صبح بخش بسیار مهمی از روز است و نقشی تعیین کننده در برنامه‌ی باقی ساعات روز از جمله برنامه‌ی غذایی ما دارد.
کد خبر: ۹۱۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 02 November 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: صبح بخش بسیار مهمی از روز است و نقشی تعیین کننده در برنامه‌ی باقی ساعات روز از جمله برنامه‌ی غذایی ما دارد. این مناسک صبحگاهی ما هستند که تعیین می‌کنند ناهار زیاد خواهیم خورد یا کم، بدن از همه‌ی کالری هایش استفاده خواهد کرد یا محض احتیاط آن‌ها را ذخیره خواهد کرد. در ادامه به عادت‌های غلط صبحگاهی‌ای می‌پردازیم که جلوی کاهش وزن مان را می‌گیرند.

۱- صبحانه مفصل نمی‌خوریم

زمان خوردن غذا از چیزی که می‌خوریم بسیار مهم‌تر است. دانشمندان ثابت کردند برای ثابت نگه داشتن وزن، رژیم غذایی‌ای که در آن صبحانه مفصل و شام سبک باشد بسیار مؤثرتر از رژیم غذایی‌ای است که بر پایه‌ی میان وعده‌های مکرر و سبک باشد.

علت این مسأله آن است که سرعت سوخت و ساز بدن در اوقات مختلف روز متفاوت است. نتیجه‌ی اصلی که به دانشمندان به آن رسیدند این است که هرگز نباید از خوردن صبحانه‌ی پر کالری خودداری کنید. مقدار ناهار باید متوسط و شام باید سبک باشد.

۲- در آفتاب قدم نمی‌زنیم

نور خورشید به معنای واقعی کلمه چربی‌ها را آب می‌کند؛ دست کم بافت چربی سفید را. محققان دانشگاه آلبرتای کانادا دست به آزمایشی زدند که ثابت کرد میزان لیپید‌های دن در معرض نور خورشید کاهش می‌یابد.

این کشف تا حدودی علت بالا رفتن وزن افراد در فصل زمستان که آفتاب کمتری دارد را توضیح می‌دهد. به خاطر داشته باشید که حضور زیاد در آفتاب هم کار درستی نیست و همیشه باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۳- بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب نمی‌خوریم

 

به گفته‌ی دانشمندان ۵۵ تا ۶۰ درصد بدن یک فرد بزرگسال از آب تشکیل شده، بنابراین نوشیدن یک لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب واقعاً کمک کننده است. نوشیدن آب باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود، امری که ریسک چاقی را کاهش می‌دهد. این کار به دفع سموم بدن هم کمک می‌کند.

۴- ورزش نمی‌کنیم

ورزش صبحگاهی جدا از مزایای بدیهی اش از جهت کالری سوزی و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، می‌تواند به کاهش اشتها هم کمک کند. محققان در پژوهشی متوجه شدند کسانی که عادت دارند پیش از صبحانه ورزش کنند در طول روز غذای کمتری می‌خورند.

علت این مسأله احتمالاً اثر «بیدار کننده»‌ی ورزش کردن است. کسانی که صبح‌ها ورزش نمی‌کنند سعی می‌کنند با خوردن مواد غذایی اضطراب بیدار شدن را کاهش دهند. به علاوه، دانشمندان پی بردند برای کاهش وزن، ورزش کردن در هنگام گرسنگی مؤثرتر است تا ورزش در طول روز.

۵- خوراکی‌های لذیذ را برای ناهار یا شام نگه می‌داریم

 

اگر نمی‌توانید در برابر خوردن شیرینی مقاومت کنید، این کار را صبح‌ها انجام دهید. این نتیجه‌ی دیگری است که دانشمندان در تحقیقات خود به آن رسیدند. اگر صبح شیرینی بخورید بیشتر لاغر می‌شوید تا آنکه شب این کار را انجام دهید.

۶- صبح‌ها اخبار را چک می‌کنیم

ترس و رنج ناشی از خواندن اخبار صبحگاهی می‌تواند واقعاً تأثیری منفی بر سلامت ما داشته باشد. این مسأله به ویژه زمانی صدق می‌کند که کمبود خواب مزمن داشته باشید. علت این مسأله آن است که اضطراب طولانی مدت باعث می‌شود سلول‌های بنیادی تبدیل به سلول‌های چربی شوند.

اضطراب باعث می‌شود بدن هورمون‌هایی تولید کند که به بدن کمک می‌کنند خود را با شرایط جدید مطابقت دهد. اگر اضطراب کوتاه مدت باشد، سلول‌های چربی جدیدی در بدن تشکیل نمی‌شود. اگر اضطراب طولانی شود، مکانیسم «ذخیره کالری» در بدن شروع به کار می‌کند؛ و حتی اگر غذای خود را کم کنیم، تا زمانی که موقعیت اضطراب آور به پایان نرسد قادر به کاهش وزن نخواهیم بود.

برچسب ها: صبحانه ، تغذیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار