با این حال بسیاری از آنان بر این باورند که سلامت اهم بر سایر موضوعات است و چنانچه تشخصیص بدهند سلامت فرزندانشان در معرض تهدید قرار می گیرد ،با وجود اینکه به تحصیل وآموزش آنان ثلمه ای وارد می شود ،حاضرند قید درس ومشق را بزنند و اجازه حضور فرزندانشان را در مدارس ندهند .
کد خبر: ۸۹۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹ 02 September 2020

تابناک ایلام::یکی از موضوعات مورد بحث این روزهای کشور ،شیوه بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی است .موضوعی که به دغدغه مهم اولیاء دانش آموزان تبدیل شده است . از یک سو اولیا نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان هستند واز سویی این نگرانی غالب وجود دارد که با بازگشایی مدارس ،روند ابتلای کرونا نیز تشدید یافته وسلامت فرزندانشان در معرض تهدید جدی قرار گیرد .

با این حال بسیاری از آنان بر این باورند که سلامت اهم بر سایر موضوعات است و چنانچه تشخیص بدهند سلامت فرزندانشان در معرض تهدید قرار می گیرد ،با وجود اینکه به تحصیل وآموزش آنان ثلمه ای وارد می شود ،حاضرند قید درس ومشق را بزنند و اجازه حضور فرزندانشان را در مدارس ندهند .این نکته در واکنش اغلب آنان به بازگشایی مدارس مشهود است .

با تمام موارد گفته شده اما وزارت آموزش وپرورش بر بازگشایی مدارس براساس وضعیت های اعلامی از سوی ستاد کرونا اصرار دارد .اما این نکته در اظهارات مدیران این وزارتخانه مغفول مانده است که در برنامه ریزی صورت گرفته برای آغاز سال تحصیلی هیچ جایگاهی برای تصمیم و نظر اولیاء دانش آموزان لحاظ نشده تا در صورت تشدید نگرانی آنان از وضعیت سلامت جگرگوشه هایشان اختیار ممانعت از حضور آنان در مدارس را داشته باشد . موضوعی که روز گذشته از سوی یکی از نمایندگان اصفهان نیز در شورای آموزش وپرورش این استان مطرح شد .

اما با وجود نگرانی های موجود ،وزیر آموزش وپرورش همچنان بر بازگشایی و حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس تاکید دارند. وزیر آموزش وپرورش با توجه به  اهمیت آموزش حضوری دانش آموزان گفته است : "آموزش حضوری است .در تمام دنیا اصل بر آموزش حضوری است ،زیرا هیچ آموزشی حایگزین آن نمی شود "

بیشتر بخوانید

30نکته مهم درباره بازگشایی مدارس

براستی که این گفته وزیر درست ومنطقی است ،آموزش حضوری خوب است ،تاثیرگذار است ،اما حفظ جان فرزندان مردم وخانواده هایشان در اولویت قرار دارد . گویا جناب وزیر این نکته اساسی را از یاد برده اند که وضعیت امکانات رفاهی ،فضای آموزشی وکیفی مدارس کشور به گونه ایست که در شرایط حساس کنونی جایی را برای اصل بودن آموزش حضوری دانش اموزان باقی نمی گذارد.

در حالیکه بسیاری از شهرها وروستاهای کشور ،خصوصا استان ایلام از فضای آموزشی مناسب وکیفی بهره نبرده وکلاس ها برخلاف استانداردهای جهانی شمار زیادی از دانش آموزان را در خود جای داده اند ،مدیران چگونه می توانند در شرایط حساس کنونی ،فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از سلامت فرزندان مردم صیانت به عمل آورند ؟!

نکته مهم دیگری که بارها بر آن تاکید ورزیده ایم ،برنامه ریزی براساس شرایط جاری وواقعی حاکم بر جامعه است ،اینکه تصور شود ستاد کرونا بر اساس شاخص های مورد نظر خود که هیچ سنخیتی با واقعیات میدانی جامعه ندارد به اعلام وضعیت مناطق استان مبادرت ورزیده وکلاس ها بر اساس همان وضعیت اداره شوند ،می توانند سلامت دانش آموزان را تضمین نمایند ،یک تصور غلط و در واقع پاک کردن صورت مساله است .

ستاد کرونا اول باید به این سوال اساسی پاسخ دهد که در خصوص روند ابتلای به کرونا درمناطق مختلف استان چه اتفاق عملی ومنطقی روی داده که براساس آن وضعیت ها را از قرمز به نارنجی ویا به زرد وسفید تغییر می دهند ،در حالیکه دراین مدت کمترین نشانه ای از  تغییر در رفتار مردم مشاهده نشده ویا اتفاق خاص علمی در روند توقف این ویروس روی نداده است !؟ اگر بناست وضعیت های جاری اعلام شده مبنایی برای فعالیت مدارس قرار گیرد باید گفت که واقعا کلاه مردم پس معرکه است ! و این حرکت یعنی بازی با جان فرزندان مردم !

از اینرو انتظار می رود ستاد کرونا با حساسیت بیشتری به موضوع ورود کرده وبیش از پیش در تعیین وضعیت مناطق مختلف دقت لازم را به خرج دهند ،اینجا دیگر آثار وتبعات نمایش ظاهری بهبود وضعیت ودستکاری آمارها برای نمایش کارکردها مستقیما متوجه جان فرزندان مردم است ، ضمن اینکه در کنار آن باید دغدغه اولیاء دانش آموزان و باز گذاشتن دست آنان در حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس نیز مد نظر قرار گیرد . بدیهی است کوچکترین اهمال ویا تصمیم گیری مخاطره آمیز برای سلامت فرزندان مردم ،هرگز جبران نخواهد شد و عواقب آن نیز متوجه همین ستاد خواهد بود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار