ستاد ملی مقابله با کرونا:
علیرضا رئیسی در تشریح آخرین جزئیات طرح جامع محدودیت‌های کرونایی گفت: ۱۵۰ شهر و کلانشهر از روز شنبه به مدت ۲ هفته تعطیل می‌شود.
کد خبر: ۹۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 17 November 2020

علیرضا رئیسی پس از جلسه فوق العاده بررسی نهایی دستورالعمل‌های «طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: در شهرهای قرمز منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح اعمال می‌شود.

وی با اشاره به تصمیمات مهم این جلسه گفت: یکی از موضوعات مهم این بود که مصوبه‌ای که می‌خواهیم ابلاغ کنیم به چه زیرساخت‌هایی نیاز دارد و باید قاطعانه اجرا شود.

وی گفت: یک سری اصلاحات هم انجام و تک تک مشاغل بررسی شد و به این جمع بندی رسیدیم که بعد از این مصاحبه، مصوبات را نهایی کنیم و فردا صبح به سراسر کشور برای اجرا ابلاغ شود.

از روز شنبه حدوداً ۱۵۰ شهر که عمدتاً کلانشهر هستند و شامل تهران هم می‌شوند به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین اعلام کرد: از روز شنبه حدوداً ۱۵۰ شهر که عمدتاً کلانشهر هستند و شامل تهران هم می‌شوند به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود.

وی ادامه داد: تردد درون شهری نیز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در مناطق قرمز منع خواهد شد.

رئیسی با اعلام اینکه منع تردد بین شهری هم که قبلاً وجود داشت همچنان اعمال خواهد شد اظهار داشت: بنابراین در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهرها را ندارند.

وی ادامه داد: تعطیلی در مناطق قرمز یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری مردم را تهیه می‌کند؛ مثل سوپر مارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه و امثالهم و بجز آن همه جا تعطیل خواهد بود.

مثلاً در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند مشکلی نیست. در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید حاضر باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: درباره کارکنان و ادارات هم بررسی صورت گرفت اداراتی که غیر ضروری هستند و نیازی به بازبودن شأن نیست با حداقل کارکنان کار خواهند کرد. مثلاً در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند مشکلی نیست. در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید حاضر باشند.

رئیسی با اشاره به اینکه این محدودیت‌ها در مناطق قرمز بسیار شدید است، اظهار داشت: این مصوبات به معنی واقعی، تعطیلی است و فقط مشاغلی که برای مردم ضروری هستند، مثل نانوایی تعطیل نمی‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با بیان اینکه تعطیلی‌ها در نظر گرفته شده برای محدودیت‌های کرونایی دو هفته است و اگر نیاز باشد بیشتر هم خواهد شد، در خصوص محدودیت ترددها گفت: دو نوع محدودیت است، اولاً شهرهایی که قرنطینه هستند که هم محدودیت درون شهری و هم بیرون شهری دارند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال خارج شدن از تهران برای فردی که اگر وارد شهری نشود و دوباره به تهران برگردد، مشمول جریمه نخواهد شد.

آقای رئیسی اظهار کرد: هر شهری محدوده خود را دارد و اگر فردی از شهری خارج شود به شهر دیگر نمی‌تواند وارد شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره محدودیت‌های تردد درون و بیرون شهری گفت: افراد خاطی خارج شده از شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و از شهرهای قرمز ۱ میلیون تومان جریمه می‌شوند.

مثلاً فردی در تهران ساکن است و پلاک بومی هم دارد اما در شهر دیگر کارخانه دارد، اگر این فرد وارد شهر نشود مشمول جریمه نمی‌شود اما اگر به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود.

رئیسی افزود: موضوع محدودیت‌ها و ترددها دو نوع است. شهرهایی که قرمز هستند ترددهای درون شهری و بیرون شهری دارند. مثلاً فردی در تهران ساکن است و پلاک بومی هم دارد اما در شهر دیگر کارخانه دارد، اگر این فرد وارد شهر نشود مشمول جریمه نمی‌شود اما اگر به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود.

وی درباره نوع محدودیت‌های هر شهر ادامه داد: هر شهر محدودیت‌های خودش را دارد.خروج از شهرها جریمه ندارد اما اگر فردی به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود.

رئیسی درباره جزئیات جریمه‌ها گفت: اگر فردی از شهر نارنجی وارد هر شهری شد ۵۰۰ هزار تومان و از شهر قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شود.

اگر فردی از شهر نارنجی وارد هر شهری شد ۵۰۰ هزار تومان و از شهر قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شود.

وی افزود: درباره ادارات هم جرایم مشخص شده است که در بین جرایم تا ۳ ماه انفصال از خدمات دولتی هم دیده شده است.

دکتر رئیسی همچنین درباره نحوه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزود: جلسه‌ای در وزارت کشور درباره مترو، اتوبوس واحد، تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل برون شهری در حال برگزاری و بررسی است.

وی گفت: برنامه‌ای که در دست اقدام داریم این است که حدود ۲ هفته دیگر به تمام افرادی که به کرونا مبتلا هستند و می‌خواهند با اتوبوس مسافرت کنند اصلاً بلیت نمی‌فروشند و هواپیما هم به این سیستم متصل شده است و به افرادی که مبتلا هستند بلیت فروخته نمی‌شود.

دکتر رئیسی افزود: درباره راننده‌های تپسی و اسنپ هم همین طور است. در اسنپ بیش از ۹۴۰ نفر مبتلا داشته‌ایم که اینها دیگر نمی‌توانند مسافر جا به جا کنند. ما سیستم‌هایمان را به هم متصل کرده‌ایم و افراد مبتلا به کرونا، به سامانه ما وصل هستند.

وی گفت: افراد مبتلا به مدت ۱۴ روز نمی‌توانند سفر کنند و باید در قرنطینه بمانند./م

 صدا و سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار