چشمه پرآب معروف به بی‌خیره(بدون خیر) که در پایین‌دست روستای ملگ‌آباد ملکشاهی بدون استفاده هدر می‌رفت با همت و تلاشی جهادگونه با انتقال به دشت پیره این روستا منشا تولید و خیر و برکت شده است.
کد خبر: ۹۰۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 08 October 2020

  به گزارش تابناک ایلام، ملکشاهی در امتداد کوه‌های زاگرس و در مرکزیت جغرافیایی استان ایلام دارای رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب و خروشانی است که قرن‌هاست بدون استفاده در جریانند و این درحالی است که صنعت توسعه کشاورزی منطقه از کم‌آبی در رنج است.

یکی طرح‌هایی که در روزهای گذشته با تلاش دستگاه‌های مختلف با محوریت قرارگاه سازندگی سپاه استان ایلام به ثمر نشست، انتقال آب چشمه معروف به بی‌خیره به دشت بالادست پیره است که در بدو امر ۱۵۰ هکتار از اراضی مستعد را تحت پوشش آبیاری قرار داده و در آینده نه‌چندان دور همین منطقه متروکه قطب تولید محصولات باغی و زراعی شهرستان می‌شود.

بی‌خیره که در طول سالیان بر زبان مردم زحمتکش دیار ملگ‌آباد ملکشاهی نقش بسته بود حکایت از هدررفت منابع ارزشمندی است که شاید می‌شد زودتر از اینها به گردونه تولید کشور اضافه شوند.

برای رساندن آب این چشمه از عمق یک دره سخت‌گذر ابتدا جاده ارتباطی احداث شد، سپس از طریق ایجاد مخزن، برق‌رسانی و سپس پمپاژ آب در لوله‌هایی به طول چندین کیلومتر، آب از فاصله‌ای دور به زمین‌های حاصلخیز اما بی‌آب دشت پیره در روستای ملگ‌آباد شهرستان ملکشاهی رسید و طی آیینی دوشنبه گذشته در ارتباط ویدیوکنفرانس با رییس‌جمهوری افتتاح شد.

محمد تانگو از دامداران و کشاورزان منطقه در این‌باره گفت: در سال‌های گذشته مردم این دیار بارها برای انتقال آب بی‌خیره با مسئولان رایزنی کردند اما به دلیل نیاز به اعتبار کلان برای اجرای این طرح عملا کاری صورت نگرفت تا اینکه قرارگاه سازندگی بسیج با حمایت فرمانداری و سایر دستگاه‌ها محوریت این پروژه را به دست گرفت و مردم نیز از هیچ کمکی دریغ نکردند.

یکی دیگر از روستاییان ملگ‌آباد گفت: تمامی درآمد روستا و عشایر با تکیه بر زراعت دشت پیره می‌گذرد در حالی با وجود وجود زمین حاصلخیز به دلیل نبود آب، زراعت دیم کمترین سود ممکن را نصیب کشاورزان و دامداران منطقه می‌کرد.

جانشین قرارگاه عمران و آبادانی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی مردم منطقه از ما درخواست کمک کردند و از نزدیک به بازدید چشمه بی‌خیره رفتیم، حسرت هدررفت آب خروشان چشمه و نیاز اهالی به آب را با تمام وجود لمس کردیم و تصمیم گرفتیم با یک کار جهادی و کمک گرفتن از دستگاه‌های دولتی آب این چشمه را به بالادست منتقل کنیم و عملیات اجرایی این طرح شروع شد.

سرهنگ فلاح غلامی افزود: ابتدا مشکل راه دسترسی بود که از روستای ملگ‌آباد تا دشت پیره چهار کیلومتر جاده تخریب شده، مرمت و بهسازی و از دشت پیره تا محل چشمه نیز 2 کیلومتر جاده‌سازی در سخت‌گذرترین شرایط ممکن انجام با ورود تجهیزات و ماشین‌آلات کار شروع شد.

وی یادآور شد: در ادامه حوضچه و پمپاژ اولیه ۲۰۰ مترمکعبی در محل چشمه و سپس استخر و پمپاژ ثانویه سه هزار مترمکعبی در بالادست دشت پیره که بیش از ۲۰۰ متر ارتفاع داشت، احداث و با ۳۶۰ متر خط انتقال این دو پمپاژ به همدیگر متصل شدند و با ایجاد ۶ کیلومتر شبکه انتقال برق از محل روستا تا چشمه کار انتقال آب به اتمام رسید.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام گفت: عملیات احداث این پروژه به صورت یک کار جهادی با احداث ۲ کیلومتر جاده دسترسی، ایجاد حوضچه و پمپاژ اولیه ۲۰۰ مترمکعب در محل چشمه کوثر، احداث استخر و پمپاژ ثانویه سه هزار مترمکعبی و پنج کیلومتر شبکه برقرسانی و ۳۶۰ متر خط انتقال بیش از ۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سرهنگ فلاح غلامی با بیان اینکه عملیات احداث این پروژه با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در راستای محرومیت‌زدایی و استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای و افزایش تولید در طرح‌های مشابه آمادگی همکاری با دستگاه‌های اجرایی را دارد.

فرماندار ملکشاهی در خصوص این پروژه با بیان اینکه برای آبرسانی به زمین‌های منطقه ملگ‌آباد ۴۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اظهار داشت: این طرح با مشارکت  قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امیرالمومنین(ع) استان و جهاد کشاورزی احداث شده است.

محمد تاسمه یادآور شد: ۱۵۰ هکتار از اراضی بایر منطقه ملگ‌آباد با اجرای این طرح تحت پوشش سیستم آبیاری نوین کشاورزی قرار می‌گیرد و زمینه بهره‌برداری ۱۳۰ خانوار روستایی و عشایری منطقه را فراهم می‌کند.

فرماندار ملکشاهی افزود: این شهرستان با دارا بودن پنج رودخانه دائمی و زمین‌های مستعد، قابلیت توسعه قابل توجهی در حوزه باغات و زراعت دارد و بنابراین از سال گذشته انتقال آب رودخانه‌ها با اجرای چندین طرح احداث پمپاژ کشاورزی در دست اقدام قرار گرفته است.

تاسمه تاکید کرد: با بهره از این طرح‌ها ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم و بایر شهرستان زیر کشت مکانیزه باغات و زراعت خواهد رفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی نیز گفت: در راستای احداث و تکمیل این طرح جهاد کشاورزی ۱۲۰ هکتار از اراضی را تحت سیستم تحت فشار آبیاری بارانی برای توسعه زراعت منطقه قرار داده است و ۳۰ هکتار نیز برای توسعه باغات تحت اقدام قرار دارد.

کاظم رستم‌نژاد اظهار کرد: جهاد کشاورزی در این طرح با اجرای یک هزار و ۶۴۰ متر خط انتقال با لوله پلی‌اتلین، ایجاد شبکه تحت فشار به مساحت ۱۲۰ هکتار، توسعه و تقویت پمپاژ ثانویه و سایر اقدامات ۳۲ میلیارد ریال از طریق پیمانکار هزینه شده است.

وی افزود: اجرای این طرح زمینه بهره‌برداری مکانیزه کشاورزی برای ۱۳۰ خانوار عشایری و روستایی و زمینه اشتغال ۲۰ نفر نیز به صورت دائم را فراهم کرده است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار