جناب قویدل! به نظر می رسد تاریخ دفاع مقدس را حتی یکبارهم مرور نکرده‌ای وگرنه پی می بردی که استان لرستان در نقطه صفر مرزی واقع نشده که اینگونه بی‌گدار به آب زدی و جغرافیای ایلام را با لرستان اشتباه  گرفتی و ۸۰ لوکیشن سریال  را در لرستان تصویربرداری کردی!
کد خبر: ۹۰۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶ 09 October 2020
کتاب " دا" با ۷۰ بار تجدیدچاپ، به عنوان پرفروش‌ترین ومعروف‌ترین اثر ادبیات پایداری، محصول ذهن و اندیشه‌ی یک بانوی ایلامی است که خط شهادت از ایلام تا خوزستان را انعکاس داده و بر مقاومت و شهادت طلبی مردم این استان مرزی، واقعبینانه صحه نهاده‌ست. راوی دراین کتاب باحفظ لهجه کردی ایلامی پدرش (شهید علی حسینی) و صحبت کردن با همشهری ‌ها با زبان کردی نوعی بازگشت به اصالت را تبین کرده است.
 
اما شوربختانه سریال تلویزیونی " ایلدا" درجهت معکوس " دا" خام وبی مایه، ازیک سو با یک زبان نا مانوس، به مغالطه‌ی گویشی دست زده و اعتراض ایلامی‌ها وغرب کشور را برانگیخته و ازسوی دیگر به تحریف ادبیات پایداری ایلامیان دست زده است.در واقع راما قویدل کارگردان این فیلم، در غفلت نهادهای نظارتی، با هزینه‌ی میلیاردی از بیت المال، باساخت یک فیلم غیرحرفه‌ای ، تاریخ دفاع مقدس را مخدوش کرده‌است.
 
آنجا که کارگردان و عوامل سازنده سریال "ایلدا" مرز حماسی ایلام را برای ضبط صحنه‌های فیلمبرداری، نامناسب تعبیر می کند، آنجا که کارگردان، تفاوت فاحش گویش مردم ایلام را با گویش لُری درک نمی کند، آنجا که پوشش زنان و مردان ایلامی، جعل می شود، توهین به دفاع مقدس، توهین به مردم حماسه‌ساز ایلام، توهین به ساحت هنر، با تساهل و تسامح کلید می خورد.بسیار دردناک است که نهادهای ناظر بر تولیدات سیمای جمهوری اسلامی، عنان فرهنگ وهنر این آب وخاک آغشته به خون شهیدان را به دست کارگردانان دست چندم صنعت فیلم سازی بسپارند تا در این تنگنای اقتصادی ومالی، بیت المال به راحتی، دود هوا شود!
 
جناب قویدل! به نظر می رسد تاریخ دفاع مقدس را حتی یکبارهم مرور نکرده‌ای وگرنه پی می بردی که استان لرستان در نقطه صفر مرزی واقع نشده که اینگونه بی‌گدار به آب زدی و جغرافیای ایلام را با لرستان اشتباه  گرفتی و ۸۰ لوکیشن سریال  را در لرستان تصویربرداری کردی!
 
آقای کارگردان به خود زحمت بده وتاریخ پرافتخار مردمان این سامان را مرور کن! لباس بازیگران سریال ایلدا، نه به لباس رزم شهیدان و نه به لباس حماسی رزمندگان ایلامی هیچ شباهتی ندارد.مردم ایلام با برخی دیالوگ‌های سست و بی مایه‌ی فیلم بیگانه‌اند. و تهور و نستوهی رزمندگان ایلامی در جبهه‌های غرب به نحو واقعی تعبیه نشده است واین همان تحریف وخدشه دار کردن فرهنگ وادبیات پایداری ماست.وهمین ناشیانه‌های شما بوده که مخاطبان این سریال را به شدت کاهش داده است.
 
اینک درحالی که مردم و رسانه‌ها با راه اندازی کمپین" نه به ایلدا" خواهان توقف پخش این سریال از شبکه یک سیما هستند، غیر از مدیرکل ارشاد ایلام، دریغ که مسولان ارشد استان همچنان در غفلت و بی تفاوتی به سر بُرده و از زیر بارسنگین صیانت از فرهنگ دفاع مقدس تا این لحظه، شانه خالی کرده‌اند.
 
انتظار می رور امام جمعه محترم ایلام که خود از رزمندگان نامدار دفاع مقدس بوده،  استاندار فرهنگی و نمایندگان مردمی ایلام، باموضعگیری‌های قاطعانه‌ی خود،ضمن درخواست عذرخواهی کارگردان فیلم یادشده از ادامه پخش این سریال پر حاشیه ممانعت کرده و آرامش را به حوزه فرهنگی برگردانند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
لرستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
نویسنده محترم توجه داشته باش در گذشته استان ایلام جریی از استان لرستان بوده و به لرستان پشتکوه معروف بوده و شهر های دره شهر آبدانان و دهلران همچنان از قوم لر و لک هستند و چرخش روزگار باعث شده که روستای حسین آباد که به نام حسین قلی خان ابوقداره حاکم لرستان نامگذاری شده با هجوم قوم کرد تغییر نام دهد قرار نیست کل تاریخ به فراموشی سپرده شود
پاسخ ها
شیرین
| France |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
دوست عزیز به دستور رضا شاه استان ایلام سال ۱۳۰۷ از لرستان و کرمانشاه جدا شد و در دوران دفاع مقدس یه استان مستقل بوده لطفا تاریخ رو به نفع خود نقل نکنید!
ممد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
شیرین خانوم
من پدرم موقع جنگ یه مدت ایلام بوده. بهش گفتم قضیع روباور نمیکرد ایلام کورد باشع الانم باور نکرده !
دوما خوبع تاریخ ما لرا توهمات نژادی نیست. چیزی هست که مدرک داره و ثابت شدس. کافیع تحقیق کنی. غار دوشه لرستان . مفرغ های موزه لوور فرانسه . باستان شناس هایی که در مورد کاسیتی ها و عیلامی ها نظر دادن(شما فقط تحقیق کن از چن تا منبع اگاه ) ما ریشه داریم . نافه ما لرا رو با این خاک و کشور بریدن!
اونوقت تاریخ کوردا:۵۰۰ ساله . که هیشکی هم نمیدونه از کجا اومدن
حالا برید تو گوگل دنبال اصالت باشید
لر ایلامی....
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
این همه فیلم در مورد کردها ساخته شد، کسی حرفی نزد، حالا یه فیلم هم در مورد لرهای دهلران و مناطق اطراف ساخته شده، کردها میخان زمین و زمان رو به بریزند.
پاسخ ها
علیمرد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
داداش من اگه قراره از لرها فیلم بسازن کسی جلوشان را نگرفته ولی اعتراض کوردها بدلیل اینه که تمام زحمات و حماسه های ما را به اسم ما تقدیم لرها کرده.
کرد ایلامی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آقای لر ایلامی که اجدادت سالیان پیشین تشریف آوردن ایلام و مدتی رو در این استان سکونت کردن و بعدش خودتان رو ایلامی اصیل هم میدونین ،بهتره یه سری به آماروارقام و کتابها ومتون تاریخی بزنین و مطالعه ای انجام بدین و از روی معده حرف نزنین تا طبق همون آمار و ارقام کشوری بفهمین که استان ایلام۹۰ درصدش کرد،۵ درصد لر،۵ درصد هم عرب داره و اصل و اصالت و بومی این استان مردمان و ایلات و عشایر کرد هستن نه لر مهاجر ،هر چند لروکرد برادر همند و از یه ریشه و تبارند ولی توهین هم حدی داره،سپاس فراوان،
ممد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
اقای کرد ایلامی؟!

ما لرا نه مثه شما مهاجر بودیم نه کوچمون دادن!
مرزها به ما تکیه کردن!
ما از اول تو این ابو خاک ریشه داشتیم
عیلامی و کاسیتی تباریم(حسودی نکنید)
برید تحقیق کنید (نه اون شبکه های ماهواره ایی کرد زیان که حتی لرستان رو هم کورد میگه
فرزند کاسیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
آقای کرد ایلامی نیمی از استان ایلام لر و لک هستن و با گویش لری مینجایی و لکی حرف می زنند.
دره شهر
آبدانان
دهلران
ملکشاهی و...

یا شما ریاضی بلد نیستی و یا مغرض تشریف داری و اصلا ایلامی نیستی
شوربختانه در طی یک دهه گذشته جمعیت لر این استان در پی احبا هویت گذشته هستند و همین عامل اصلی ناراختی حضرات پانکرد شده

ایلام لرستان پشت کوه هست و شکوه تمدن عبلامیان
قوم کاسیت اجداد لر ( صاحب تمدن عیلام) ساکنان و بومیان زاگرس بوده و هستند. حداقل تو که کامنت مینویسی ابتدا کمی اطلاعات تاریخی خود را بالا ببر و سپس اظهار نظر کنید تا متوجه شوی لرها مهاجر بوده اند یا کردها (مادها).
ایران اسلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
منابع من از روی تمام‌کتب و‌متون تاریخی هستش،حتی با یه جستجوی ساده در جستجوگرای اینترنتی این گفتار جامه ی عمل می پوشاند،بعدش شما که دانشمند برجسته علوم ریاضیات تشریف داری بگو منابع و ماخذت چیه که تموم این شهرستانها رو لر معرفی‌کردی حتی مردمان لک را؟همین الان یه زحمتی به خودت بده و لااقل یه جستجو بکن تا ببینی استان ایلام چند درصد اقوام مختلف داره،درود بر لر،لک،کرد،ترک،عرب،فارس،بلوچ،و ایران و ایران اسلامی و ننگ ومرگ بر تجزیه طلب و منافق،،،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
خدایی اصلا کرد و لر ایلام بی خیال، ولی کدامیک از مناطق مرزی ایلام با عراق پوشیده از درخت بلوط هست که این کارگردان این لوکیشن لرستان با مرز ایلام یکی دونسته بعدشم دهلران هم یکدست لر نیست بلکه شامل کردها، عرب ها و لرها میشه
Htr
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
ما خواستار هویت ایلامی هستیم با تمدنی چند هزار ساله....
نه کورد!!!! هستیم....تازه از کوردهای نژادپرست و مزدور متنفر....همین دو روز پیش یک دلاور ایلامی توسط گروهک های مزدور کورد به شهادت رسید.که جای هیچ توجیهی برای گدایی هویت کردی نمیزاره....
لر هم نستیم...البته خب دره شهر و دهلران .لر هستن..
حرف اصلی من اینه ایلامی باید دنبال هویت مستقل باشه نه بر کورد بودن محتاجه و نه لر......ما ایلامی هستیم تمام و کمال..با هویتی و زبانی و فرهنگی عیلامی.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
تو که اصلا سواد نداری چرا میگه دهلران لر اول دهلران بیشتر کرد بعد لر وعرب بعد گویش لری دهلران گویش خالص بعد مثل گویش لرستانی ترکیبی از لکی باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
از روی سوادت حرف بزن دهلران بیشترش کورد بعد لر وعرب بعد خودتون دهلران قاطیی نکنید لرای دهلران لری خالص ولی لرای لرستان قاطی نکنید لرای لرستان لهجشون ترکیبی از لری ولکی
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
من با نظرش کاملا موافقم...ایلامی باید دنبال هویت مستقل عیلامی باشد که صد البته در ریشه ی غنی تمدنی اش دارد.....ما میگیم چرا برخی ایلامی ها متاسفانه به دنبال گدایی هویت کوردی!!!! میباشند؟؟؟!!!!! همان فرهنگ نژاد پرستانی که با دشمنان میهن ما همدست اند؟؟؟؟
اصلا بحث لر یا کرد بودن دهلران چه ارزشی دارد گیریم کردباشید یا لر چه فرقی میکند؟؟؟؟ اصلا به نظر نوع حرف زدن یک ادم ارزش گذاری بشه!!!
آقا دهلران کورد که چی مثلا ایلام هم لر که چی بشه مثلا.....خواهشا برای خودمون ارزش قایل بشیم به دنبال گدایی هویت از خارج از عیلام نباشیم...که اگر هم باشیم چی گیرمون میاد؟؟؟؟؟؟
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
چرا عذر خواهی
من یک سوال از آقای بسطامی دارم
جناب آقای بسطامی شما نماینده کل مردم استان ایلام هستید چرا هویت خودتون رو فراموش می کنید
چرا هویت مردمانی که به شما رای دادن رو نادیده می گیرید
آیا نیمی از مردم مهران لر زبان و از ایل بزرگ شوهان نیستند
آیا نمی از مردم دهلران از ایل بزرگ کایدخورده و لرزبان نیستند
آیا نیمی از جمعیت موسیان لرزبان و از ایل دیناروند نیستند
مگر ما مرزدار نیستیم
چرا هویت ما رو زیر سوال می برید
مگر چنگ در چنگوله و مهران دهلران و موسیان نبود
شما بفرمایید گویش این مردمان چیه
درکنار اینها 100 درصد مردم بخش مورموری
50 درصد مردم آبدانان
100 درصد مردم دره شهر
اینها چه گویشی دارند
برای یک نماینده و حتی امام جمعه خوب نیست استان رو به دو بخش تقسیم کنه
ما همه بردادریم شیعه هستیم و ایرانی
افتخار می کنیم عیلامی بوده و هستیم
تمدنی 10 هزار ساله داریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
این سریال با ید تو استان ایلام ودهلران ومهران این فیلم اعتراض به خاطر این که چرا تو لرستان ساخته شده مگه لرستان مرزی
ممد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
سلام
به لرستان امروزی میگفتن لرستان پیشکوه
به ایلام میگفتن لرستان پشتکوه
همین گواهی بر لر بودن استان ایلام هست
دوما من پدرم دوران سربازی یه موقع ایلام بوده حدود ۳۰ سال پیش یا بیشتر
بهش میگفتم ایلام کرد هستن باورش نمیشد!!!
الانم باورش نمیشه میگه لر هستن بیشتر و لک هم داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار