استاندار ایلام برخلاف دیگر مدیران نشان داد که خطوط قرمز ترسیم شده در عمل برای ایشان معنا شده واین موضوع بخش قابل توجه ای از مرام ،اخلاق وسبک وسیاق مدیریتی ایشان را تشکیل داده است ،چون احساس مسئولیت درایشان موج می زند تصمیمی را اتخاذ نمود که خواست مردم ورسانه ها استان بود .
کد خبر: ۹۰۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 17 September 2020

تابناک ایلام::*اصولا زمانی که مسئولیت یک دستگاه ،بخش یا قسمتی از یک مجموعه بر اساس پارامترهایی به یک فرد محول می شود ،آن فرد در قبال تمامی موضوعات مرتبط به آن مسئول وپاسخگو می شود .باید تمامی تلاش و ابزار در اختیار را به کارگیرد که خروجی مسئولیتش اثرگذار وملموس باشد ،در قبال وظیفه اش پاسخگو باشد 

همانگونه که تعریف کرده اند «مسئول» يا « مسؤول» کلمه اي است بروزن «مفعول » که از زبان عربي وارد زبان فارسي شده و امروز يکي از مصطلح ترين واژه‌ها در ذهن و زبان ايرانيان پارسي گوي است. معناي اين واژه آن چنان که در تعريف اسم مفعول مي‌گويند يعني «کسي که زير سؤال است »، « کسي که از وي پرسيده مي‌شود » يا « کسي که بايد از وي پرسيده شود ».

 اين واژه امَا آن چنان که اين روزها و اين سالها مصطلح شده نه تنها هيچ تناسبي با اسم مفعول ندارد بلکه همه قواعد زبان را نيز بر هم زده و ادعاي «فاعليت» دارد. به نظر مي‌رسد مسئولان رده‌هاي مختلف در کشور از همه چيز اطلاع دارند مگر آن چه که به آن منتسب اند.

مسئولی که در قبال آینده و وضعیت افرادی که بطورمستقیم با تصمیمات ویا شیوه مدیریت او تاثیرمی پذیرند خود را به بی خیالی زد یا اینکه در مختصات ذهنی اش جامعه هدف جایگاهی نداشته باشند وتنها رضایت مدیران ارشد خود را لحاظ نمایند ،دیگر مسئول نیست !نمی توان بر چنین فردی عنوان مسئول اطلاق کرد ،چرا ؟! چون به مردم پاسخگو نیست و تنها به بالاسری های خود می نگرد!

اتفاقات امروز جامعه ما در خصوص کرونا که یک شرایط بحرانی قلمداد می شود و جمع کثیری از افراد جامعه رابه خود درگیر کرده است ،بهترین معیار برای نمایش مسئولیت پذیری مدیران ما بود . درشرایطی که بدلیل شیوع کرونا مناطقی از استان در وضعیت قرمز قرار داشت ،اتخاذ تصمیم درست ومنطقی از سوی مسئولین انتظار می رفت .

اما مدیر کل دستگاه آموزش وپرورش استان که هزاران خانواده با امید به دلسوزی وتعهد آنان ،فرزندانشان را بعنوان امانت به دست آنان سپرده اند ،بدلیل عدم پاسخگو بودن رسم امانت داری را درست به جا نیاوردند . فضای رسانه ،مجازی وحقیقی سرشار بود از هشدار ،انذار و توصیه وتمنا وخواهش که وضعیت مطلوبی حاکم نیست وسلامت فرزندان مردم در خطر است .

اما مدیران آموزش وپرورش در این گیرودار تنها حرف های وزیر برایشان حائز اهمیت بود ،اصلا نگرانی مرم ودغدغه آنان هیچ جایگاهی در تصمیم گیری آنان نداشت ،چرا ؟! چون احساس مسئولیت نداشتند !اینجا بود که نگرانی های بر مردم واولیاء دانش آموزان مستولی گشت !

این وسط انتظار جامعه رسانه ای در انتقال دغدغه های اولیا متوجه استاندار ایلام شد ،ایشان به سبک همیشه که دغدغه مردم و مشکلات آنان را داشتند ،سلامت فرزندان مردم برایشان حائز اهمیت بود ،بلادرنگ تصمیم درستی اتخاذ نمود وبا اعلام غیر حضوری شدن مدارس در مناطق قرمز به دغدغه های مردم پایان بخشید .

استاندار ایلام برخلاف دیگر مدیران نشان داد که خطوط قرمز ترسیم شده در عمل برای ایشان معنا شده واین موضوع بخش قابل توجه ای از مرام ،اخلاق وسبک وسیاق مدیریتی ایشان را تشکیل داده است ،چون احساس مسئولیت درایشان موج می زند تصمیمی را اتخاذ نمود که خواست مردم ورسانه ها استان بود .

ضمن اینکه ما رسانه ای ها قدردان استاندار ایلام هستیم ،به رسالت خود امیدوار شده ایم ،چرا که صدایمان از سوی عالی ترین مقام اجرایی استان شنیده می شود و ایشان در قاموس مشاورین امین دیدگاهها ومطالب ما را در تصمیمات لحاظ می کند .

اما یک توصیه ای هم به مدیران استان داریم ،لازم نیست برای کسب مهارت های مدیریتی حتما چند واحد دانشگاهی یا آموزش حین خدمت گذرانده شود ،همین که می بینید در شرایط بحران آنی ترین ودر عین حال بهترین تصمیم از سوی مدیرارشد استان اتخاذ می شود ،همین شیوه مدیریتی را بعنوان چند واحد عملی در حوزه مدیریتی خود به کار ببندید ،قطعا ضرر نخواهید کرد .توصیه موکد ما این است "مدیریت بحران واحساس مسئولیت را  از استاندار ایلام بیاموزید"

مجتبی قیطاسی *

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار