رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از پایین بودن میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در پاساژ‌ها و مراکز خرید قم انتقاد کرد. آمار بیماران بستری در استان قم بین ۳۶۰ الی ۳۹۰ بیمار است، سطح بیماران بستری ثابت بوده و تعداد مرگ‌ومیر براثر این بیماری بین سه الی ۵ نفر است.
کد خبر: ۸۹۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰ 10 September 2020

به گزارش تابناک قم، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه ستاد مدیریت بحران استان در سالن کرامت استانداری، با اشاره به نزولی بودن روند ابتلا و بستری بیماری کرونا در سطح کشور اظهار کرد: متأسفانه در چهار استان این روند کاهشی و نزولی نداشته که یکی از این استان‌ها قم است.

وی با اشاره به این که بالغ‌بر ۲۷ میلیون نفر در دنیا درگیر ویروس کرونا هستند، گفت: آمار بیماران بستری در استان قم بین ۳۶۰ الی ۳۹۰ بیمار است، سطح بیماران بستری ثابت بوده و تعداد مرگ‌ومیر براثر این بیماری بین سه الی ۵ نفر است.

قدیر با بیان این که بیماران بستری در بخش آی سی یو بیمارستان‌های قم ۷۵ نفر است، افزود: طی روز‌های گذشته شاهد راه‌اندازی بخش آی سی یو بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) بودیم که به چرخه پذیرش بیمار اضافه شد.

پایین بودن میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در پاساژ‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از پایین بودن میزان رعایت دستورالعمل ‌های بهداشتی در پاساژ‌های قم اظهار کرد: در ۳۸۰ مورد بازدیدی که از مطب‌ها داشتیم رعایت موارد بهداشتی بیش از ۸۸ درصد بوده و این میزان در داروخانه‌ها به ۸۰ درصد رسیده است.

قدیر ادامه داد: درمان کرونا فرهنگی بوده و باید همه ارگان‌ها دست‌به‌دست هم داده و وارد عمل شوند، فرار از ویروس و زندگی با آن دو سناریو هستند که از سوی افراد موردتوجه قرارگرفته است که با توجه به مشخص نبودن مدت‌زمان بودن ویروس باید با سناریو دوم کنار بیاییم تا با رعایت موارد بهداشتی، ویروس حداقل آسیب را برای مردم داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم به حداقل رسیدن آسیب‌ها و هزینه‌های ناشی از ویروس کرونا در کشور گفت: رفتار ویروس پیچیده بوده و آینده را برای ما غیرقابل‌پیش‌بینی کرده است.

قدیر اظهار کرد: نتایج آزمایش‌های مردادماه نشان می‌دهد ۶۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا کاهش قابل‌توجه آنتی‌بادی داشته‌اند؛ بنابراین حتی در صورت ساخته‌شدن واکسن، اثر آن همچون واکسن آنفلوانزا موقت بوده و اثر ۶ الی یک‌ساله خواهد داشت.

ضرورت منطقی عمل کردن در خصوص بازگشایی مدارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر این که باید در خصوص بازگشایی مدارس منطقی عمل کرد، عنوان کرد: اصرار بر بازگشایی حضوری مدارس و اصرار بر آن کار منطقی و سلامت‌محور نبوده چراکه زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس وجود ندارد، از طرف دیگر بودن دانش آموزان در خانه دارای آسیب‌های جبران‌ناپذیری است؛ درنتیجه سیاست وزارت بهداشت این است حتی‌الامکان آموزش‌ها غیرحضوری باشد.

وی تأکید کرد: حضور دانش آموزان در مدارسی که زیرساخت‌ها رعایت می‌شود باید هفته‌ای دو روز باشد، به این معنا که باید فاصله‌گذاری اجتماعی در این مدارس وجود داشته باشد و مدیر و معاونان مدرسه آموزش‌های لازم را دیده باشند.

قدیر اذعان کرد: تجربه‌ای پیرامون پیامد‌های ابتلای کودکان به کرونا نداریم و اگر اپیدمی صورت بگیرد فرزندان ما آسیب می‌بینند درنتیجه باید دست‌به‌عصا حرکت و محتاطانه عمل کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان گفت: ازنظر دانشگاه انتقال اموات کرونایی که مربوط به شهر‌های اطراف قم هستند به شهر‌های خودشان اشکالی ندارد، اما در داخل قم فقط باید این اموات در بهشت معصومه (س) دفن شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار