این روز‌ها دولت برای دومین بار در سال جاری، قرار است یک وام یک میلیون تومانی به حدود ده میلیون سرپرست خانوار که درآمد ثابتی ندارند پرداخت کند. سرپرستان چگونه می‌توانند ثبت نام و این وام را دریافت کنند؛ اما آیا این وام یک میلیون تومانی گره از کار خانوار‌ها باز خواهد کرد؟
کد خبر: ۹۱۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱ 26 November 2020
 

چگونه «وام یک میلیونی» دریافت کنیم؟ / با یک میلیون تومان چه می توان خرید؟

در آغاز سال جاری بود که دولت برای جبران بخشی از آسیب‌های کرونا به قدرت خرید مردم، اقدام به پرداخت مساعدت‌های مالی از جمله پرداخت یک میلیون تومان وام نمود.

به گزارش تابناک اقتصادی، با شروع زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز دور دوم قرنطینه‌ها جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا از اول آذرماه، دولت یک بار دیگر اعلام کرد که قرار است یک میلیون تومان وام به خانوار‌ها پرداخت کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور در ۲۸ آبان ماه در جلسه هیات دولت گفت: یک وام یک میلیون تومانی به ۱۰ میلیون خانوار پرداخت خواهد شد. خبری که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود در مورخه ۲۸ آبان ماه به آن اشاره کرد و نوشت: پرداخت وام قرض الحسنه یک میلیونی به حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار برای مقابله با آثار کروناست.

محل تامین منابع این وام یک میلیون تومانی کجاست؟

آن گونه که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، تامین منابع از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کروناست.

این وام به چه کسانی پرداخت خواهد شد؟

دولت دقیقا روشن نکرده است که چه کسانی مشمول پرداخت‌های می‌شوند؛ اما آنگونه که اعلام شده، خانوار‌هایی که درآمدشان تحت تاثیر کروناست، شامل این طرح‌ها هستند، به طور مشخص خانوار‌هایی که "درآمد ثابتی" ندارند؛ بنابراین تمامی افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده اند و درآمد ثابت ندارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام یک میلیون تومانی باشند. افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارمندان دولت، شرکت‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی غیر دولتی، بازنشستگان، بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی یا سایر صندوق‌های بازنشستگی شامل این طرح نمی‌شوند.

شرایط باز پرداخت وام چگونه است؟

بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی با نرخ کارمزد ۴ درصد از محل باقی مانده منابع بسته جبرانی مصوب جلسه دوازدهم مورخ ۹ فروردین ماه ۹۹ ستاد ملی مدیریت کرونا، با اقساط ۳۰ ماهه و از منابع یارانه معیشتی ماهانه خانوار خواهد بود.

تضمین و تعهد یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مورد پرداخت تا نرخ تسهیلات قرض‌الحسنه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق دستورالعمل پرداخت وام قرض الحسنه به خانوار‌ها مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا، موضوع ابلاغیه شماره ۲۷۵۸ م/۹۹ مورخ ۳ اردیبهشت ماه ۹۹ و اصلاحیه‌های مربوطه خواهد بود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول اجرای این بند و سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دستگاه‌های همکار اجرای مصوبه خواهند بود.

روش ثبت نام برای دریافت وام یک میلیون تومان چگونه است؟

متقاضیان صرفا کد ملی خود را از تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال نمایند. متقاضیان تنها یک بار پیامک ارسال کنند، کافی است.

مرحله اول: پیامک سرپرست خانوار‌ها از روز سه شنبه ۴ آذر تا سه شنبه ۱۱ آذر به مدت یک هفته دریافت می‌شود.

مرحله دوم: پس از پایان مهلت ارسال پیامک توسط سرپرست خانوار‌ها، یک هفته از ۱۲ آذر تا ۱۹ آذر، داده‌های اطلاعاتی پایش خواهد شد.

مرحله سوم: در هفته سوم از ۲۰ آذر تا ۲۷ آذر به پیامک‌های دریافتی مشمول با سرشماره v.refah پاسخ داده می‌شود.

با یک میلیون تومان چه می‌توان خرید؟

هر چند پرداخت این وام یک میلیون تومانی در شرایطی که قدرت خرید بسیاری از خانوار‌ها به خصوص خانوار‌هایی که درآمد ثابتی ندارند به شدت کاهش یافته است، یک کمک قابل توجه محسوب می‌شود، اما عملا این مبلغ با تورم بالایی که در کالا‌ها وجود دارد، نمی‌تواند آن گونه که باید گره از کار خانوار‌ها باز کند.

طبق آخرین اطلاعات منتشره توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به ٢٩,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٨ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٦,٤ درصد رسیده و بدان معناست که خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٦.٤ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٨ برای خرید یک مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

هر چند قطعا با توجه به رشد نرخ تورم، قیمت کالا‌ها در آبان ماه در مقایسه با مهرماه سال جاری افزایش داشته اند، متاسفانه هنوز متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در آبان ماه ۹۹ توسط مرکز آمار ایران منتشر نشده است و برای پاسخ به این پرسش که با یک میلیون تومان چه می‌توان خرید، مجبوریم به گزارش مهرماه مراجعه کنیم.

جدول زیر بر مبنای متوسط قیمت‌های مهرماه ۹۹ تهیه و تنظیم شده و مصرف متعارف یک خانوار را در یک ماه در نظر گرفته است

نام کالا اساسی

واحد مبادله

قیمت (تومان)

میزان خرید

قیمت کل (تومان)

برنج خارجی درجه یک

یک کیلوگرم

21180

10 کیلوگرم

211800

ماکارونی

500 گرمی

5676

4 عدد

22704

گوشت گاو یا گوساله

یک کیلوگرم

91015

3 کیلوگرم

273045

مرغ

یک کیلوگرم

19217

3 کیلوگرم

57651

پنیر پاستوریزه

500 گرمی

14520

4 عدد

58080

کره پاستوریزه

100 گرمی

7651

20 عدد

153020

روغن مایع

900 گرمی

10087

3 عدد

30261

شکر

یک کیلوگرم

9586

2 کیلوگرم

19172

رب

یک کیلوگرم

17785

2 کیلوگرم

35570

چای بسته خارجی

500 گرمی

73226

یک بسته

73226

گوجه فرنگی

یک کیلوگرم

3971

4 کیلوگرم

15884

جمع (تومان)

950359

همان گونه که ملاحظه می‌گردد این جدول نشان می‌دهد، این یک میلیون تومان خرج یک ماه یک خانوار برای خرید کالا‌های اساسی است. یادمان نرود که این جدول اولاً بر مبنای متوسط قیمت‌ها در مهرماه ۹۹ تهیه شده و ثانیاً این تنها هزینه کالا‌های اساسی است که یک خانوار برای زندگی روزمره خود مجبورند خریداری کنند و در این بین هزینه اجاره، قبوض و ... لحاظ نشده است.

قطعا قیمت مرغ، پنیر، کره، گوجه فرنگی و ... در آبان ماه ۹۹ نسبت به مهرماه ۹۹ بسیار افزایش یافته است. هم اکنون صحبت از قیمت ۴۰ هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ است، در حالی که در جدول بالا قیمت مرغ ۱۹۲۱۷ تومان در نظر گرفته شده است. قیمت تخم مرغ نیز افزایش داشته است. همچنین قیمت شیر به تازگی ۵۰ درصد رشد داشته که این می‌تواند بر قیمت فرآورده‌ها از جمله پنیر و کره تاثیر بگذارد. قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی هم که به بیش از ۱۵ هزار تومان رسیده است.

به هر حال این یک میلیون تومان وام در نهایت هزینه یک ماه یک خانوار آن هم برای خرید کالا‌های اساسی را تامین می‌کند و این راهکار‌های مقطعی نمی‌تواند باری از روی دوش خانوار‌هایی که درآمد ثابتی ندارند، بردارد و بنابراین باید چاره‌ای اساسی اندیشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار