حال با توجه این موضوع می توان دریافت که حدود نیمی از جمعت کشور در زیر خط فقر به سر می برنند و این نکته حائز اهمیت است که در خوشبینانه ترین حالت در آمد یک کارگر با 4 سر عائله سه میلیون تومان می باشد چگونه می تواند با این درآمد در زیر بار تعرفه های درمانی ، هزینه های خورد و خوراک ، پوشاک و کرایه مسکن دوام آورد و نکته اینجاست درحالی که این افراد در ارزیابی وسع وزارت تعاون نیز به عنوان افراد برخوردار شناخته می شود.
کد خبر: ۹۰۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ 06 October 2020

تابناک ایلام مجتبی قیطاسی :: رییس جمهوری در روز دوشنبه 22 دی ماه 93 در جشن بیمه سلامت همگانی، پوشش همگانی بیمه سلامت در ایران اسلامی را تحقق یکی از آرزوهای دیرینه دانست و در آن زمان گفت: نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز پوشش همگانی بیمه سلامت یکی از آرزوهای دیرینه است که بسیاری از کشورها نتوانستند هنوز آن را محقق کنند به شکلی که همه مردم بدون استثناء زیر چتر بیمه قرار گیرند.
 
روحانی با اشاره به حمایت دولت از مردم به ویژه قشر آسیب پذیر به عنوان یکی از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی نطق کرد: این نکته اساسی است که مردم آن را باور دارند و ان‌شاء الله همه مسئولین نیز آن را باور خواهند کرد که کشور و حکومت متعلق به مردم است و تمام مسئولین بدون استثنا خادم مردم هستند و مشروعیت خود را از خدمت به مردم می‌گیرند و اگر خدایی ناکرده مسئولی در انجام خدمت به مردم مرتکب قصور یا تقصیری شود، مشروعیتش زیر سوال خواهد رفت.
 
اما رفته رفته این صحبت ها به فراموشی سپرده شد و دیری نگذشت که سخنان امیدوار کننده جناب رییس جمهور با مصوبه هیأت وزیران در تاریخ 1398/05/27 و طبق آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به نا امیدی برای بیمه شدگان مبدل گشت .
 
بیمه‌شدگان صندوق "بیمه رایگان همگانی" که تا آن سال یعنی 1398 که بین 25 تا 30 میلیون نفر تحت پوشش خود قرار داده بود، از دایره این صندوق خارج و در قالب پوشش صندوق بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفت. البته با پرداخت حق بیمه سالانه برای آن دسته افرادی که از تمکن مالی برخوردار بودند که با ارزیابی و شرکت در آزمون وسع سازمان تعاون ، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد .آما از آن زمان تا به امروز موضوع آزمون وسع نیز بدور از حاشیه نبوده وکه در ادامه گذرا به آن خواهیم پرداخت.
 
در بحبوحه ای که مردم در بدترین وضعیت معیشتی ، رفاهی و اقتصادی از آن مهم تر معضل ویروس منحوس کرونا در یک قرن گذشته قرار گرفتند شاهد تصمیمات نابخردانه و غیر الگوریتم برخی دولتمردان در تعرفه ای نمودن حق بیمه سلامت بودیم که این تصمیم باری بر دوش مردم و دردی بر درد های آنان افزوده است .
 
در این برهه از زمان که درد و رنج و غم و فقر و محرومیت در میان مردم هویدا است و تنها دلخوشی آنان استفاده از خدمات بیمه رایگان سلامت در سال های اخیر بود که اکنون باید شاهد زوال تنها خدمت بجای دولت در این میان باشیم .
 
گریزی گذرا به وضعیت معیشت مردم در این روز ها خواهیم داشت .طبق آمار های اعلامی، خط فقر در کشور جمهوری اسلامی ایران به تازگی 10 میلیون تومان اعلام گردید با توجه به اینکه براساس تعریف سازمانهای جهانی کسانی زیر خط فقر در نظر گرفته می‌شوند که قادر به فراهم نمودن نیازهای اساسی خود، بخصوص اولین نیاز که سلامت جسم و تغذیهٔ مناسب را در بر می گیرد ، نباشند.
 
حال با توجه این موضوع می توان دریافت که حدود نیمی از جمعت کشور در زیر خط فقر به سر می برنند و این نکته حائز اهمیت است که در خوشبینانه ترین حالت در آمد یک کارگر با 4 سر عائله سه میلیون تومان می باشد چگونه می تواند با این درآمد در زیر بار تعرفه های درمانی ، هزینه های خورد و خوراک ، پوشاک و کرایه مسکن دوام آورد و نکته اینجاست درحالی که این افراد در ارزیابی وسع وزارت تعاون نیز به عنوان افراد برخوردار شناخته می شود.
 
و از یک سو از درآمد های پایین و وضعیت اسف بار اقتصادی رنج می برند و با بیماری کرونا دست و پنچه نرم می کنند و از سوی دیگر تحمیل هزینه اضافی سالانه حدود670 هزار تومان بر هر نفر جهت پوشش حق بیمه سلامت مشکلی بر دیگر مشکلات بر دوش این خانوار ها نهاده است .
با این هزینه سرسام آور حق بیمه از کجا بیاوریم ؟
 
هدایت شرفی یکی از شهروندان ایوانی است که اجرای آیین نامه جدید برای وی مشکل ساز شده است در گفتگو خبرنگار ما گفت : بنده به دفتر بیمه سلامت برای تمدید دفترچه مراجعه نمودم که متاسفانه متصدی بیان داشت که وضع مالی شما خوب هست و باید نفری 670هزار تومان بپردازید ،جالب اینجاست بنده مغازه تعمیرگاه دارم ،کرایه مغازه و خانه ای از خودم ندارم، حال من از،کجا این مبلغ رو برای خود و زن و بچه هم بپردازم در حالی که در تهیه مخارج روزمره دچار مشکل هستم و ازاین رسانه تقاضای پیگیری دارم .
 
رضا یاسمی اهل شهرستان ایوان به خبرنگار ما گفت: بنده متاهل هستم به تازگی مغازه آرایشگاه دایر کردم که با این اوضاع بد اقتصادی و کرونا از کجا 670هزار تومان برای هر فرد خانواده دست و پا کنم تا از دفترچه بیمه سلامت بهره مند شوم حال کرایه خونه ،کرایه مغازه بیداد می کند با درآمد اندک چگونه حق بیمه را پرداخت کنم آیا کسی نیست که بهبداد ما برسد.
 
شهروندی دیگر افزود: من کارگر می کنم در این شرایط نابسامان اقتصادی مدتی است ،بیکارم با چند سر عائله در خانه اجاره ای به سر می برم .حال چگونه من با 3بچه و حقوق کارگری از جمله افراد برخوردار شناخته شدم و الان از کجا این پول رو بیارم و بپردازم تا خود و زن بچه ام از پوشش بیمه ای برخوردار شویم .
 
یک شهروند دیگر گفت :چرا مسئولین این بلا هارا سر مردم بدبخت ، با مدیریت نا بجا با این شرایط بسیار سخت اقتصادی و کرونا تحمیل می کنند و اکنون که درآستانه فصل پاییز و زمستان ما نیازمند دفترچه هستیم به کجا پناه ببریم .
شهروند ایلامی دیگر نیز به خبرنگار ما گفت : بنده نیزکارگرهستم که درنوبت اول در ارزیابی وسع شرکت نمودم و متاسفانه جز دهک های بالا شناخته شدم با توجه به وضعیت وخیم مالی به اداره کل بیمه استان مراجع نمودم که راهنمایی کردند به این ارزایابی اعتراض نمایم که خوشبختانه در نوبت جدید مشمول یارانه بیمه صد در صدی دولت شدم .سوال لینجاست اگر بنده اعتراض نمیکردم چه شخصی جوابگو حقوق تضعیف شده بنده بود.
 
در ادامه خبرنگار ما به اداره کل بیمه سلامت استان ایلام برای چون و چرایی موضوع مراجع نمود که مشروح آن به شرح ذیل است :
صدور دفترچه بیمه براساس آزمون وسع است 
مدیرکل بیمه سلامت درگفتگو با خبرنگار ما گفت : هفته گذشته مدیر عامل جدید بیمه سلامت (دکتر ناصحی) منصوب شد و من با ایشان در خصوص مشکلات اقتصادی مردم بخصوص روستائیان و عشایر و حاشیه نشینان شهر صحبت کردم که اگر مقدور است با افرادی که در این حوزه تصمیم گیری می کنند صحبت شود و حداقل تا زمانی که این کرونا وجود دارد و بحث رکود اقتصادی و تورم و مشکلات مردم، کما فی السابق این دفاتر بیمه ای به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد و ایشان هم قول پیگیری دادند. و در رابطه با برخی بیماریهای صعب العلاج هم صحبت شد و قرار شد پیگیری کند که با توجه به وضعیت مالی بیمه شده ها آن حداقلی هم که پرداخت می کنند رایگان شود.
 
وی بیان داشت : قبلا گفته شد که برای دهک های اول و دوم و سوم به صورت رایگان دفترچه صادر شود و دهک های چهارم و پنجم 50 درصد پرداخت کنند و بقیه کامل ، ولی اکنون آن موضوع منتفی شده و به صورت آزمون وسع هست و کدی که سامانه کشوری برای ما تعیین می کند ملاک مبلغ دریافتی است و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم .
 
رحیمی افزود: در رابطه با بحث بیمه سلامت همگاهی طبق چیزی که در دولت و مجلس تصویب شده و به ما ابلاغ گردید و قرار شد پذیرش افراد بر اساس آزمون وسع انجام شود و کسانی که توانایی مالی دارند در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند و آنهایی که توانایی ندارند کمافی سابق رایگان انجام شود.
 
وی افزود: برای رسیدن به این هدف خود سازمان بیمه سلامت برای اینکه بداند شخص توانایی مالی دارد یا نه طبق مصوبه ای که دولت اعلام کرده این کار به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی محول گردید و از طریق سامانه بیمه سلامت ،دفاتر پیشخوان و خود شخص نیز می تواند جهت ثبت نام مراجعه کنند.
 
رحیمی یادآور شد: افرادی که نیاز به دفترچه و تمکن مالی دارند می توانند دفترچه بیمه ایرانیان بگیرند و هم از مزایای بخش دولتی و هم بخش خصوصی استفاده کنند و هزینه آن نیز حدودا مبلغ 630 هزار تومان برای یک نفر و به مدت یک سال است و دریافت دفترچه د رخانواده به صورت انفرادی امکان پذیر نیست بلکه باید خانوادگی اقدام نمایند .
وی تاکید کرد : افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند نیاز به آزمون وسع ندارند و به صورت رایگان برای آنها دفترچه صادر می شود.
 
رحیمی بیان داشت: افراد برای دریافت دفترچه باید به سامانه مراجعه و براساس شاخص ها و مواردی که در سامانه مشخص شده به فرد گفته می شود که به طور مثال 50، 30 یا 20 درصد هزینه صدور دفترچه را باید پرداخت کند و یا به صورت رایگان دفترچه به او تعلق می گیرد، یک کد برای بیمه شده ارسال می شود و فرد پس از مراجعه به دفاتر تعیین شده دفترچه را دریافت می کند.
 
وی خطاب به آن دسته از افرادی که در آزمون شرکت و مشمول تخفیف نشدندگفت : برای سامانه آزمون وسع یک بار حق اعتراض تعریف شده، افرادی که در گذشته معترض بودند درصدی از مشکلات آنها رفع گردید و درصد دیگری نیز همان نتیجه آزمون وسع اولیه برای آنها لحاظ شده است.
 
مدیرکل بیمه سلامت ایلام یادآور شد : سامانه آزمون وسع توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در مرکز راه اندازه شده است و استان ها در این امر هیچگونه دخالتی ندارند و نتیجه استعلام پس از ثبت نام به مدت یک ماه به افراد اعلام می گردد.
 
وی افزود:صدور دفترچه برای روستائیان قبلا به صورت رایگان بود ولی اکنون آنها نیز باید در آزمون وسع شرکت کنند و این کار به مرور انجام میگردد.
 
رحیمی به افراد فاقد هرگونه دفترچه بیمه ای توصیه کرد: حتما برای دریافت دفترچه بیمه از هر سازمان بیمه گری اقدام کنند،به این دلیل اگر کسی فاقد دفترچه بیمه به بیمارستان مراجعه کند ما فرد فاقد دفترچه بیمه ای را روی تخت بیمارستان بستری نمی کنیم و حتی اگر این فرد برای دریافت دفترچه ایرانیان نیز اقدام کند 10 روز بعد از دریافت دفترچه می تواند از آن استفاده کند. البته یک مورد استثنا وجود دارد و آن هم در مواقع اورژانسی است که در آن صورت فرد باید هزینه کامل را پرداخت کند.
 
رحیمی در پایان عنوان داشت : رویکرد جدید سازمان این است که مشکلات مردم را در شرایطی که مردم گرفتار هستند بهتر کنند و جریان آزمون وسع نیز بر این روال است و از مردم تقاضا دارم که نسبت به ثبت نام در سامانه و گرفتن دفترچه اقدام کنند به این دلیل اگر دفترچه نداشته باشند و در بیمارستان بستری شوند و نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشند رقم بالایی باید به صورت آزاد پرداخت کنند.
 
وی افزود : بیمه هم هیچ کاری نمی تواند برای آنها انجام دهد، مثل ماشین فاقد بیمه که اگر تصادف کند شرکت بیمه نمی آید برای گذشته ماشین بیمه صادر کند بیمه همگانی و سلامت هم همین است منتها ما چون نگاه حمایتی به قضیه داریم و ان شا الله مدیر عامل جدید بتواند کاری انجام دهد که تا پایان کرونا این امر تسهیل شود.
 
امروزه دولت‌ها توسعه یافته یا درحال توسعه در جهان برای ارتقای بهره مندی در ساختار بیمه در حوزه سلامت و در راستای ارائه بهترین خدمات ریل گذاری ها و تلاش‌های بسیاری را انجام می‌دهند. می توان گفت نظام‌های سلامت موفق در دنیا بر پایه بیمه طراحی شده‌اند. در واقع می‌توان بیمه را کلیدی‌ترین اهرم اجرایی در سیاست‌های کلان بهداشت و درمان معرفی نمود.
 
با نگاهی به مطالب عنوان شده در بالا درمی‌یابیم که ایجاد ساختاری سازمان یافته در بیمه‌ها یکی از اصلی‌ترین وظایف دولت‌ها در جهت تحقق رفاه اجتماعی، سلامت همگانی و کاهش فقر در جامعه می‌باشد.
 
همانگونه که در قانون(اصل 29 قانون اساسی) نیز درنظر گرفته شده است. در ایران نیز یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود در نظام سلامت، فقدان سیستم بیمه ای پویا و کارآمد بوده که ناشی از عدم وجود نظام بیمه درمانی یکپارچه در حوزه سلامت می‌باشد.
 
ریشه این چالش را می توان در سیاستگذاری‌های نادرست، قوانین و مقررات به روزرسانی نشده، عدم وجود زیرساخت‌های مرتبط و منابع مالی محدود در این حوزه دانست که امیدواریم مسئولین مربوطه در این شرایط حاد اقتصادی و معیشتی و بخصوص فراگیری کرونا در کشور که نیاز کنونی مردم دسترسی آسان به بیمه با کمترین هزینه ها است را فراهم سازند و در مسیر حل مشکلات یاد شده در این مطلب گامی محکم بر دارند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همشهری ایوانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
درود بر خبرگزاری تابناک برا ویکیری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار