مدیرکل گمرک استان ایلام:
مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۳ میلیون دلار کالا از طریق مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.
کد خبر: ۹۰۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 29 September 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ روح الله غلامی اظهار داشت: این میزان کالا با بیش از ۳۲۹ هزار تن از طریق مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی افزود: مهمترین اقلام صادراتی شامل مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، محصولات پلاستیکی، محصولات صنعتی، شیشه و جام، لوازم خانگی و محصولات فلزی بوده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام با اشاره به اینکه در عمل تا ۲۱ خردادماه هیچ فعالیت صادراتی از مرز مهران صورت نگرفت، تاکید کرد: پیش از این فعالیت تجاری مرز مهران به مدت سه ماه از زمان شیوع کرونا متوقف شد که با موافقت طرف عراقی، این مرز به مدت ۲ ماه فعالیت خود را دو روز در هفته و سپس به چهار روز افزایش داد.

غلامی یادآور شد: با رایزنی‌های استاندار ایلام و موافقت مقامات عراقی هم اکنون مرز بین المللی مهران به روال عادی(تمام روزهای کاری هفته) بازگشته و تجار و بازرگانان در تمام روزهای هفته مراودات تجاری خود با طرف عراقی را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: در هر روز کاری تعداد ۲۵۰ دستگاه کامیون از طرف عراق برای انتقال کالاهای تجار به عراق وارد محوطه پایانه مرزی مهران می شوند.

به گفته وی اقلام خوراکی، مصنوعات پلاستیکی، شیشه جات، قطعات و محصولات خودرویی، فولاد، سرامیک، کاشی و مصالح ساختمانی از جمله موارد صادارتی تجار ایرانی از گمرک مهران به آنسوی مرز است.

مدیرکل گمرک ایلام با اشاره به میزان صادرات کالا از مرز مهران در سال گذشته گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹ هزار تن کالا از کمرک مهران به عراق صادر شد که از لحاظ حجمی ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

غلامی افزود: ارزش دلاری کالاهای صادر شده طی سال گذشته با توجه به کاهش ۳۰ درصدی ارزش پایه صادراتی در گمرک یک میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار بود درحالیکه این مقدار در سال ۹۷ بر اساس ارزش پایانه صادراتی سال ۹۷، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام تاکید کرد: ارزش ریالی صادرات کالا از مرز مهران با ارز نیمایی سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است که ۴۸ درصد رشد را به صورت ریالی نشان می‌دهد

غلامی تاکید کرد: پارسال تعداد کامیون‌های ورودی به پایانه مهران ۲۳ هزار از سال ۹۷ بیشتر بود که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه پارسال ۲۰ هزار و ۴۱۹ فقره اظهارنامه در این مرز ارائه شده که ۶ درصد به نسبت سال ۹۷ افزایش یافته است.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار