سخنگوی دولت خبر داد:
سخنگوی دولت گفت: در نشست روز یکشنبه دولت با موضوع مبارزه با کرونا قرار شد از شنبه اول آذر تعطیلی شهرها اجرایی شود. در این تعطیلی گسترده حتی به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد و تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸ 15 November 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛  علی ربیعی روز یکشنبه پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگارانبا اشاره به نشست امروز هیات دولت درباره مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: در نشست امروز ابعاد اجرایی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی شد.

وی با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری دستگاههای مختلف گفت: همه دستگاه‌ها بایدبرای موفقیت در مقابله با کرونا کمک کنند. تاکید رئیس جمهوری براین است که همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مکلف به اجرای دقیق مصوبات هستند و همه اجزای دولت و همه ارکان نظام برای کنترل، مدیریت و کاهش شیوع ویروس کرونا باید دست به دست هم دهند.

تردد شهر به شهر ممنوع می شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه چند استراتژی در نشست امروز مورد بحث قرار گرفت، گفت: نخستین بحث، موضوع تعطیلی گسترده بود که قرار شد از شنبه اول آذر اجرایی شود. در این تعطیلی گسترده حتی نسبت به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد و تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود.

به گفته وی در این تعطیلی گسترده صرفاً تولید کنندگان و تامین کنندگان کالاها و تولیدات مورد نیاز و ضروری مشغول فعالیت خواهند بود. امروز همچنین علاوه بر تعطیلی گسترده بحث افزایش تست نیز مطرح و مقرر شد سازمان برنامه و بودجه بودجه‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا تست به صد هزار نفر برسد.

سخنگوی دولت با اشاره به استفاده از ظرفیتهای تولید داخلی در تست‌ها گفت: این تولید داخلی به تست هایی که پاسخ فوری دریافت می کنند، کمک خواهد کرد و این یک موفقیت است.

وی با بیان اینکه طرح مصوب شده حالت پویا دارد و الزاما بعد دو هفته اجرای آن متوقف نمی‌شود، تصریح کرد: طرحی که تصویب شده ادامه دار خواهد بود و معطوف به دو هفته نیست. یعنی اگر پس از دو هفته در منطقه‌ای تعداد مبتلایان کاهش داشت، وضعیت تغییر خواهد کرد و اگر کاهش نداشت، اجرای آن قابل تمدید خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر آمادگی برای تصویب نظرات کارشناسی گفت: همه پیشنهادهای مطرح شده از سوی وزارت بهداشت در جلسه امروز تصویب شد و حتی در بحث آموزش و پرورش تاکید شد هر سه وضعیت متفاوت دیده شود و رئیس جمهوری خواستند تا این قضیه سختگیرانه‌تر شود و هر سه وضعیت به شکل غیرحضوری انجام شود.

ربیعی درباره افزایش درمان سرپایی مبتلایان هم گفت: تعطیلی و تست گسترده به ویژه درمان سرپایی و تأمین اعتبار برای آن غربالگری عمومی به همراه نهادینه کردن فرهنگ در مردم مورد بررسی قرار گرفت که وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی مسئول نهادینه کردن فرهنگ در مردم شد. صدا و سیما هم باید در این زمینه همکاری داشته باشد تا این کار جلو برود.

سخنگوی دولت درباره اتصال آزمایشگاه‌ها به سامانه سیب اظهار کرد: وزارت ارتباطات در این زمینه فعالیت های بسیار خوبی داشته است و همه نتایج به این سامانه متصل خواهد شد. ابتدا موارد از طریق ۴۰۳۰ به افراد تذکر داده خواهد شد اما در صورتی که افراد مبتلا مراعات نکنند با جرایم سختی روبرو خواهند شد و از ورود آنان به راه آهن، هواپیما و ادارات ممانعت خواهد شد.

وی یادآورد شد: گزارش هایی که از ابتدای فعالیت سامانه به ما رسیده است نشان می دهد تعدادی از افراد مبتلا یعنی دست کم ۲۵ درصد از آنان در یک روز در سطح شهر فعال بودند و حرکت می‌کردند. بخشی از راننده های فعال به صورت اینترنتی مبتلا بودند و این نشان دهنده این است که افراد مبتلا در سطح جامعه حرکت می‌کنند. با این سامانه از حرکت افراد مبتلا در سطح شهر جلوگیری خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه ۱۰۰ شهر با اجرای این طرح به سمت تعطیلی می‌رود گفت: در اجرای این طرح از تجارب کشورهای دیگر لحاظ شده است البته خدمات به مردم نباید تعطیل شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: موضوع دیگری که رییس‌جمهوری امشب بر آن تاکید کردند این بود که وزارت رفاه را مکلف کرد تا درباره چگونگی حمایت از افرادی که در تعطیلی دوهفته‌ای آسیب می‌بینند، بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: ما فردا بعدازظهر هم در همین زمینه درباره افرادی که احیانا از تعطیلی‌هایی که در این دو هفته صورت می گیرد آسیب خواهند دید، جلسه داریم.

وی ادامه داد: ما یک هدفگذاری سه ماهه و یک هدفگذاری یک ماهه را پیش‌بینی کردیم. در هدفگذاری یک ماهه باید یک درصد خاصی از شیوع مرگ و میر کاهش پیدا کند و در هدفگذاری سه ماهه باید درصد بیشتری صورت بگیرد. دلیل هدفگذاری یک ماهه این است که وقتی ما ۲ هفته تعطیلی را داریم اثر آن ظرف یک ماه مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: مجموع مباحثی که امروز در دولت صورت گرفت درباره رفع مشکلات وزارت بهداشت و همچنین درباره زمینه اجرا و چگونگی اجرا و تعلل‌هایی که در اجرا بود امروز در دولت بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: همه اعضای دولت با سخت گیری بیشتری مکلف به اجرای همه تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود، شدند. به خصوص آقای رحمانی فضلی به عنوان فرمانده قرارگاه تکلیف بیشتری را در این زمینه برعهده دارد که چگونگی اجرای آن را در جلسه توضیح دادند و بحث کردند.

وی در پاسخ به اخبار ۲۰:۳۰ و تعطیلی از روز شنبه به‌دلیل کرونا اظهارداشت: وقتی در ستاد ملی کرونا بحث شد برخی از دستگاه‌های اجرایی عنوان کردند که ما باید ایجاد آمادگی کنیم. ما برای اینکه سفرهای استانی را ممنوع کنیم باید از قبل اعلام کنیم که مردم برنامه‌ریزی کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای کنترل و نظارت بر تعطیلی‌های گسترده آمادگی‌های انتظامی به همکاری بسیج مورد نیاز بود و تعطیلی ادارات نیز نیازمند برنامه ریزی است.

ربیعی با بیان اینکه مشاغل ضروری و خدمات عمومی نباید تعطیل شوند، تصریح کرد: بنابراین چنین تعطیلی گسترده‌ای نیازمند این بود که یک هفته تمهیدات و آمادگی برای آن صورت بگیرد لذا اگر ما از روز شنبه اعلام می‌کردیم که از فردا می‌خواهیم این تعطیلی را اجرا کنیم با نواقص بسیار زیادی روبرو می‌شدیم.

وی یکی از مباحث تصمیمات جلسه را تعداد افراد در جلسات عنوان کرد و افزود: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و پیشنهاد و اصرار وزارت بهداشت از این به بعد افراد در زیر سقف‌ها بیش از تعدادی نتوانند جمع شوند. این موضوع ممکن بود کل نظام اداری ما را با مشکل روبرو کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: حضور یک‌سوم کارمندان بر سر کار در نظام اداری نیاز به آمادگی داشت بنابراین تصمیم درستی بود که اعضا پیشنهاد کردند رییس‌جمهوری هم پذیرفت که تعطیلات از روز شنبه عملیاتی شود./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار