سارا فلاحی در گفتگوی اختصاصی با تابناک ایلام مطرح کرد (قسمت اول )
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر تابناک ایلام ،گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه انجام وظایف وکالت مردم استان ارایه کردند.
کد خبر: ۹۰۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰ 17 October 2020

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر تابناک ایلام ،گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه انجام وظایف وکالت مردم استان ارایه کردند.

به گزارش تابناک ایلام ،دکتر سارا فلاحی در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح بخشی از کارنامه شش ماهه خود در جایگاه وکالت مردم استان اظهار کرد : پس از حضور در مجلس شورای اسلامی ،مشارکت در پروسه انتخاب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گامی مهم برای آغاز فعالیت رسمی مجلس به حساب می آید که در این حوزه حضور فعالی داشتیم.

سارا فلاحی گفت :ما شرایطی را برای کاندیدهای ریاست مجلس اعلام کردیم(منظور از ما نماینده هایی بودند که برای ریاست مجلس کاندید نشده بودند و میخواستند رای بدهند).افراد زیادی کاندیدای ریاست بودند، طبق عرف این کاندیدادها تماس می گرفتند و ما هم  در جلسات ایشان شرکت کرده و برنامه هایشان را به دقت رصد کردیم.

وی ادامه داد : پس از شرکت در جلسات مختلف وتجزیه وتحلیل برنامه های ارایه شده از سوی نامزدهای ریاست مجلس یازدهم ،در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برنامه هایی که دکتر قالیباف ارایه کرده اند مهمتر وعملیاتی تر است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود:در اولین جلسه ای که با دکتر قالیباف به عنوان نماینده و وکیل مردم داشتم انتظاراتی در سطح ملی و در سطح استانی مطرح کردم که خواسته ها در سطح کلان کاملا مشخص هستند . در سطح استانی اولین موضوعی که مطرح شد توجه ویژه مجلس به استان ایلام بود ،چرا که مردم ما 8 سال در برابر دشمنان از خاک میهن دفاع کردند و باید عقب افتادگی استان جبران شود.

دکتر فلاحی بیان داشت:  انتظارمان از مجلس این است که به لحاظ عملیاتی و قانونی و مخصوصا در بحث بودجه پشت مناطق محروم قرار بگیرد ، یکی از مسائل مهم برای تحقق این انتظار  همین بازدیدهای میدانی است که در پیش گرفته ایم .

وی  تصریح کرد :این بازدید ها در راستای نظارت هستند و ممکن است انتقاد هایی به این قضیه نیز صورت گیرد که اینها کارهای پوپولیستی و انتخاباتی است. اما ما به دیدگاه افرادی که برای بازدید می آیند کاری نداریم و من اگر خودم با کمیسیونی، نماینده ای  و یا فراکسیونی صحبت کنم صرفا در راستای این است که از نزدیک ببینند و شرایط را لمس کنند که این امر موثر هم بوده و از این پس هم می تواند تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی وامنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که ما از طریق کمیسیون امنیت ملی به ایلام آمدیم برای بنده خیلی جالب بود که پشت بند آن خود نمایندها طراح یک نامه شدند وقرار بر این شد پس از ازتعطیلات مجلس  در 27 مهر ماه این نامه به امضاء نمایندگان برسد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد : این نامه در راستای تکمیل طرح سامانه گرمسیری وبرای پیشگیری از هدر رفت بیت المال تنظیم وخدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد .خود کمیسیون امنیت ملی که  یکی از  موثر ترین کمیسیون هاست، پشت این قضیه قرار گرفتند و بنده هم گزارش این کار را به دوستان دادم.

وی افزود : در ادامه وزارت خانه های مورد نظر مخصوصا وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مطالبات مردم ایلام را به جد پیگیری می کنند، چون بار امنیتی طرح گرمسیری در سطح کلان کشوری بسیار مهم است. بنابراین در این راستا ما مطالبات اساسی داریم  و این بازدید های میدانی در راستای همان قول هایی است که به مناطق محروم داده شده است.

عضو فراکسیون محرومیت زدایی مجلس گفت: مشکلاتی که در ادوار مختلف مجلس اتفاق افتاده این بود که حوزه هایی که تعداد نماینده های بیشتری داشتند قدرت چانه زنی آنها بالا بود .ولی درحال حاضر  با این بازدید های جمعی و گروهی و ایجاد یک هویت جمعی در مجلس آن اقدام تضعیف شده و مشکل به طور تقریبی در حال برطرف شدن است.به عنوان مثال  ما در فراکسیون محرومیت زدایی، جمعی 15 نفره از نمایندگان بودیم که از حاشیه شهر مشهد بازدید کردیم و این بازدید جمعی می تواند موثر باشد . من از فراکسیون قول گرفتم که حتما به ایلام هم سفر کنند ،منتهی با این تفاوت که اعضای تاثیر گذار دولت را نیز همراه بیاورند تا بتوانیم قول بودجه و اعتبار را از آنان بگیریم.

وی در خصوص تعامل دولت و مجلس بیان داشت: دولت و مجلس وقتی در کنار هم قرار بگیرند و به شکلی عملیاتی وارد عرصه شوند قطعا نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.  ما باید به سمتی برویم که  مجلس را چابک تر کنیم که بتواند دو وظیفه تبیین و نظارت را انجام بدهد.

فلاحی افزود :اینکه هر کسی بخواهد بدون مطالعه فراکسیونی ایجاد کند و یا بعضی فراکسیون ها اساس شان شبیه به هم باشد  و در یک راستا هم حرکت کنند اینها باعث تضعیف مجلس می شوند.لذا  ما از این مقوله که نقدی جدی به مجلس است دوری می کنیم. هر نماینده فقط می تواند در 5 فراکسیون عضو باشد، به هر حال بعد از شکل گیری مجدد مجلس این کارها که قبل از شکل گیری بود به شکل رسمی تر پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم استان در مجلس گفت: در جمهوری اسلامی برای توسعه 2 راه میانبر وجود دارد؛ یکی توجه به ورزش و دیگری توجه به هنر. و این دو مقوله بسیار مهم هستند. در ورزش با یک سرمایه گذاری کوچک هم می توان عرق ملی را تحریک کرد و هم می توان با ایجاد هویت جمعی با کمترین هزینه غرور ملی را احیا کرد.

فلاحی ادامه داد: وقتی مدالی در المپیک کسب می شود ممکن است مردم در شرایط بد اقتصادی باشند ولی همین مدال می تواند مردم را در کنار هم قرار بدهد و برای مدتی هرچند کوتاه شرایط بغرنج اقتصادی را فراموش کنند . ورزش همیشه می تواند  در شرایط این چنینی معجزه گر باشد. بنده نیز با معاونین و مدیران مختلف چانه زنی زیادی برای زیرساخت های ورزش استان داشته ام.

وی ادامه داد: با توجه به نیازمندی استان در وزارتخانه هایی مثل وزارت نفت حضور یافتم. شرکت در جلساتی که قبل از شروع مجلس داشتیم باعث شد تا با نمایندگان دیگر آشنا شویم و برای صحبت ها و چانه زنی ها و اینکه مجلس ازچه مسیری مدیریت شود بسیار موثر بود، چون ما دیگر هنگام ورود به مجلس یک آدم جدید الورود و صفر کیلومتر محسوب نمی شدیم که هیچگونه آشنایی با امور و مجلس ندارد .همین موجب شد که وقتی مجلس به طور رسمی آغاز شد بتوانیم مطالبات استانمان را به عنوان نماینده ای که می داند و می فهمد پیگیری کنیم.

دکتر فلاحی خاطر نشان کرد:  بنده سعی کرده ام حتی المقدور از تریبون مجلس در راستای مطالبات مردم استان و در راستای مطرح کردن ایلام استفاده کنم. چون  این قول را به مردم ایلام دادم که باید آنقدر نام ایلام را از پشت تریبون مطرح کنم و از مطالبات به حق مردم ایلام بگویم که نگاه استراتژیک و راهبردی به این استان  ایجاد شود. چون ما باید ایلام را مطرح و پتانسیل های آن  را بیان کنیم .خیلی از مسئولین ما اصلا اشرافی بر پتانسیل های ایلام ندارند. در جاهای مختلف وقتی من ایلام را پرزنت کردم سرمایه گذاران متعجب شدند که ایلام چقدر جای سرمایه گذاری دارد.

نماینده مردم ایلام گفت: در مجلس برای اینکه بتوان پشت تریبون قرار گرفت و تذکر داد یا نطقی بیان کرد باید ثبت نام کنید تا قرعه به نام شما بیفتد.  در نطق میان دستور اوایل مجلس که قرعه کشی شد و نمایندگان به ترتیب صحبت کردند، من در آن نطق سعی کردم از ایلام شروع کنم و سپس به مسائل کشور بپردازم ،یعنی صحبت اولیه و پایانی ما در آن نطق ایلام باشد ،برای اینکه ایلام خیلی جای کار دارد و باید آن را مطرح کنیم.

فلاحی افزود :بعد از آن نطق، معاون یکی از وزرا به بنده گفتند اینکه شما می گویید ایلام دروازه مدیترانه است را برای ما تبیین کنید و توضیح دهید. من برای ایشان به تبیین این مسئله پرداختم و ایشان از این همه پتانسیل، از مرزی که با عراق داریم و از شرایطی که می توانیم از طریق ایلام برای کشور به سمت حوزه مدیترانه ایجاد کنیم تعجب کردند و این امری است که برای جمهوری اسلامی بسیار راهبردی و استراتژیک است. امن ترین و کوتاه ترین مرز برای رسیدن به مدیترانه به لحاظ اقتصادی ایلام است، چون ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه هستیم.

وی ادامه داد: در رابطه با دیپلماسی همسایگی من در جلسات مختلف با رسانه های مختلف صحبت کردم، چون ما مرز زمینی داریم و برای دور زدن تحریم های می توانیم از این مهم استفاده کنیم، استان ایلام 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که متاسفانه از این مزیت هم مرزی با کشور عراق استفاده بهینه ای نشده و اگر از این مزیت استفاده شود اتفاقات مثبت اقتصادی می تواند برای کشور بیفتد.

این نماینده مجلس گفت:  اگر مطالباتی که مردم ایلام دارند را در سطح پایین و باصدایی ضعیف مطرح کنیم این سیگنال را به کسی که باید به ایلام توجه کند می فرستیم که مسائل ما خیلی اهمیت ندارند و مهم نیستند. بنابراین نحوه بیان و درخواست مطالبات بسیار مهم است.

ادامه دارد .....

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار