مدیر کل گمرک استان ایلام؛
مدیر کل گمرک استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی(صیفی جات) به ارزش ۳۷ میلیون ۷۲۵ هزار دلار از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.
کد خبر: ۹۱۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 24 November 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛روح‌الله غلامی اظهار داشت: پس از حدود سه ماه و نیم تعطیلی مرز مهران و در نتیجه مذاکرات متعدد مسوولان کشوری و استان ایلام با طرف‌های عراقی فعالیت تجاری مرز بین‌المللی مهران که بدلیل شیوع کرونا متوقف شده بود در نیمه دوم خردادماه سال جاری از سر گرفته شد.

وی افزود: وعده عراقی‌ها برای بازگشایی مرز تجاری مهران در ابتدا ۲ روز از هفته عملی شد که با رایزنی های مدیریت ارشد استان با مقامات عراقی این زمان به چهار روز در هفته و سپس به تمام روزهای هفته و روال عادی فعالیت خود رسید.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: در هر روز کاری تعداد ۳۰۰ دستگاه کامیون از طرف عراق برای انتقال کالاهای تجار به عراق وارد محوطه پایانه مرزی مهران می شوند.

به گفته وی اقلام خوراکی، مصنوعات پلاستیکی، شیشه جات، قطعات و محصولات خودرویی، فولاد، سرامیک، کاشی و مصالح ساختمانی از جمله موارد صادارتی تجار ایرانی از گمرک مهران به آنسوی مرز است.

مدیرکل گمرک استان ایلام ادامه داد: باتوجه به شیوع بیماری کرونا هم‌اکنون قرنطینه‌های بهداشتی در مرز مهران فعال است و تیم‌های بهداشتی در این مرز برای غربالگری و پایش افراد آلوده و انجام اقدام های پیشگیرانه برای مقابله با بیماری‌ها حضور دارند.

وی افزود: روزانه کامیون های حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین المللی مهران پس از تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می شوند که تمامی این کامیون ها قبل از خروج از مرز بازرسی شده در صورت برخورد با موارد مشکوک این موضوع در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

غلامی یادآور شد: تشدید اقدام های بهداشتی در مرز و غربالگری و پایش بهداشتی رانندگان و همچنین ضدعفونی کامیون های حامل کالاهای صادراتی در راستای مقابله با بیماری ویروسی کرونا در مرز بین المللی مهران انجام می شود.

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: این میزان کالا با بیش از ۳۲۹ هزار تن از طریق مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

غلامی با اشاره به میزان صادرات کالا از مرز مهران در سال گذشته گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹ هزار تن کالا از گمرک مهران به عراق صادر شد که از لحاظ حجمی ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: ارزش دلاری کالاهای صادر شده طی سال گذشته با توجه به کاهش ۳۰ درصدی ارزش پایه صادراتی در گمرک یک میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار بود درحالیکه این مقدار در سال ۹۷ بر اساس ارزش پایانه صادراتی سال ۹۷، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام تاکید کرد: ارزش ریالی صادرات کالا از مرز مهران با ارز نیمایی سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است که ۴۸ درصد رشد را به صورت ریالی نشان می‌دهد

غلامی تاکید کرد: پارسال تعداد کامیون‌های ورودی به پایانه مهران ۲۳ هزار از سال ۹۷ بیشتر بود که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه پارسال ۲۰ هزار و ۴۱۹ فقره اظهارنامه در این مرز ارائه شده که ۶ درصد به نسبت سال ۹۷ افزایش یافته است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار