مع الاسف شاهدیم این موضوع مهم از سوی مسئولین استانی وشهرستان مهران نادیده انگاشته شده وبدلیل عدم نظارت بر رفتار وبرخورد نامناسب و گاه غیر انسانی عو امل خدماتی نظیر رانندگان ودلالان ارز و فروش سیم کارت ایرانی با گردشگران و زائرین عراقی نه تنها تاثیر منفی بر صنعت توریسم بر جای خواهد گذاشت بلکه چهره ای کریه وغیر واقعی از فرهنگ ایرانی پیش روی گردشگران خارجی ترسیم نموده است .
کد خبر: ۹۱۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 17 November 2020

تابناک ایلام ::این روزها کشور ما با مسایل ومشکلات اقتصادی متعددی روبروست ،تحریمهای اقتصادی منابع درآمد ارزی کشور را با مشکل جدی مواجهه کرده است . مرزهای تجاری ومسافری با کشورهای همسایه بعنوان تنها معابر ومنافذ درآمد ارزی کشور نقش بسزایی در ایجاد تنفس برای اقتصاد کشور وکمک به تامین منابع ارزی ایفا می کنند.

مرز بین المللی تجاری ومسافری مهران که اینک به نام سردار شهید قاسم سلیمانی مزین شده است ،در این سالها سهم موثری برای برون رفت کشور از مصائب و تنگناهای اقتصادی وارزی ناشی از تحریم های اقتصادی بر عهده داشته است .

با وجود گرفتاری های ناشی از بحران کرونا ،اما این مرز با فعالیت شبانه روزی تجاری ،فضایی ایمن ومناسب برای تجار وفعالان اقتصادی بمنظور صادرات کالاهای تولید داخل مهیا نموده است . از سویی نیز به رغم محدودیت های اعمال شده از سوی مسئولین بهداشتی دو کشور ایران وعراق اما زمینه برای از سرگیری حضور گردشگران عراقی به کشور با ارزآوری چشم گیر و تاثیر گذاری مثبت بر وضعیت در آمد زایی در حوزه های گوناگون فراهم شده است.

همه می دانیم که مهران وپایانه مرزی مهران ویترین جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود ،بدون شک اولین برخورد از سوی عوامل فعال در مرز از نیروهای نظامی وانتظامی گرفته تا کارکنان کنترل گذرنامه و عوامل خدماتی همچون رانندگان حمل ونقل و ...در ذهن گردشگران ثبت شده و از آن بعنوان فرهنگ و رفتار ایرانیان یاد خواهد شد واین موضوع چه مثبت وچه منفی ،در تنظیم روابط گردشگری دو کشور تاثیر فوق العاده ای برجای خواهد گذاشت .

مع الاسف شاهدیم این موضوع مهم از سوی مسئولین استانی وشهرستان مهران نادیده انگاشته شده وبدلیل عدم نظارت بر رفتار وبرخورد نامناسب و گاه غیر انسانی عوامل خدماتی نظیر رانندگان ودلالان ارز و فروش سیم کارت با گردشگران و زائرین عراقی ،این موضوع نه تنها تاثیر منفی بر صنعت توریسم بر جای خواهد گذاشت بلکه چهره ای کریه وغیر واقعی از فرهنگ ایرانی پیش روی گردشگران خارجی ترسیم خواهد کرد،چه بسا که تاکنون تاثیر منفی خود را برجای گذاشته است .

رفتار نامناسب و پرخاشگرانه چند وقت پیش یکی از دلالان وفروشندگان ارز وسیم کارت در پایانه مسافری شهید سلیمانی با یک زوج عراقی و ضرب وشتم آنان نمونه ای برجسته از بد اخلاقی ها وسوءرفتارهای پیدا وپنهان ناشی از  استقرار بی ضابطه دلالان در این مرز مهم بین المللی است که اهمال دستگاههای مرتبط به تشدید آن دامن زده است .

همانگونه که مدیرپایانه شهید سلیمانی در نامه ای به دادستانی مهران بدان اشاره داشته ،پس از گشایش نسبی در امر تردد وافزایش شمار مسافران عراقی ،متاسفانه آمار اخاذی وضرب وشتم .هتک حرمت زائران مسلمان روبه فزونی نهاده است .

آبروی کشور وحیثیت نظام در مرز مهران توسط جمعی دلال بی انصاف در لباس کاسبی واشتغال به گروگان گرفته شده و این عده با استقرار غیرقانونی در ورودی پایانه با ناسزا گویی ومزاحمت برای نوامیس گردشگران وایجاد درگیری وسرقت ابزار ووسایل گران قیمت آنان به واقع آبروی نظام وکشور را با بهایی ناچیز در معرض حراج قرار داده اند .

بدیهی است استمرار این وضعیت در کنار خسران به رابطه دو کشور ایران وعراق وتاثیر گذاری در مناسبات تجاری وگردشگری ،می تواند بعنوان مولفه های ضد فرهنگی ،تصویری زشت ،پرخاشگرانه از ایرانیان بافرهنگ وتمدن چندهزار ساله در پیشگاه غیر ایرانیان ترسیم نماید و در دراز مدت نقش مخربی بر اقتصاد گردشگر محور کشور در دوران پسا اقتصاد نفتی برجای گذارند .

شایان ذکر است موضوع ضرب وشتم زوج عراقی انعکاس گسترده ای در بین افکار عمومی عراق داشته وموضوع از طریق کنسولگری این کشور به وزارت خارجه کشورمان ارجاع تا به چرایی این اتفاق مورد بررسی قرار گیرد . مضافا اینکه با وجود اینکه موضوع ساماندهی وخروج دلالان از پایانه مرزی به تصویب شورای تامین شهرستان مهران نیز رسیده اما کماکان به مصوبه فوق جامه عمل پوشانیده نشده است . چرا که اینگونه تصور می شود برخی از مدیران شهرستان جرات وجسارت پرداختن به این موضوع را ندارند .

انتظار می رود استاندار ایلام ،معاون سیاسی وامنیتی استانداری با هماهنگی دیگر دستگاههای مسئول برنامه ریزی درست ومنطقی برای خارج نمودن دلالان از مرز تجاری مهران و استقرار آنان در مکانی دور از پایان مرزی وتجاری ،از آسیب های وارده بر اقتصاد وحیثیت کشور از سوی جمعی قلیل جلوگیری به عمل آورند.

با مشاهد تصاویر پیوست و کنترل سالن ترانزیت و ورودی به مرز از سوی دلالان این سوالات در ذهن متبادر می شود که مسئولیت رها شدن مرز تا این سطح وقرق حساس ترین نطقه ورودی به کشور از سوی دلالان چه توجیهی دارد؟ مسئولیت این وضعیت متوجه کیست ؟ آیا همه مرزهای کشور اینگونه مدیریت می شوند؟!یا این وضعیت صرفا منحصر به استان ایلام است ؟

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
باید به شدیدترین وجه ممکن و اشد مجازات با فرد یا افراد خاطی که با قلدری و شارلاتان بازی موجب آزار و اذیت و کلاهبرداری در مرز مهران می شوند و آبروی ملت و نظام و آینده اقتصادی استان را دچار خدشه می کنند برخورد شود، مسامحه در اینخصوص موجب جری تر شدن این از خدا بی خبران خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
پدیده بدیع و محیرالعقول فروش مسافر بدعتی است که ذر سایه سکوت و بی تدبیری محض مدیران ذیربط باید در جهان به نام مهران ثبت شود!!! و قطعا اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص جمع آوری مستندات ان اقدام به موقع انجام دهد میتواند آنرا ثبت جهانی کند و ما پس از کسب رتبه اول خودکشی در جهان مفتخر به ثبت این عنوان هم بشویم!!! چنین باد!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
این گداگشنه هاراازمرزمهران خارج کنیدتاشاهدچنین حوادثی نباشیم ومرزامن وبین المللی مهران بدنام نباشد خواهشمندیم هرچه سریعتراقدام کنید
حیدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
استانداری و فرمانداری مهران که عرضه برخورد با این گونه موارد رو ندارند باید از طریق مراجع قضایی و اطلاعاتی پیگیری کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار