تحلیلی بر یک آمار قابل تامل در استان ایلام ؛
اما برخلاف ادعای زهره سادات حائری که عوامل فرهنگی را دخیل در کاهش فرزند آوری در استان دانسته اند باید براین حقیقت تلخ اذعان کرد که تاثیر عوامل اقتصادی در چند سال اخیر که منجر به افزایش سرسام آور هزینه های زندگی شده است یکی از مهمترین متغیر ها در کاهش فرزند آوری در استان قلمداد می شود .
کد خبر: ۸۹۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 14 September 2020

تابناک ایلام ::امروز در نشست شورای راهبردی استان ایلام نکات مهم وتامل برانگیزی از سوی اعضای تخصصی این نشست مطرح شد که می تواند زنگ خطری برای جمعیت استان و حتی کشور به حساب آید .

در حالیکه این سالها یکی از اصول راهبردی نظام جمهوری اسلامی مقابله با پیر شدن جمعیت کشور از طریق افزایش فرزند آوری عنوان شده است ،نکته مهم مطرح شده از سوی مدیرکل ثبت احوال استان ایلام از تغییر فرآیندها در حوزه جمعیتی  برخلاف انتظارات مسئولین حکایت دارد .

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام با اعلام کاهش ولادت ها در استان ایلام گفت :نرخ ولادت در پنج ماهه امسال نیز هشت درصد کاهش یافته و از سه هزار و ۵۴۴ ولادت در مدت مشابه سال ۹۸ به سه هزار و ۲۴۴ ولادت رسیده است.

هرچنددراین نشست  معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام با گریزی بر آمارهای ازدواج استان ووضعیت موالید عنوان کرد که نرخ باروری مادران بی‌سواد بالاتر از مادران بی سواد و باروری مادران دارای تحصیلات عالی کمتر است بنابراین نباید فقط عوامل اقتصادی را در کاهش باروری موثر دانست و عوامل فرهنگی نیز باید مور توجه قرار گیرند.

اما برخلاف ادعای زهره سادات حائری که عوامل فرهنگی را دخیل در کاهش فرزند آوری در استان دانسته اند باید براین حقیقت تلخ اذعان کرد که تاثیر عوامل اقتصادی در چند سال اخیر که منجر به افزایش سرسام آور هزینه های زندگی شده است یکی از مهمترین متغیر ها در کاهش فرزند آوری در استان وکشور قلمداد می شود .

شاید از  دیدگاه این مسئول سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ایلام نگاه فرهنگی در مادران باسواد در عدم تمایل آنها به فرزند آوری قدری برجسته به چشم آید ،اما این نکته مهم در برآوردها و تجزیه و تحلیل های آماری سازمان مدیریت مغفول مانده است که سواد بالای مادران در ارزیابی آنان از رفاه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بر انگیزه آنان در باروری تاثیر گذار بوده واین موضوع در مادران با سواد پایین کمتر دیده می شود ،ازاینرو نمی توان تاثیر بالای مولفه اقتصاد بر روند باروری در جامعه را نادیده انگاشت.

در حالیکه تورم افسار گسیخته ،گرانی ساعتی اقلام ومایحتاج زندگی و افزایش انتظارات افراد جامعه در راستای تامین رفاه بیشتر با وضعیت اقتصادی و درآمدی خانوارها سنخیت ندارد و اغلب خانواده ها قادر به سیر کردن شکم خود هم نمی باشند ،چطور باید از آنان انتظار فرزندآوری و افزودن مشکلی بر دیگر مشکلات آنان انتظارداشت !

بی گمان تا زمانی که اقتصاد سرکش و نابسامان کشور با تدابیر درست ومنطقی به آرامش نرسیده وثبات نسبی به بازار باز نگردد ،تازمانی که منابع درآمدی خانوارها نتواند رفاه نسبی خانواده های ایرانی را تامین نماید ،تا زمانی که سیاست های کلان کشوری به مدار تامین منافع کلان کشور و مردم بازنگردد ،نباید از مردم فرزندآوری وبهبود شاخص های جمعیتی کشور را انتظار  داشت .

زمانی می توان به تحقق شعارها دال بر تمکین وترغیب مردم به فرزند آوری ایمان داشت که درکنار آن سیاست هایی اتخاذ شود که مردم ما با حداقل منابع درآمدی بتوانند تامین کننده رفاه نسبی فرزندانشان باشند . نمی شود از سویی سیاست افزایش جمعیت را انتظار داشت اما از سویی دیگر خانواده ها را به حال خود رها کرده وآنان در تامین حداقل ها ،یعنی سیر کردن شکم خود وفرزندان ،تامین پوشاک و برآورده نمودن حداقل آرزوهای فذزندان آن هم در عصر مدرنیته وافزایش سطح انتظارات،در مضیقه باشند . جمع این دو از محالات است !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شارکم چوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
من دوتا بچه دارم پسرمو چند بار برای فروش تو دیوار گذاشتم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار