صرفنظر از رد پای سودگرانی که با منفعت طلبی که از طریق خروج مرغ تولیدی مرغداری ها از استان زمینه کمبود عرضه وافزایش قیمت آن را در بازار فراهم آورده اند ،بررسی ها نشان می دهد که حضور در سایه رانت خوارانی که به جای عرضه سویا ومواد الولیه مورد نیاز مرغداران آن را به قیمت گزاف روانه بازار سیاه می نمایند ،خبرهای تلخ دیگری دایر بر عدم جوجه ریزی برخی مرغداران به رغم دریافت سهیمه مواد اولیه با ارز دولتی به گوش می رسد .
کد خبر: ۹۰۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱ 15 October 2020

تابناک ایلام ::این روزها وضعیت معیشتی مردم به مراتب نگران کننده است ،تورم وگرانی افسار گسیخته کالاهای مصرفی وغیر مصرفی زندگی را بر مردم خصوصا قشر پایین دست جامعه سخت ونفس گیر کرده است. گرانی ساعتی وگاها دقیقه ای برخی کالاهای پرمصرف از یک سو و قدرت خرید پایین بخش عمده جامعه باعث شده تا آنان چاره ای جز حذف بسیاری از اقلام خوراکی را از سبد غذایی خود نداشته باشند .

بررسی وضعیت اقتصادی کشور و لجام گسیختگی قیمتها نشان می دهد که در کنار مسایل ومشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی ،بخش عمده بی پروایی بازار توزیع وفروش کالا از عدم نظارت دقیق بر توزیع مواد اولیه و رها شدن قیمت گذاری آنها از سوی صنوف متعدد نشات می گیرد .

در جایی که انتظار می رود در بحبوحه بحران ناشی از جنگ اقتصادی ،دستگاههای نظارتی ودولتی مسئول با افزایش نظارت ها وتشدید برخوردها زمینه تامین امنیت غذایی وروانی مردم را فراهم آورند ،اما رها نمودن صنوف به حال خود باعث شده تا زمینه برای فربه شدن رانت خواران زالو صفت و متقابلا مکیده شدن خون مردم بینوا از سوی آنان تسهیل شود .

این روزها قیمت هیچ کالای مصرفی وغیرمصرفی در بازار عرضه وتوزیع روی سکون وآرامش به خود ندیده است ،تلاطم لحظه ای قیمتها سوهان روح مردم زجر کشیده شده ودر وانفسای گرفتاری های متعدد مردم ،آرامش روانی وامنیت غذایی آنان رابر هم زده است .

امروز در میان بهت واندوه مردم محاصره شده در میان انواع واقسام گرفتاری ها قیمت مرغ بعنوان تنها مواد غذایی پرمصرف انان به یکباره با جهش خیره کننده ای بیش از ده هزار تومان برای هر کیلوگرم گران شد تا این محصول غذایی نیز همانند دیگر اقلام غذایی از سفره فقرا و قشر آسیب پذیر جامعه پر کشیده ودر زمره غذای اعیان قرار گیرد .

در حالیکه استان ایلام یکی از بزرگترین تولید کنندگان مرغ به حساب آمده و توان تامین بازار مصرفی 600هزار ایلامی را دارا می باشد ،از سویی نیز دولت مواد اولیه مورد نیاز مرغداران را با ارز 4200تومانی در اختیار آنان قرار می دهد ،چرایی افزایش این حجم غیر منتظره قیمت مرغ را باید درجایی دیگر جستجو کرد.

صرفنظر از رد پای سودگرانی که از طریق خروج مرغ تولیدی مرغداری ها از استان، زمینه کمبود عرضه وافزایش قیمت آن را در بازار فراهم آورده اند ،بررسی ها نشان می دهد که حضور در سایه رانت خوارانی که به جای عرضه سویا ومواد اولیه مورد نیاز مرغداران، آن را به قیمت گزاف روانه بازار سیاه می نمایند_ در این افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است .خبرهای تلخ دیگری دایر بر عدم جوجه ریزی کامل برخی مرغداران به رغم دریافت سهمیه مواد اولیه با ارز دولتی به گوش می رسدکه نیازمند بررسی بیشتری از سوی دستگاههای مسئول است .

بدیهی است ظهور وبروز چنین اتفاق تلخی در اقتصاد استان وبازار موادغذایی به نوعی اعلام  جنگ بر علیه مردم تعبیر می شود که لازم است دستگاه نظارتی و خصوصا دادستان ایلام به صورت ویژه موضوع گرانی قیمت مرغ و دستان پشت پرده سوءاستفاده گری که سویای ارز دولتی را به بهای شیشه کردن خون مردم روانه بازار سیاه نموده اند راشناسایی وبا آنان برخورد قاطع نمایند .

به عقیده بسیاری از فعالین شبکه های اجتماعی و رسانه ای وآگاهان،دستان پشت پرده دلال بازی ورانت خواری  مانع از  عرضه سویای دولتی در مرغداری ها شده وبرخی نیز با روشهای مزورانه ای با اجاره تعدادی از مرغداری های سطح استان ،بازار سیاه عرضه سویای ارز دولتی و اخلال در نظام عرضه توزیع آن را راه انداخته اند که باید سریعا برای این موضوع چاره اندیشی شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
گرانی مرغ از اونجایی شروع شد که افراد بی ربط و باربط دخالتشون رو در بازار مرغ شروع کردن! وقتی سویا شده کیلوئی 13000 تومان طبیعی است و ما مرغدار را مجبور کردیم مرغ زنده را کیلویی 10500 تومان بفروشه طبیعیه که بعد از یکبار زیان، دیگه مرغداران حاضر به جوجه ریزی نشن! مرغ کشتار روزدر حال حاضر باید حداقل 26 تومان باشد و البته بهتون این وعده رو بدم که چون تعداد جوجه ریزی از 12000000 به 280 هزار یعنی یک چهارم رسیده قیمت مرغ میتونه تا 40 تومان هم افزایش پیدا کنه!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار