مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف ایلام:
مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف ایلام گفت: خون موجود در بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های لاعلاج مورد استفاده قرار بگیرد.
کد خبر: ۹۱۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 16 November 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ معصومه بلوچی آغاز به کار بانک خون بند ناف در ایران را مربوط به سال ۱۳۸۴ توسط پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی عنوان و اظهار کرد: تا کنون بیش از ۱۳۰ هزار نمونه خون بندناف از سراسر کشور و در برخی موارد خارج از کشور در این بانک ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف در استان ایلام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: بیش ۹۰۰ نمونه در بانک خون بند ناف ذخیره سازی صورت گرفته است.

مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف ایلام با اشاره به اینکه بند ناف و جفت ارگان‌هایی برای تبادل مواد غذایی بین جنین و مادر هست که بعد از تولد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شوند، تصریح کرد: خون موجود در بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های لاعلاج مورد استفاده قرار بگیرد. این سلول‌ها توانایی ایجاد سایر سلول‌های بدن از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند و همچنین دارای قدرت تکثیر نامحدود بوده و بسیار پر توان و نامیرا بوده و در اثر تکثیر پی در پی دچار پیری نمی‌شوند.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن، ناشی از آسیب و جراحت موثرند و می‌توانند بعد از پیوند به بافت آسیب دیده موجب ترمیم آن می‌شوند.

بلوچی با تاکید بر اینکه تنها یکبار و آنهم در زمان تولد نوزاد، فرصت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد، خاطر نشان کرد: والدین در زمان تولد فرزندشان این فرصت رو از دست ندهند و سلول بنیادی خون بند ناف نوزادشان را ذخیره کنند.

وی ضمن اشاره به قابلیت درمان فرد بیمار با خون بند ناف ذخیره شده، اظهار کرد: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد و در حال حاضر در کشور ایران بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند از جمله انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی مثل کم خونی داسی شکل، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند. همچنین این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

بلوچی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستندافزود: تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، بیماری‌های پوستی، از دست دادن شنوایی اکتسابی (صدمه مغزی) انجام شده و نتایج رضایت بخشی هم داشته است.

وی گفت: کارآزمایی بالینی برای بیماری اوتیسم و فلج مغزی در حال انجام است و نتایج خیلی خوبی داشته است.

مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف ایلام با تاکید بر اینکه متقاضیان می‌توانند در هفته سی و پنجم بارداری به صورت حضوری یا آنلاین ثبت نام کنند، گفت: متقاضیان برای ثبت نام می‌توانند به صورت حضوری به آدرس ایلام، میدان ۲۲ بهمن، بلوار سیدالشهدا کوچه کاخ، ساختمان پزشکان آریا مرکز یاس و هم از طریق آدرس الکترونیکی به سایت rsct.ir مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۹۳۰۱۳۵۷۶۳۷، ۰۸۴۳۳۶۳۰۹۰ تماس حاصل فرمایند./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار