجور رزن و نعمت‌آباد اسدآباد، خیلی زود وارد چرخه ذخیره‌سازی آب در همدان شدند. سد‌های خرمرود تویسرکان و گرین نهاوند نیز با پیشرفت مناسب به سرعت در حال ساخت هستند.

حالا با بهره‌برداری از این سدها، مشکلات کم آبی دیار هگمتانه به پایان رسیده است. رویش سبز گیاهان، زایش پر بار محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است. تامین منابع آبی، رونق کشاورزی و حمایت دولت برای ایجاد کشت گلخانه‌ای، روستاییان را مجاب به سکونت در دیار خود کرده است.

تصمیم بزرگ دولت برای ساخت سد موجب حل مشکل کم آبی شد و آمار‌ها نشان می‌دهد حاصل این رویکرد موجب مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا شده و جمعیت برخی از روستا‌های استان افزایش داشته است.

حالا به لطف بارش‌های مناسب ۲ سال گذشته، سد‌های تازه ساز استان پر شدند و با مدیریت بهینه آب، در حالی که کمتر از یک ماه به پایان سال آبی جاری باقی مانده است، ۷۶ درصد از گنجایش همه سد‌های همدان پر است.

نیروگاه برق شهید مفتح که سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب از آب‌های زیر زمینی را می‌مکید و به بخار آب تبدیل می‌کرد، حالا توسط تصفیه خانه پساب فاضلاب همدان تغذیه می‌شود.

انقلاب آبرسانی در همدان موجب شد روستاییان با آبرسانی توسط تانکر‌ها خداحافظی کنند. از سویی دیگر در کنار این آبرسانی توسعه شبکه فاضلاب و ساخت تصفیه خانه پساب فاضلاب شهری کمک زیادی به حفظ منابع آبی استان کرد.

نیروگاه برق شهید مفتح که سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب از آب‌های زیر زمینی را می‌مکید و به بخار آب تبدیل می‌کرد، حالا توسط تصفیه خانه پساب فاضلاب همدان تغذیه می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در این باره به ایرنا گفت: نیروگاه برق شهید مفتح ۲۰ حلقه چاه با ظرفیت برداشت ۱۵ میلیون متر مکعب در سال داشت که با انتقال خط ۴۰ کیلومتری انتقال آب از تصفیه خانه همدان، این چاه‌ها پلمب شدند.

منصور ستوده با اشاره به اینکه استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب یکی از کار‌های بسیار مهم صورت گرفته در استان است، بیان کرد: اکنون برای کارکرد ۱۰۰ درصدی تولید برق در نیروگاه، سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب از این تصفیه خانه به آن منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: ۶۳۰ هزار متر مکعب نیز از این تصفیه خانه به پتروشیمی هگمتانه اختصاص یافته که خط انتقال آن به طول ۱۱ کیلومتر اجرا شده است.

ستوده خاطرنشان کرد: سه میلیون متر مکعب نیز مجوز انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب همدان نیز برای منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد تخصیص یافته است که امیدواریم موجب شکوفایی منطقه و شهرستان فامنین شود.

وی افزود: در حال حاضر سه میلیون متر مکعب نیز مجوز اختصاص آب به صنایع کوچک استان اختصاص یافته است.

سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای آبرسانی در همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با مشارکت بخش خصوصی از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی در این استان سرمایه‌گذاری شد.

ستوده افزود: طرح‌ها حوزه آبرسانی در هفته دولت پراکنده است و بیشتر این طرح‌ها با سرمایه گذاری بالا در «پویش الف_ب_ایران» بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان: با مشارکت بخش خصوصی از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی در این استان سرمایه‌گذاری شد.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی برای سد سازی در استان اظهار داشت: مهمترین این سرمایه‌گذاری مربوط به سد خرمرود است که با سرمایه‌گذاری ۳۳۷ میلیارد تومان نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ستوده عنوان کرد: سد گرین نیز با مشارکت بانک‌های کشاورزی، تجارت و صادرات و با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان در دست ساخت است.

وی ادمه داد: آبرسانی به همدان با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی قرارگاه خاتم‌الانبیا و همچنین تصفیه خانه ملایر با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: تصفیه خانه شهرستان تویسرکان نیز با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با مشارکت بخش خصوصی و به صورت بی. او. تی، اجرا شده و اکنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۸۷ میلیارد تومانی بخش خصوصی در دیگر حوزه‌ها بیان کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم طرح‌های خوبی در حوزه آبرسانی همدان اجرا شده است.

ستوده افزود: در این سال‌ها سد‌های سرابی تویسرکان، کلان ملایر، نعمت‌آباد اسدآباد، و شنجور رزن با هدف حفظ محیط زیست و تامین حق آبه‌های کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

منصور ستوده: سه تصفیه خانه با ظرفیت یک هزار و ۶۵۰ لیتر در ثانیه در استان فعال بود که اکنون این تعداد به ۶ عدد و ظرفیت ۶هزار و ۱۲۵ لیتر در ثانیه افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: گنجایش ذخیره آب در همدان ۹۲ میلیون متر مکعب بود که با بهره‌برداری از این سد‌ها این ظرفیت به ۱۲۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سه تصفیه خانه با ظرفیت یک هزار و ۶۵۰ لیتر در ثانیه در استان فعال بود که اکنون این تعداد به ۶ عدد و ظرفیت ۶هزار و ۱۲۵ لیتر در ثانیه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: سد‌های اکباتان، آبشینه، کلان، نعمت‌آباد و شیرین‌سو به عنوان سد‌های قابل سرمایه گذاری برای توسعه گردشگری به سرمایه گذاران معرفی شده‌اند.

ستوده با اشاره به اینکه واگذاری اجرای طرح‌ها به بخش خصوصی یکی از مهمترین رویکرد‌های این شرکت است، افزود: طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر و ۶۳ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

وی ادامه داد: این طرح از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۳ به همدان محسوب می‌شود که سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد آن نیاز است؛ این طرح به دلیل تامین نشدن به موقع اعتبارات تا کنون تکمیل نشده است.

پیشرفت ۹۶ درصدی روند ساخت سد نعمت‌آباد اسدآباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: عملیات اجرایی ساخت سد نعمت‌آباد شهرستان اسدآباد ۹۶ درصد پیشرفت دارد و به زودی بهره‌برداری می‌شود.

ستوده افزود: مراحل پایانی بهره‌برداری از سد نعمت‌آباد اسدآباد در حال انجام است و این سد تا حداکثر یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: اعتبارات امسال این طرح مناسب است و به موقع به دست پیمانکار رسید تا روند ساخت آن سرعت بگیرد.

ستوده عنوان کرد: تا کنون ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این سد هزینه شده است که امیدواریم تا انتهای شهریور مراحل ساخت آن به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان: نصب کنتور‌های هوشمند همواره از اولویت‌های ما است و با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط در شهرستان اسدآباد تاکنون نزدیک به ۷۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب شده است.

وی بیان کرد: دشت اسدآباد جزء دشت‌هایی است که افت منابع زیرزمینی دارد و عمده‌ترین مصرف کننده بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: با وجود کمبود منابع آب زیرزمینی در این شهرستان تلاش کردیم که آب مورد نیاز گلخانه‌ها را که در دسته سند راهبردی استان هستند، تامین کنیم.

وی افزود: نصب کنتور‌های هوشمند همواره از اولویت‌های ما است و با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط در شهرستان اسدآباد تاکنون نزدیک به ۷۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب شده است.

ستوده گفت: سد خاکی نعمت‌آباد با ۲۱ متر ارتفاع، طول تاج آن ۵۶۶ متر و عرض تاج آن ۶ متر است.

وی ادامه داد: این سد پنج میلیون مترمکعب گنجایش دارد و در حال حاضر نزدیک به ۲.۵ میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار داشت: این طرح در پویش سراسری #هر هفته_الف_ب_ایران بهره‌برداری می‌شود با هدف بهبود و توسعه آبیاری اراضی کشاورزی منطقه چهاردولی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ساخته شده است.

روند ساخت سد خرمرود همدان به ۳۱ درصد رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: روند ساخت سد مخزنی خرمرود در شهرستان تویسرکان با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال و با ۳۱ درصد پیشرفت در دست اجرا است.

ستوده با اشاره به اینکه سد خرمرود بر روی رودخانه‌ای به همین نام و در نزدیکی روستای اشتران، از نوع زون بندی با هسته رسی در حال ساخت است، افزود: این سد برای نخستین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی ساخته می‌شود و عملیات ساخت آن با اعتبار اولیه ۱۷۵ میلیارد تومان و سود مشارکت ۱۴۱ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تورم ایجاد شده پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان برای این سد اعتبار هزینه شود.

ستوده عنوان کرد: حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب است که هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن مفید است و علاوه بر تامین آب شرب ۴۰ روستا، در بخش کشاورزی و صنعت بسیار کارآمد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این سد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم در سال تامین می‌کند که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن در بخش شرب و صنعت، پنج میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب در بخش محیط زیست اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۳ تن با نزدیک به ۷۰ دستگاه ماشین آلات سدسازی در این طرح عمرانی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه این سد از نوع خاکی همگن با هسته رسی است، اضافه کرد: نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار متر مکعب برای بدنه این سد خاکریزی می‌شود.

ستوده با اشاره به اینکه این سد ۷۰۰ متر طول تاج دارد، ادامه داد: ارتفاع از پی این سد ۵۴ متر و ارتفاع از کف آن ۴۶ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه نوع سر ریز سد، آزاد با دهانه اوجی شکل و ۱۹۶ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت سرریز است، افزود: عرض از کف سد ۲۵۷ متر و عرض تاج آن ۹ متر است.

ستوده تاکید کرد: با بهره برداری از سد خرمرود علاوه بر ماندگاری جمعیت فعلی، مهاجرت معکوس به این منطقه نیز پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سد مخزنی خرم رود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد که سطح دریاچه آن ۶۳.۵ هکتار است.

وی ادامه داد: طول سر ریز این سد ۲۰ متر و ظرفیت سیستم انحراف تونل بتنی سد ۶۸ متر مکعب بر ثانیه است.

وی افزود: سد خرمرود در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در منطقه خرمرود بین دو روستای سیستانه و اشتران شهرستان تویسرکان ساخته می‌شود.
روند ساخت سد گرین نهاوند

۷۶ درصد از گنجایش سد‌های استان پُر است

ستوده بیان کرد: سد‌ها نقش مهمی در حفظ منابع آبی دارند، گنجایش کل سد‌های استان ۱۲۶ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۷۶ درصد از این ظرفیت پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان: سد‌ها نقش مهمی در حفظ منابع آبی دارند، گنجایش کل سد‌های استان ۱۲۶ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۷۶ درصد از این ظرفیت پر است.

وی ادامه داد: در پی این بارش‌ها حجم مناسبی از آب در مخزن سد‌ها انباشته شده است و اکنون ۷۲ درصد مخزن سد اکباتان، ۶۹ درصد سد آبشینه، ۷۹ درصد سد شیرین‌سو، ۹۶ درصد سد کلان، ۷۷ درصد سد سرابی و ۳۵ درصد مخزن سد شنجور پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سد کلان ملایر به عنوان یکی از بزرگترین سد‌های غرب کشور در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر قرار دارد.

منصور ستوده افزود: کاربری اصلی این سد با حجم مخزنی ۴۵ میلیون مترمکعب و طول تاج ۸۲۸ متر، تامین آب آشامیدنی شهر ملایر و تامین آب کشاورزی اراضی روستا‌های ملایر است و در هرحال حاضر نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های تفریحی منطقه مورد توجه و استفاده است.

وی اظهار داشت: آب آشامیدنی شهر ملایر، تامین آب کشاورزی اراضی کشاورزی روستا‌های ملایر، تامین محل تفرج منطقه‌ای و کنترل طغیان و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل از کارکرد‌های اصلی سد کلان ملایر است.

ستوده بیان کرد: با آغاز دولت یازدهم روند تکمیل تصفیه‌خانه آن سرعت گرفت و در سال جاری با بهره‌برداری از آن، آب تصفیه شده سد به شبکه آب شرب ملایر متصل می‌شود.

چهار هزار و ۳۲۸ چاه غیر مجاز پُر شد

وی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ که طرح حفظ آب‌های زیرزمینی آغاز شد، چهار هزار و ۳۲۸ چاه غیر مجاز با دستور حکم قضایی پر شده‌اند که بر این اساس نزدیک به ۲۸۳ میلیون متر مکعب در مصرف آب‌های زیر زمینی صرفه جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه در مجموع طول این چاه‌ها ۱۵۰ هزار متر تخمین زده می‌شود، گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری به صورت ماهانه سطح آب‌های زیر زمینی را کنترل می‌کنند که آمار نشان می‌دهد در برخی از دشت‌ها پایین آمدن آب متوقف شده و در برخی از دشت‌ها همچون نهاوند و اسدآباد سطح آب زیرزمینی افزایش یافته که حاصل طرح تعادل بخشی است.

ستوده افزود: اداره کل دادگستری، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی همکاری بسیار مناسبی با این شرکت در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان: از ابتدای سال ۱۳۹۳ که طرح حفظ آب‌های زیرزمینی آغاز شد، چهار هزار و ۳۲۸ چاه غیر مجاز با دستور حکم قضایی پر شده‌اند که بر این اساس نزدیک به ۲۸۳ میلیون متر مکعب در مصرف آب‌های زیر زمینی صرفه جویی شد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: ۲۳ گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

ستوده بیان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه در بخش تعادل بخشی کار‌های خوبی در استان صورت گرفته بیان کرد: در این مدت بخش زیادی از رودخانه‌های مهم استان که از سیلاب آسیب دیده بودند، لایروبی شدند.

وی افزود: در هفت سال گذشته نزدیک به ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شدند و تعداد ۱۴۳ مورد رپرگذاری (نشانه گذاری) برای حفظ حریم آن‌ها صورت گرفته است.

ستوده نصب کنتور‌های هوشمند را از مهمترین برنامه‌های این شرکت دانست و بیان کرد: تا به امروز چهار هزار و ۹۸۰ کنتور هوشمند آب بر روی چاه‌های استان نصب شده است که بر اساس آن ۳۵ درصد این چاه‌ها به کنتور مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش بلند مدت در همدان ۳۴۰ میلیمتر در سال است، اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون به صورت میانگین ۴۶۰ میلیمتر بارش در سطح استان ثبت شده است که این میزان نسبت به پارسال ۳۴ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۳۲ درصد افزایش داشته است.

چهار روستای همدان به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز می‌شوند

رییس اداره نظارت بر طرح‌های آب و فاضلاب روستایی همدان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: روستا‌های بالادست سد اکباتان از جمله ارزانفود، یلفان، چشین و اِبِرو به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز می‌شوند.

آرش مرادی افزود: مجموعه اقداماتی در راستای ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب انجام شده است که در این رابطه روستا‌های اطراف سد اکباتان دارای اولویت هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تصفیه‌خانه روستای ارزانفود با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی، آماده بهره‌برداری است، اظهار داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب روستای ابرو نیز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است که در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

مرادی اظهار داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب روستای یلفان نیز هم اکنون ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری این طرح نیز به بهره‌برداری برسد.

رییس اداره نظارت بر طرح‌های آب و فاضلاب روستایی همدان ادامه داد: در حال حاضر سه کیلومتر از خط انتقال فاضلاب روستای چشین به کلکتور شهری اجرایی شده که در صورت نبود معارض انتظار می‌رود این طرح نیز در سال ۹۹ وارد مدار شود.

۷۵ درصد جمعیت همدان از شبکه فاضلاب بهره‌مندند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان نیز به ایرنا گفت: ۹۵ درصد از جمعیت شهر همدان و ۷۵ درصد از جمعیت استان همدان از شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان: ۹۵ درصد از جمعیت شهر همدان و ۷۵ درصد از جمعیت استان همدان از شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند.

سیدهادی حسینی بیدار گفت: ۵۴ درصد از فاضلاب شهری همدان به تصفیه خانه همدان انتقال می‌یابد و پس از تصفیه، در اختیار نیروگاه برق شهید مفتح و بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح فاضلاب همدان از سه بخش شبکه، خط انتقال و تصفیه خانه تشکیل شده است، اظهار داشت: ۱۰۰ درصد طرح خط انتقال فاضلاب همدان به تصفیه خانه همدان صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: تصفیه خانه همدان دارای چهار مُدول است و در حال حاضر ۲ مُدول آن با ظرفیت یک هزار و ۲۸۰ لیتر در ثانیه آب فاضلاب را تصفیه می‌کند.

حسینی بیدار ادامه داد: هر یک از این مُدول‌ها ۶۴۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تصفیه آب دارند که در مجموع می‌توانند در هر ثانیه ۲ هزار و ۵۶۰ لیتر در ثایه آب را تصفیه کنند.

وی تاکید کرد: مُدول سوم و چهارم این تصفیه خانه، در صورت تامین اعتبار، بهره برداری و وارد شبکه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان بیان کرد: بخش مایع این تصفیه خانه با ظرفیت کامل در حال بهره برداری است و برای بهره برداری از بخش لجن آن ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تصفیه خانه فاضلاب همدان یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه برده است، اضافه کرد: سال گذشته ۱۹ کیلومتر از شبکه فاضلاب استان اصلاح و توسعه یافت.

۸۲۳ روستای همدان آب لوله‌کشی دارند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب همدان عنوان کرد: استان همدان یک هزار و ۶۲ روستا دارد که ۸۲۳ روستای آن از آب لوله کشی بهره‌مند هستند و تا پایان سال پنج روستای دیگر از خدمات آب لوله‌کشی بهره می‌برند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب همدان: استان همدان یک هزار و ۶۲ روستا دارد که ۸۲۳ روستای آن از آب لوله کشی بهره‌مند هستند و تا پایان سال پنج روستای دیگر از خدمات آب لوله‌کشی بهره می‌برند.

حسینی بیدار اضافه کرد: دهیاران ۲۴۰ روستای باقی مانده نیز پیگیر‌های لازم برای بهره مندی از این ظرفیت را ندارد که در صورت پیگیری و مشارکت، آن‌ها نیز از خدمات آب و فاضلاب بهره می‌برند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب همدان ادامه داد: امسال ۴۳ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‌های عمرانی آب و فاضلاب همدان اختصاص یافته و با وجود محدودیت‌ها، تمام تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه شهر همدان تهیه شده است و احداث بخش لجن آن ۹۵ درصد پیشرفت دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: روستا‌های بالادست سد اکباتان از جمله ارزانفود، یلفان، چشین و اِبِرو به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز می‌شوند.

وی اظهار داشت: مجموعه اقداماتی در راستای ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب انجام شده است که در این رابطه روستا‌های اطراف سد اکباتان دارای اولویت هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان عنوان کرد: قیمت واقعی آب در همدان به ازای هر لیتر یک هزار و ۴۵۰ تومان است که با قیمت ۴۵۰ تومان در نقاط شهری و ۲۲۵ تومان در مناطق روستایی به مردم عرضه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار