هفتم فروردین ماه سال جاری بود که رئیس جمهور وعده پرداخت تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا را دادند. پرداخت این تسهیلات از خرداد ماه سال جاری آغاز شد و آخرین مهلت ثبت نام برای دریافت این تسهیلات نیز در مهرماه سال جاری بود. سرانجام چه تعداد از کسب و کار‌ها توانستند این تسهیلات را دریافت کنند؟
کد خبر: ۹۲۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ 30 November 2020

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارهای آسیب دیده به کجا رسید؟

در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شد. بعد از آن نیز گزارش‌های دیگری از ابتلا به ویروس کرونا در سایر استان‌های کشور منتشر شد. ترس از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث شد تا ایرانی‌ها رفت و آمد‌های خود را کمتر کنند و همین عاملی شد تا رفته رفته کسب و کار‌هایی از رونق بیفتند.

به گزارش تابناک سمنان خاموش شدن چراغ کسب و کارها باعث شد تا دولت خطر ورشکستگی و بیکاری نیروی کار را حس کند و به فکر ارائه راهکاری جهت مقابله با آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا بیفتد؛ از جمله اینکه دولت در حوزه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، تصمیم به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گرفت.

تسهیلات برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

رئیس جمهور روحانی در هفتم فروردین ماه سال جاری در جلسه کمیته اقتصادی دولت گفت: امروز تصمیماتی گرفتیم. اولین تصمیم این بود که نسبت به کسب و کار‌هایی که صدمه دیدند، مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند، تسهیلات ارزان قیمتی پرداخت شود. در مجموع ۷۵ هزار میلیارد تومان برای این کار مدنظر قرار دادیم. ان شاءالله بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها این اقدام را انجام خواهد داد. رئیس جمهور اظهار کرد: ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات را با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی قرار می‌دهیم و زمان بازپرداخت آن دو سال است؛ بنابراین، نرخ این تسهیلات ۱۲ درصد و مجموع رقمی که مدنظر قرار دادیم ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

در ۲۳ فروردین ماه سال جاری، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود، خبر از کاهش میزان تسهیلات از ۷۵ هزار میلیارد تومان به ۵۲ هزار میلیارد تومان داد و گفت: بانک‌ها به کمک بانک مرکزی، ۵۲ هزار میلیارد تومان (از کل ۷۵ هزار میلیارد تومان) به بنگاه‌ها و مشاغل آسیب دیده با نرخ ۱۲ درصد وام می‌دهند.

چه گروه های شغلی مشمول پرداخت این تسهیلات شدند؟

در هفدهم اردیبهشت ماه بانک مرکزی طی اطلاعیه ای فهرست گروه های شغلی آسیب دیده از کرونا را اعلام کرد که عبارت بودند از؛

  • مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها،
  • مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زایرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین‌راهی و موزه‌ها،
  • حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی،
  • حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری،
  • دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی،
  • تولید و توزیع پوشاک،
  • تولید و توزیع کیف و کفش،
  • مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه،
  • مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی،
  • مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای،
  • مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی،
  • مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند،
  • آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه.

در خرداد ماه سال جاری، یک گروه دیگر به گروه های سیزده گانه مشمول دریافت تسهیلات کرونایی افزوده شد که شامل واحدهای حوزه پرورش مرغ و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، ‌سبزی و صیفی‌جات صادراتی، مراکز تولید و عرضه گیاهان زینتی و ماهیان زینتی می شد.

شرایط دریافت تسهیلات کرونا چه بود؟

شرط دریافت تسهیلات کرونایی برای بنگاه‌ها این بود که از سال گذشته فعال بوده و نیروهای کار خود را تعدیل نکرده و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند. همچنین بنگاه‌های دارای کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی، مشمول دریافت این تسهیلات بودند.

مبلغ، سقف، نرخ سود و مدت بازپرداخت تسهیلات چگونه بود؟

آن گونه که اعلام شده بود، در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا آسیب دیده و به اجبار تعطیل شده بودند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی پرداخت می‌شد و در واحد‌هایی که فعال بوده، اما از کرونا غیرمستقیم آسیب دیده بودند، به ازای هر نیروی کار ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شد.

کف و سقف تسهیلات به ترتیب ۱۲ میلیون تومان تا ۱۸۰ میلیون تومان بود و نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد اعلام شده و دوره بازپرداخت پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری به مدت دو سال آغاز می‌شد.

وثایق لازم و تعداد ضامن ها برای دریافت تسهیلات چگونه است؟

برای دریافت تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی، تنها ارائه سفته امضا شده توسط متقاضیان کافی بود. برای دریافت تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومانی ضمن ارائه سفته به معرفی یک ضامن و برای تسهیلات ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومانی ارائه سفته و دو ضامن نیاز بود.

برای دریافت تسهیلات ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان باید متقاضی علاوه بر سفته، سه ضامن به بانک معرفی می‌کرد. در خصوص تسهیلات بالای ۱۸۰ میلیون تومان به جای ضامن، باید تضمین‌های صندوق‌های ضمانت به بانک ارائه می‌شد.

نحوه هزینه کرد تسهیلات چگونه بود؟

برای بنگاه‌هایی با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد از تسهیلات جهت پرداخت دستمزد و ۳۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده بود؛ اما در بنگاه‌های بزرگتر، ۵۰ درصد تسهیلات به پرداخت دستمزد و ۵۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش اختصاص می‌یافت.

پرداخت این تسهیلات به کجا رسید؟

پرداخت تسهیلات حمایتی به فعالان اقتصادی و مشاغل آسیب دیده از کرونا از سیزدهم خرداد ماه جاری آغاز شد و مهلت ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کرونا و بهره مندی هر چه بیشتر متقاضیان نیز بیش از چند بار از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تمدید شد تا در نهایت این کارگروه پایان مهر ماه را آخرین فرصت برای ثبت نام متقاضیان اعلام کرد.

سی امین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در اواخر آبان ماه سال جاری برگزار شد که در این جلسه اعلام گردید تاکنون ۵۶ درصد از کل درخواست های رسته‌های چهارده گانه  مجموعا بیش از ۵۵۸۳ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده و ۴۴ درصد دیگر که معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان است، در فرایند پرداخت قرار دارد. از این مقدار، قرارداد پرداخت ۱۶۴ میلیارد تومان منعقد شده و قرارداد پرداخت ۲۵۳ میلیارد تومان نیز به تصویب رسیده که آماده انعقاد است.

همچنین ۳۵۱۲ میلیارد تومان قرارداد توسط شعب بانکی در دست بررسی است که مراحل پایانی را می گذراند و علاوه بر این، قرارداد تسهیلات ۳۷۳ میلیارد تومان هم مراحل اولیه تایید را در استان‌ها طی می‌کند.

گفتنی است، اعلام شد تا پایان کار، ۹۸۸۷ میلیارد تومان وام کرونا به کسب و کارهای شدیدا آسیب دیده پرداخت خواهد شد که با احتساب تسهیلات پرداختی به شرکت های بزرگ حمل و نقلی این رقم به بیش از ۱۱ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار