رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان ایلام
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان ایلام، گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون 32 میلیون دوز انواع واکسن‌های کشته و زنده در واحدهای صنعتی طیور گوشتی استان استفاده شده است.
کد خبر: ۸۹۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 14 September 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ شهرام باسامی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان ایلام، گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون 32 میلیون دوز انواع واکسن‌های کشته و زنده به صورت تزریقی، آشامیدنی، چشمی و اسپری در واحدهای صنعتی طیور گوشتی استان استفاده شده است.

وی افزود: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی بسیار کشنده در پرندگان است که دارای سه فرم تنفسی، گوارشی و عصبی بوده و این بیماری جز بیماری‌های بومی کشور است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با بیان اینکه تا کنون تنها یک کانون بیماری در استان گزارش شده است، اظهار کرد: تعداد کانون‌های بیماری نیوکاسل نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

باسمی بیان داشت: مهمترین راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری خطرناک، دور نگه داشتن طیور از ویروس عامل بیماری است؛ در چنین شرایطی اجرای قرنطینه (جدا نگه داشتن طیور حساس) همراه با رعایت کامل اصول بهداشتی، می‌تواند در کنترل بیماری بسیار مفید باشد؛ علاوه بر آن باید با انجام واکسیناسیون‌های لازم و به موقع، از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: با توجه به بومی بودن بیماری و امکان انتقال بیماری از طیور بومی به عنوان مخزن بیماری و به منظور کاهش کانون‌های بیماری در طیور بومی و صنعتی، اداره کل دامپزشکی استان ایلام به طور همزمان با کل کشور اقدام به انجام دو فاز واکسیناسیون آشامیدنی علیه بیماری نیوکاسل در اواخر سال 98 و اوایل سال 99 کرد که پیش بینی می‌شود فاز سوم واکسیناسیون طیور بومی تا پایان سال 99 انجام شو.

باسامی در پایان با توصیه به مرغداران، گفت: با توجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا و احتمال افزایش بروز بیماری در گله‌های مرغ گوشتی، نسبت به رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی، مدیریت بهداشتی فارم و واکسیناسیون به موقع طیور علیه این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار