سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: سالانه 6 میلیون و 200 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری واگیر دام واکسینه می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 19 November 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛رامین پورنجف گفت: سالانه 6 میلیون و 200 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری واگیر دام واکسینه می‌شوند.

وی افزود: به دلیل زمان خاص هر یک از واکسیناسیون‌ها، در تمام طول سال واکسیناسیون در حال انجام است و با پایان واکسیناسیون علیه یک بیماری، واکسیناسیون علیه بیماری دیگر آغاز می‌شود.

 سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: در سطح استان ایلام 20 مرکز مایه کوبی فعال وجود دارد که در واکسیناسیون دام‌ها با اداره کل دامپزشکی استان ایلام همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک( ppr) ، آبله گوسفندی و بزی،  تب برفکی، بروسلوز(تب مالت)، هاری، لمپی‌اسکین، شاربن، آگالاکسی، قانقاریا، آنتروتوکسمی، اکتیمای واگیر و بیماری‌های کلیستریدیایی انجام می‌شود.

پورنجف گفت: واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت در استان ایلام به طور رایگان هم برای دام سبک و هم برای دام سنگین انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از تب مالت جوشاندن شیرخام و استفاده از لبنیات پاستوریزه است؛ در کنار این موارد دامداران بایستی از تماس با جنین سقط شده و جفت دفع شده خودداری کنند و جنین و جفت را به طور بهداشتی سوزانده یا دفن کنند.

پورنجف گفت: در استان ایلام بیماری واگیر دار و مشترک خاصی در سال جاری شیوع پیدا نکرده است؛ تنها در طول تابستان و با افزایش فعالیت حشرات کانون‌هایی از بیماری تب سه روزه در استان مشاهده شد که این بیماری مشترک بین دام و انسان نیست و با توجه به درمان پذیر بودن بیماری به راحتی این کانون‌ها از بین رفتند./ع

 

 

 

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار